ΞΕΜΠΛΟΚΑΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΠΡΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ * ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΕΡΓΩΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Δύο χρόνια «πίσω» είναι τα έργα του μετρό στη Θεσσαλονίκη
Στο μετρό θα ρίξει όλο του το βάρος το υπουργείο Υποδομών, καθώς για την καινούργια χρονιά δίνει έμφαση στο εσωτερικό «νοικοκύρεμα», που δεν προσκομίζει μεγάλα οφέλη σε επικοινωνιακό επίπεδο.
Στη Θεσσαλονίκη η έμφαση θα δοθεί στην επιτάχυνση των έργων, που ήδη παρουσιάζουν απόκλιση δύο χρόνων από το επίσημο χρονοδιάγραμμα. Η «κοιλιά» στα έργα της Αθήνας θα επιχειρηθεί να αντισταθμιστεί με το ξεμπλοκάρισμα του διαγωνισμού για την επέκταση της γραμμής προς Πειραιά, που σέρνεται λόγω δικαστικών εμπλοκών από το 2005! Ως τα τέλη του χρόνου αναμένεται να δοθούν σταδιακά στο επιβατικό κοινό ο νέος σταθμός στον Χολαργό (ενώ αυτός της Αγίας Παρασκευής φαίνεται να μετατίθεται για το 2011), οι επεκτάσεις προς Περιστέρι, Χαϊδάρι και Ελληνικό, που με βάση τις συμβάσεις τους έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2009. Με καθυστέρηση θα προσθέσουν περίπου 10 νέα χλμ. στις γραμμές του πιο αξιόπιστου μεταφορικού μέσου της πρωτεύουσας και 8 νέους σταθμούς.
Το 2010 θα είναι χρονιά θεσμικών αλλαγών για το υπουργείο Υποδομών, που θα ξεκινήσουν συμβολικά μέσα στον Ιανουάριο με ανάρτηση της «ταυτότητας» όλων των έργων στο Διαδίκτυο (προϋπολογισμός, χρονοδιάγραμμα, υπερβάσεις, ανάδοχος, κ.λπ.) και θα ολοκληρωθούν μέσα στο φθινόπωρο με την ψήφιση των νέων νόμων για τις μελέτες και τις κατασκευές.
Ο μεγάλος πονοκέφαλος των Δημ. Ρέππα και Γ. Μαγκριώτη είναι η εξασφάλιση κονδυλίων. Η χρονιά ξεκινά με ένα έλλειμμα της τάξης του ενός δισ. ευρώ για ολοκληρωμένα έργα, ενώ πρέπει να εξασφαλιστούν άλλα 500 εκατ. για έργα που έχουν ενταχθεί σε κοινοτικά προγράμματα αλλά δεν έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. «Λεπτομέρειες»...
Στα μέσα του έτους αναμένεται να ολοκληρωθούν και τα τελευταία έργα στον κεντρικό άξονα της Εγνατίας, που θα συνοδευτούν με την επιβολή διοδίων στη διαδρομή των 670 χλμ., σε συνδυασμό με σταθμούς εξυπηρέτησης (βενζινάδικα, καφέ, κλπ.) αλλά και για την αποπληρωμή του δανείου ύψους ενός δισ. ευρώ που είχε συναφθεί το 2008, με εγγύηση τα μελλοντικά έσοδα. Το ύψος του διοδίου θα κυμαίνεται ανάλογα με τη διαδρομή και θα διαμορφώνεται κάτω από τα επίπεδα αυτού της εθνικής οδού. Τα αναμενόμενα έσοδα θα είναι της τάξης των 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Σημαντικές παραλείψεις αποκαλύπτονται στις συμβάσεις για τους νέους αυτοκινητόδρομους, όχι μόνον με αφορμή την κατολίσθηση στα Τέμπη. Στο συγκεκριμένο έργο οι εργολάβοι πήραν τον Αύγουστο επιπλέον 170 εκατ. ευρώ για βελετιώσεις στις σήραγγες που ανακαλύφθηκαν στην πορεία, ενώ αλλά 200 εκατ. ευρώ διεκδικούνται, κυρίως μέσω προσφυγών στο ΣτΕ, για αντιμετώπιση προβλημάτων που δεν είχαν εντοπιστεί στη φάση της μελέτης στους αυτοκινητόδρομους Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, Κορίνθου-Πατρών και Αντιρρίου-Ιωαννίνων. Αν προστεθεί ο κλινικά νεκρός διαγωνισμός για την υποθαλάσσια της Θεσσαλονίκης (η τυπική ακύρωση θα κοστίσει στους φορολογούμενους 17 εκατ. ευρώ) καθώς και τα τεράστια κονδύλια που απαιτούνται για απαλλοτριώσεις, η εικόνα των μεγάλων έργων που παρουσίαζε η προηγούμενη κυβέρνηση εντάσσεται πλήρως στη σφαίρα της φαντασίας.
Το καλοκαίρι αναμένεται η επαναπροκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, με βελτιώσεις ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και προσθήκη του πακέτου των ραδιοβοηθημάτων. Η ανάγκη επανασχεδιασμού των επεκτάσεων της Αττικής οδού καθώς και του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργου-Τσακώνας στην περιοχή του Καϊάφα μεταθέτουν τις αποφάσεις για τις αρχές του 2011.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.