Κυριακή 5 Ιουλίου 2009

Σκληρά παζάρια κυβέρνησης και επιχειρηματιών

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 05/07/2009

Με καθυστερήσεις προχωρούν τα μεγάλα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα. Δύο έργα-φιλέτα σε Πελοπόννησο και Δυτική Ελλάδα, αρχικού προϋπολογισμού περίπου 3,2 δισ. ευρώ, έχουν ήδη δοθεί.

Στο μεν πρώτο, δύο χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης (Ιούλιος του 2007) και αφού η κυβέρνηση εκχώρησε νωρίτερα τα έσοδα από τα διόδια, τα εργοτάξια των εταιρειών Ακτωρ, J&Ρ Αβαξ (από πλευράς ξένων συμμετέχουν οι Hochtief, Vinci) έχουν στηθεί σε τρία σημεία της διαδρομής Κορίνθου-Πατρών. Οι πρώτες εργασίες διάνοιξης σηράγγων έχουν ξεκινήσει.

Στο δεύτερο, που θα περιλαμβάνει τον άξονα Α5 (Αντίρριο-Ηγουμενίτσα) και Ε 65 (Κεντρικής Ελλάδας), τα έργα ξεκίνησαν με διετή καθυστέρηση, καθώς είχε υπάρξει εμπλοκή στις σχέσεις των μελών της κοινοπραξίας. Το έργο έχουν αναλάβει οι ΓΕΚ/Τέρνα, Cintra και ACS, ο χρόνος περαίωσης είναι θεωρητικά 66 μήνες και προβλέπει 30ετή εκμετάλλευση-λειτουργία.

Τα παραπάνω είναι τα μόνα δύο από τα πέντε αυτοχρηματοδοτούμενα που έχουν εξασφαλισμένη τραπεζική χρηματοδότηση (σε ποσοστό 50% της αρχικής αξίας) και έσοδα από διόδια (καλύπτουν μέχρι το 20-25% του κόστους πρώτων εργασιών). Να σημειωθεί πως από τις 9 Ιανουαρίου η είσπραξη των διοδίων έχει περάσει στις κοινοπραξίες.

Κατασκευαστικό κομμάτι που έχει μπει στις... ράγες του θεωρούνται οι επεκτάσεις και οι νέες γραμμές του μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, συνολικού αρχικού προϋπολογισμού περίπου 3,2 δισ. ευρώ. Πρόκειται για «κλειστές κατασκευές» (δηλαδή τα περισσότερα έργα πηγαίνουν στις κοινοπραξίες που λειτουργούν ήδη την Αττικό Μετρό) και δευτερεύοντα μέρη τους μπορεί να δοθούν με τη μορφή υπεργολαβιών. Η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά δημοπρατήθηκε τον Μάιο και οι προσφορές προγραμματίζεται να κατατεθούν μέχρι τα τέλη Ιουλίου.

Πέραν αυτών των δεδομένων, τα υπόλοιπα έργα αξίας πέριξ των 4 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το φιλέτο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού (αρχικού προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ), του αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης (1,5 δισ. ευρώ) και της κυκλικής γραμμής (Γραμμή 4) του Μετρό Αθηνών, αρχικού προϋπολογισμού 2,5 δισ. ευρώ. Η επέκταση της Αττικής οδού συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων. Οι μέτοχοι της Αττικής Οδού (Ελλάκτωρ, J&Ρ Αβαξ, ΓΕΚ/Τέρνα) είχε προεξοφληθεί πως θα έχουν τον πρώτο λόγο.

Ομως τις τελευταίες εβδομάδες επιχειρηματικοί όμιλοι συμφερόντων του Σ. Κόκκαλη, του Δημ. Κοπελούζου και του Ιωάννη Μαρούλη φέρεται πως βρίσκονται κοντά στη συγκρότηση κοινοπραξίας με επιδίωξη να χτυπήσει στα ίσια το φιλέτο των 1,6 δισ. ευρώ. Ο Ιωάννης Μαρούλης μέσω της Πρόμαχος προχώρησε στην εξαγορά της ΑΕΓΕΚ και με τη στήριξη των πιστωτριών τραπεζών (κυρίως Alpha Bank και Πειραιώς) έχει μπει δυνατά στο παιχνίδι.

Μ. ΓΕΛ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.