Μακεδονία, 22/02/2010
Τομές, υποδομές, νέες δομές, σεβασμός της ιστορικής ταυτότητας της πόλης και πολιτική βούληση είναι τα απαραίτητα συστατικά, για να αλλάξει ρότα η Θεσσαλονίκη, να μπει σε αναπτυξιακή τροχιά και να αποκτήσει μία διακριτή ταυτότητα και ρόλο στο νέο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον...
Των Μαρούλας Πλήκα, Νίκου Ηλιάδη
Αυτό είναι εν συντομία το συμπέρασμα της ημερίδας με το συμβολικό τίτλο «Η Θεσσαλονίκη βρίσκει την ταυτότητά της», που διοργάνωσαν το Σάββατο οι εφημερίδες «Μακεδονία» και «Θεσσαλονίκη» και στην οποία κατέθεσαν τις απόψεις τους διακεκριμένοι έλληνες και ξένοι πανεπιστημιακοί, επιχειρηματίες και τεχνοκράτες, ενώ υπουργοί και υφυπουργοί αναφέρθηκαν στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για τη Θεσσαλονίκη και γενικότερα το βορειοελλαδικό χώρο. Την ημερίδα συντόνισε η συνεργάτης της «Μακεδονίας», δημοσιογράφος Μαριάννα Πυργιώτη, ενώ η προσέλευση εκπροσώπων παραγωγικών φορέων, οργανισμών αλλά και απλών πολιτών ήταν μεγάλη, γεγονός που δείχνει και την αγωνία των ανθρώπων της Θεσσαλονίκης για το μέλλον της πόλης. Τόσο από τις ομιλίες των επιστημόνων όσο και από εκείνες των πολιτικών έγινε σαφές ότι υπάρχει μεγάλη υστέρηση σε υποδομές αλλά και θεσμούς, με αποτέλεσμα η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή να έχουν απολέσει ακόμη και τα παραδοσιακά συγκριτικά γεωγραφικά και γεωπολιτικά πλεονεκτήματά τους. Αναδείχθηκε επίσης η αναγκαιότητα να υπάρξει ένα συγκροτημένο αναπτυξιακό σχέδιο, το οποίο θα εφαρμοστεί χωρίς παρεκκλίσεις από τις κυβερνήσεις, τις τοπικές ηγεσίες και τους εμπλεκόμενους φορείς.
Το σχέδιο σημείο προς σημείο
Με το σύνθημα «Περνάμε από τα λόγια στην πράξη» ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας παρουσίασε από το βήμα της ημερίδας το κυβερνητικό σχέδιο έξι σημείων για τις υποδομές και τα δίκτυα στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία.
Ο υπουργός σημείωσε ότι το σχέδιο αυτό «μπορεί πραγματικά να αναδείξει τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή σε πρωταγωνίστριες στη νοτιοανατολική Ευρώπη». Υπογράμμισε ότι υπάρχει δημοσιονομική στενότητα, προσθέτοντας ωστόσο ότι η συγκυρία επιβάλλει προσεκτικό σχεδιασμό, για να μην επαναληφθούν φαινόμενα όπως αυτό της υποθαλάσσιας, την οποία χαρακτήρισε «τυπικό παράδειγμα κακού σχεδιασμού».
Περιγράφοντας τις κυβερνητικές προτεραιότητες ο κ. Ρέππας μίλησε για «διπλό στόχο: Να συμβάλουμε στην ανασυγκρότηση της χώρας και ταυτόχρονα να πραγματοποιήσουμε το όραμά μας για την ελληνική περιφέρεια και ιδίως για τη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία».
Ως βασικές προτεραιότητες ο κ. Ρέππας έθεσε:
1. Μετρό. Ο υπουργός καυτηρίασε τις μεγάλες καθυστερήσεις στην πορεία εκτέλεσης του έργου, σημειώνοντας πως, ενώ έχει εξαντληθεί το 55% του συμβατικού χρόνου κατασκευής, έχει ολοκληρωθεί μόλις το 12% του έργου. Χαρακτήρισε «επιτακτική ανάγκη» την άμεση ολοκλήρωση της κύριας γραμμής και τη δρομολόγηση της υλοποίησης των επεκτάσεων. Ο κ. Ρέππας απέφυγε να δώσει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, είπε όμως ότι το έργο στο σύνολό του, από το αεροδρόμιο έως τη Σίνδο, έχει ορίζοντα εικοσαετίας. Κύκλοι του υπουργείου έθεταν ως όριο ολοκλήρωσης της κύριας γραμμής των 9,6 χιλιομέτρων τους πρώτους μήνες του 2014. Οι ίδιοι κύκλοι σημείωναν ότι στόχος είναι εντός του 2010 να δημοπρατηθεί η επέκταση προς Καλαμαριά και να δρομολογηθούν οι μελέτες για την επέκταση προς δυτικά. Ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι η ηγεσία του υπουργείου θα επισκέπτεται κάθε ένα με ενάμιση μήνα τη Θεσσαλονίκη, για να παρακολουθεί την πορεία των εργασιών, ενώ υποσχέθηκε ότι το εδώ κλιμάκιο της «Αττικό Μετρό Α.Ε.» θα αποκτήσει αυτονομία στη λήψη των αποφάσεων, ώστε να αποφεύγονται αναίτιες γραφειοκρατικές καθυστερήσεις. Αυτό αναμένεται να γίνει μέσα στο Μάρτιο μετά την εγκατάσταση της νέας ηγεσίας στην «Αττικό Μετρό Α.Ε.».
