Περίπου 60 αρχιτέκτονες, μηχανικοί, αρχαιολόγοι και άλλοι επιστήμονες θα παρουσιάσουν τις ενδιαφέρουσες εισηγήσεις τους για την προστασία της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς στο 3ο εθνικό συνέδριο με θέμα “Ήπιες επεμβάσεις για την προστασία ιστορικών κατασκευών”.
Του Βασίλη Πάγκαλου
Το τριήμερο συνέδριο θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 9 ως το Σάββατο 11 Απριλίου στο “Ολύμπιον” (πλατεία Αριστοτέλους) και αποτελεί μια διοργάνωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας και αντίστοιχων μεταπτυχιακών προγραμμάτων της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ. Οι εισηγήσεις είναι κατανεμημένες σε διάφορες ενότητες, από τις οποίες η πρώτη έχει θεωρητικό χαρακτήρα και τιτλοφορείται “Διαχείριση και προβληματισμοί σε θέματα προστασίας της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς”. Σε άλλες ενότητες μελετώνται ιστορικά οικιστικά σύνολα και αρχαιολογικοί χώροι, τα δομικά συστήματα ιστορικών κτιρίων, τα δομικά υλικά, ο φέρων οργανισμός των ιστορικών κατασκευών, η προστασία και η ανάδειξη ιστορικών κατασκευών και τόπων, καθώς και οι νέες τάσεις σχεδιασμού.
Καλεσμένοι εισηγητές από τον ευρωπαϊκό χώρο είναι οι καθηγητές Spiridione Alessandro Curuni από την Ιταλία (θα μιλήσει την Παρασκευή στις 18.30 με θέμα την προστασία και ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων) και Bernard Reichen από τη Γαλλία (η ομιλία του, για την ένταξη περιοχών ιστορικού ενδιαφέροντος στον ιστό των πόλεων, θα ξεκινήσει το Σάββατο στις 12.00).
Το μετρό δεν απειλεί την Καμάρα
Όλοι θυμόμαστε το περίπτερο που βούλιαξε κατά την κατασκευή του μετρό στην Αθήνα. Φανταστείτε όμως στη θέση του ένα μνημείο σαν την Καμάρα... Ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί, όπως μας διαβεβαιώνει μια λεπτομερής και ανεξάρτητη μελέτη των Νικόλαου Σοφιανού, Μιχαήλ Σοφιανού, Αναστάσιου Σέξτου, Κοσμά Στυλιανίδη και Θεόδωρου Χατζηγώγου, που θα παρουσιαστεί στο συνέδριο την Παρασκευή. Όπως εξηγεί στη “Μ” ο καθηγητής στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ Θεόδωρος Χατζηγώγος, στην παραμετρική αυτή μελέτη διερευνώνται οι ενδεχόμενες επιπτώσεις στη στατική επάρκεια της Καμάρας από τη διάνοιξη της διπλής σήραγγας του μετρό. Αυτό που προκύπτει είναι ότι λόγω του μεγάλου βάθους της διάνοιξης (20 μέτρα) αλλά και λόγω της ποιότητας του μνημείου δεν αναμένεται σημαντική επιβάρυνσή του. Έτσι, είναι δυνατόν να αποφευχθούν οι εκτεταμένες επεμβάσεις που θα μπορούσαν να αλλοιώσουν την εικόνα του. Η μελέτη αυτή, που βεβαίως δεν αντικαθιστά τις συστηματικές μετρήσεις κατά τη φάση της κατασκευής του έργου, αποτελεί και μια μεθοδολογική πρόταση για αντίστοιχες ιστορικές κατασκευές που δεν καλύπτονται από τις συνήθεις μελέτες.
Το τριήμερο συνέδριο θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 9 ως το Σάββατο 11 Απριλίου στο “Ολύμπιον” (πλατεία Αριστοτέλους) και αποτελεί μια διοργάνωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας και αντίστοιχων μεταπτυχιακών προγραμμάτων της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ. Οι εισηγήσεις είναι κατανεμημένες σε διάφορες ενότητες, από τις οποίες η πρώτη έχει θεωρητικό χαρακτήρα και τιτλοφορείται “Διαχείριση και προβληματισμοί σε θέματα προστασίας της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς”. Σε άλλες ενότητες μελετώνται ιστορικά οικιστικά σύνολα και αρχαιολογικοί χώροι, τα δομικά συστήματα ιστορικών κτιρίων, τα δομικά υλικά, ο φέρων οργανισμός των ιστορικών κατασκευών, η προστασία και η ανάδειξη ιστορικών κατασκευών και τόπων, καθώς και οι νέες τάσεις σχεδιασμού.
Καλεσμένοι εισηγητές από τον ευρωπαϊκό χώρο είναι οι καθηγητές Spiridione Alessandro Curuni από την Ιταλία (θα μιλήσει την Παρασκευή στις 18.30 με θέμα την προστασία και ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων) και Bernard Reichen από τη Γαλλία (η ομιλία του, για την ένταξη περιοχών ιστορικού ενδιαφέροντος στον ιστό των πόλεων, θα ξεκινήσει το Σάββατο στις 12.00).
Το μετρό δεν απειλεί την Καμάρα
Όλοι θυμόμαστε το περίπτερο που βούλιαξε κατά την κατασκευή του μετρό στην Αθήνα. Φανταστείτε όμως στη θέση του ένα μνημείο σαν την Καμάρα... Ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί, όπως μας διαβεβαιώνει μια λεπτομερής και ανεξάρτητη μελέτη των Νικόλαου Σοφιανού, Μιχαήλ Σοφιανού, Αναστάσιου Σέξτου, Κοσμά Στυλιανίδη και Θεόδωρου Χατζηγώγου, που θα παρουσιαστεί στο συνέδριο την Παρασκευή. Όπως εξηγεί στη “Μ” ο καθηγητής στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ Θεόδωρος Χατζηγώγος, στην παραμετρική αυτή μελέτη διερευνώνται οι ενδεχόμενες επιπτώσεις στη στατική επάρκεια της Καμάρας από τη διάνοιξη της διπλής σήραγγας του μετρό. Αυτό που προκύπτει είναι ότι λόγω του μεγάλου βάθους της διάνοιξης (20 μέτρα) αλλά και λόγω της ποιότητας του μνημείου δεν αναμένεται σημαντική επιβάρυνσή του. Έτσι, είναι δυνατόν να αποφευχθούν οι εκτεταμένες επεμβάσεις που θα μπορούσαν να αλλοιώσουν την εικόνα του. Η μελέτη αυτή, που βεβαίως δεν αντικαθιστά τις συστηματικές μετρήσεις κατά τη φάση της κατασκευής του έργου, αποτελεί και μια μεθοδολογική πρόταση για αντίστοιχες ιστορικές κατασκευές που δεν καλύπτονται από τις συνήθεις μελέτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.