karfitsa, 10/06/2010
Του Δημήτρη Παππά
Αυτό είναι το δίλημμα που τίθεται από μεγάλη μερίδα της κοινωνίας, η οποία θεωρεί - κάποτε δικαιολογημένα - την αρχαιολογική δραστηριότητα ως ασύμβατη με τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες και τροχοπέδη για τη σύγχρονη ανάπτυξη. Το ερώτημα αυτό, τίθεται αυτήν την εποχή και στην πόλη μας όπου η αρχαιολογική σκαπάνη εκτελεί τη μεγαλύτερη ανασκαφή της Ευρώπης, με αφορμή τις εκσκαφές του Μετρό Θεσσαλονίκης...
Συχνά μάλιστα είναι τα παράπονα των καταστηματαρχών πέριξ των εργοταξίων, οι οποίοι μας κατηγορούν εμάς τους αρχαιολόγους για οκνηρότητα, καθυστέρηση και έλλειψη διάθεσης συνεργασίας. Από τη στήλη αυτή δεν δύναμαι να απαντήσω σε αυτές τις κατηγορίες, παρά το γεγονός πως διαφωνώ κάθετα με αυτή την αντίληψη. Άλλωστε, κατά καιρούς η Αρχαιολογική Υπηρεσία έχει δώσει πειστικές και ουσιαστικές απαντήσεις. Άλλο όμως είναι το ζήτημα. Γιατί δεν υπάρχει η παιδεία στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, η οποία θα τους επιτρέψει και θα τους οδηγήσει στο να αντιληφθούν και να εκτιμήσουν τη σημασία και την αξία αυτών των ανασκαφικών εργασιών.
Παραβλέποντας το δεδομένο πως οι ανασκαφές έχουν προσφέρει πάρα πολλές θέσεις εργασίας στην πόλη μας, ιδιαίτερα στο χώρο των αρχαιολόγων, όπου η ανεργία αγγίζει το 67% αλλά και σε ανειδίκευτο εργατικό προσωπικό, μας παρουσιάζεται η μοναδική ευκαιρία να αναδειχθεί ολόκληρη η οικοδομική και κοινωνική ιστορία της πόλης μας. Μας παρουσιάζεται η ευκαιρία να αντιληφθούμε τους πολεοδομικούς κανονισμούς του παρελθόντος, να παρατηρήσουμε την εφαρμογή τους και τις
συνέπειες των παραβιάσεων τους και παράλληλα να ανασυνθέσουμε τον κοινωνικό και οικονομικό ιστό της πόλης μας από το σήμερα σχεδόν μέχρι την ίδρυσή της. Η ανάδειξη δε αυτών των θεματικών και η τουριστική και πολιτιστική τους προβολή αποτελεί το μέγιστο ζητούμενο. Παρήγορο για μένα θα ήταν οι διαμαρτυρίες του κόσμού και η αγωνία του για τις ανασκαφές του Μετρό Θεσσαλονίκης να μην περιορίζονταν στο χρόνο λήξης τους, αλλά κυρίως στη τύχη των ευρημάτων, στην ανάδειξη των αρχιτεκτονικών καταλοίπων και πάνω από όλα στην πολιτισμική, εθνική και τουριστική τους αξιοποίηση.
* Ο Δ. Παππάς είναι αρχαιολόγος
etsi einai!!!!!!!!!!kala ta eipes!!!!!!!!!!!!!epitelous na iparxei ligi paideia stin thessaloniki.....oxi mono gkrinia kai kakia...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κ. Παπάς αναφέρει ότι οι αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν προσφέρει πάρα πολλές θέσεις εργασίας, ιδιαίτερα στο χώρο των αρχαιολόγων, και αυτό το θεωρεί ως μέγα πλεονέκτημα. Μήπως η προσφορά θέσεων εργασίας για τους αρχαιολόγους οδηγεί σε υπέρμετρες καθυστερήσεις των δημόσιων έργων? Αυτό και αν δεν είναι συντεχνιακή αντίληψη! Σχέφθηκε πόσο στοιχίζουν σε ποσά και σε θέσεις εργασίας οι καθυστερήσεις της αρχαιολογικής υπηρεσίας. Τώρα με την έλευση της τρόϊκας είναι καιρός να απαλλαγούμε από τις διάφορες συντεχνίες, όπως αρχαιολόγοι, δικηγόροι, λιμενεργάτες, και άλλα κλειστά παρασιτικά επαγγέλματα που για να αυξήσουν το εισόδημα τους απομυζούν τον ιδρώτα του κοινωνικού συνόλου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κ. Παπάς ορθώς