2. Εξωτερική περιφερειακή. Όπως είπε ο υπουργός, το έργο αξιολογείται από το υπουργείο ως άμεσης προτεραιότητας. Ο κ. Ρέππας τόνισε ότι στόχος είναι να ξεμπλοκάρει εντός του 2010, ώστε να προχωρήσει η δημοπράτησή του. Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε δημοπράτηση του πρώτου τμήματος από Τιτάν έως Κωνσταντινοπολίτικα, μήκους 9 χιλιομέτρων, μέχρι το καλοκαίρι και να ακολουθήσει αργότερα, μέσα στο 2011, η δημοπράτηση του δεύτερου τμήματος έως το Σχολάρι.
ΟΣΕ: δίδυμος εμπορευματικός σταθμός με υποστήριξη logistics στην έκτη προβλήτα για την τοπική διακίνηση. Δεύτερος πιο μεγάλος στο στρατόπεδο Γκόνου από και προς βαλκανικές χώρες.
3. Αεροδρόμιο. Ο κ. Ρέππας επανέφερε στην ατζέντα την κατασκευή νέου επιβατικού σταθμού, που είχε εγκαταλειφθεί από τον Γιώργο Σουφλιά. Απέφυγε όμως να αναφερθεί σε χρονοδιαγράμματα.
4. Εμπορευματικά κέντρα. Στους άμεσους σχεδιασμούς του υπουργείου περιλαμβάνεται η δημιουργία δύο εμπορευματικών κέντρων logistics σε αντιστοιχία με αυτό του ΟΣΕ στο Θριάσιο πεδίο. Σύμφωνα με πληροφορίες το ένα προορίζεται να λειτουργήσει στο χώρο της έκτης προβλήτας και θα αφορά τη διακίνηση προϊόντων στην ενδοχώρα και το δεύτερο θα γίνει στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και θα αφορά τη διακίνηση προϊόντων από και προς βαλκανικές χώρες.
5. Δίκτυα. Μέσα στην τρέχουσα κυβερνητική θητεία στόχος του υπουργείου είναι η προώθηση ενός διπλού δικτύου διασύνδεσης της Θεσσαλονίκης με όλες τις πρωτεύουσες των γειτονικών νομών. Το πρώτο δίκτυο θα είναι οδικό και το δεύτερο σιδηροδρομικό μέσω προαστιακού.
6. Εγνατία. «Λεωφόρο της ανάπτυξης» χαρακτήρισε την Εγνατία οδό ο κ. Ρέππας. Ανέφερε ότι στόχος είναι να συνδεθεί με τα τοπικά αναπτυξιακά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας, όπως και με τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τα κέντρα καινοτομίας, τις βιομηχανικές περιοχές και τα εκθεσιακά κέντρα. Έθεσε σε πρώτη προτεραιότητα την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων σύνδεσης με τα Βαλκάνια.
Συσκέψεις Ρέππα στη Θεσσαλονίκη
Διαδοχικές συσκέψεις για τα θέματα του μετρό και της Εγνατίας είχε χθες στη Θεσσαλονίκη η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Οι κύριοι Ρέππας, Μαγκριώτης, Οικονομίδης και Λαμπρόπουλος επισκέφθηκαν τα γραφεία της «Αττικό Μετρό Α.Ε.», όπου με το διευθυντή Ευάγγελο Γαλούση και τον εκπρόσωπο της αναδόχου κοινοπραξίας Μιχάλη Σίμα εξέτασαν την πορεία των εργασιών κατασκευής του μετρό. Αμέσως μετά ο κ. Ρέππας δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα κάνει ό,τι χρειάζεται, για να απεμπλακεί το έργο από τα προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί στο χώρο του πανεπιστημίου και στο Παπάφειο, στο σταθμό Πατρικίου και στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Στόχος, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη σύσκεψη, είναι οι μετροπόντικες να ξαναρχίσουν τη λειτουργία τους εντός του Μαρτίου.
Ακολούθησε σύσκεψη στο Διοικητήριο για τα θέματα της Εγνατίας με τη συμμετοχή του τέως προέδρου της εταιρείας Απόστολου Γούλα και του νέου προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου Τάσου Μουρατίδη. Στη σύσκεψη συζητήθηκε η εξέλιξη των έργων της Εγνατίας οδού και της εξωτερικής περιφερειακής.
Ερωτηθείς για τις συμβάσεις των εργαζομένων στην Εγνατία, ο κ. Ρέππας επισήμανε ότι «η διοίκηση έχει στείλει αίτημα στο ΑΣΕΠ, προκειμένου να ανανεωθούν οι συμβάσεις όσων εργαζομένων είναι απαραίτητοι, για να συνεχίσει το έργο της η εταιρεία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.