αναφέρεται με την ιδιότητα του αρχαιολόγου στην σπουδαιότητα τόσο των αρχαιολογικών ευρημάτων όσο και στην ανάδειξή τους. Για όλα αυτά απαιτείται προσωπικό όλων των συναφών ειδικοτήτων. Το θέμα, ωστόσο, της πρόσληψης των σχετικών ανθρώπων βασίζεται κυρίως στην πελατειακή και ρουσφετολογική αντίληψη που είναι παγιωμένη στην Ελλάδα και την γνωρίζουν όλοι οι εργαζόμενοι στον χώρο αυτό. Δεν αποτελεί βέβαια το μοναδικό παράδειγμα τέτοιας περίπτωσης. Είναι, όμως σοβαρό καθώς πρόκειται για ένα σπουδαίο έργο που αφορά την πόλη στο σύνολό της. Η διαπίστωση έλλειψης παιδείας από τον κ. Παπά είναι κατά τη γνώμη μου μονομερής. Αφορά όλες τις παραμέτρους αυτού του εγχειρήματος.Επομένως, ας είμαστε προσεκτικότεροι με τις διαπιστώσεις και τις γενικολογίες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε μια περίοδο οικονομικής κρίσης ο κάθε οργανισμός θα πρέπει να εξυγιανθεί οικονομικά. Αν οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι το έργο τους είναι "παραγωγικό" για την υπόλοιπη κοινωνία, ας πληρώνονται από τα έσοδα που έχουν από τις ανακαλύψεις των πολεοδομικών κανονισμών του παρελθόντος, την παρατήρηση και την εφαρμογή τους και τις
ΑπάντησηΔιαγραφήσυνέπειες των παραβιάσεων τους και από την ανακάλυψη του κοινωνικού και οικονομικού ιστού της πόλης μας από το σήμερα σχεδόν μέχρι την ίδρυσή της. Ο ισολογισμός τους είναι ανεπίτρεπτα αρνητικός. Μου θυμίζει η ελλάδα σπίτι που καίγεται, και αντί να πάρουμε το παιδί μας (μέλλον) και να βγούμε έξω, εμείς αρπάζουμε το βαζάκι με την στάχτη της γιαγιάς (αρχαία) για να το σώσουμε. Πρώτα από όλα διασφαλίζουμε το μέλλον, αν υπάρχουν extra χρήματα, ανακαλύπτουμε και το παρελθόν. Και extra χρήματα δεν υπάρχουν αυτην την περίοδο. Το ότι σπουδάζουν τόσοι πολλοί αρχαιολόγοι.....είναι δικό τους σφάλμα. Και οι τσαγκάρηδες κάποτε εκλείψαν επειδή δεν είχαν ζήτηση. Τι να κάνουμε, έτσι είναι.
Η σημερινή απάντηση ενός ανώνυμου είναι και η καλύτερη. Προσαρμοσμένη στα σημερινά δεδομένα και στοιχειοθετημένη σωστά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα επισημάνω βέβαια ότι και η παιδεία έχει αρνητικό ισολογισμό (μηδέν έσοδα), οπότε να μην μάθουμε στα παιδιά(μέλλον) μας γράμματα και δεν πειράζει αν και οι δάσκαλοι εκλείψουν.
Ακόμα χειρότερα ο κλάδος της Υγείας. Ο αρνητικός ισολογισμός αγγίζει τα όρια του σκανδάλου, καλύτερα να αφήσουμε τα παιδιά(μέλλον) μας να πεθαίνουν και να εκλείψουν και οι γιατροί.
Ο στρατός δεν αποφέρει κέρδη. Οπότε ή τους μετατρέπουμε σε επαγγελματίες δολοφόνους για να εκτελούν συμβόλαια και να έχουν έσοδα, ή αφήνουμε την χώρα και τα παιδιά(μέλλον) μας, στο έλεος των καλών γειτόνων.
Η Πυροσβεστική είναι κι αυτή ζημιογόνα. Αν είμαστε λίγο πιο προσεκτικοί για να μην πάρουν τα δάση μας φωτιά, δεν τους χρειαζόμαστε.
Δεν χρειάζεται να αναφέρω κι άλλα παραδείγματα.
Ξέρω πως οι τουρίστες έρχονται για την θάλλασα και τα αρχαία μας, και τα έσοδα που αποφέρουν δεν είναι μόνο τα εισητήρια των Μουσείων.
Ξέρω πως δεν πρόκειτε να έρθουν για να θαυμάσουν το μετρό που κατασκευάζουμε, ούτε το κάθε είδος κτίριο, που ενοχλούνται από την παρουσία αρχαιοτήτων.
Ξέρω πως όποιος δεν σέβεται και δεν γνωρίζει την Ιστορία του, δεν έχει ούτε παρόν, ούτε μέλλον.