rthess.gr,26/02/2013
Ξεκάθαρα υπέρ της διατήρησης, ανάδειξης και συνύπαρξης των αρχαιοτήτων, που αποκαλύφθηκαν, μέσα στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης τάχθηκαν οι ομιλητές της εκδήλωσης της δημοτικής παράταξης "Θεσσαλονίκη - Ανοιχτή Πόλη" και του Τμήματος Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης... Στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο της πόλης ομιλητές ήταν : η Δέσποινα Μακροπούλου, προϊσταμένη 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, ο Άρης Μέντζος, καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας ΑΠΘ, ο Παντελής Νίγδελης, αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας ΑΠΘ, η Μελίνα Παϊσίδου, επίκουρη καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας ΑΠΘ, η Γεωργία Στρατούλη, εκπρόσωπος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, ο Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, Δημοτικός Σύμβουλος του δήμου Θεσσαλονίκης, η Βιβιάννα Μεταλληνού, αρχιτέκτονας , ο Τάσος Κουράκης, συντονιστής ΕΚΚΕ Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.και η Μαρία Τζώγα, μέλος της Γραμματείας του Τμήματος Τέχνης και Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.
Προσκεκλημένος στην εκδήλωση ήταν και ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, ο οποίος τελευταία στιγμή ενημέρωσε πως υπάρχει έκτακτο ΔΣ στην Αθήνα και έπρεπε να ταξιδέψει στέλνοντας το μήνυμα της εταιρίας πως δεν μπορεί να υπάρξει συνύπαρξη Μετρό και αρχαίων.
Κλειστός ο σταθμός Βενιζέλου για τους επισκέπτες
Σύμφωνα τόσο με την κ. Μακροπούλου όσο και με την κ. Στρατούλη, από την προηγούμενη Παρασκευή η εταιρία έχει απαγορεύσει την παρουσία επισκεπτών στο σταθμό του Μετρό στην Βενιζέλου "για λόγους ασφαλείας".
"Υπάρχει μια μεγάλη ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Μονάχου που ήρθε για να μελετήσει το εύρημα αλλά δεν μας επιτρέπεται. Έχουμε ήδη αιτήσεις επίσκεψης και από σχολεία" ενημέρωσε η κ. Στρατούλη.
Απόφαση πολιτική και όχι τεχνική
Εκφράζοντας την άποψη του τομέα Παιδείας και Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ η κ. Μαρία Τζώγα υποστήριξε την κάθετη άποψη πως μπορούν να συνυπάρξουν και το Μετρό και τα αρχαία τονίζοντας πως η απόφαση είναι πολιτική και όχι τεχνική.
Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει πως το Μετρό πρέπει να συνεχιστεί με τη σύμφωνη γνώμη των Θεσσαλονικέων και εξηγεί πως η αγάπη για την πολιτιστική κληρονομιά είναι ίδια με την αγάπη για την ποιότητα ζωής. Χαρακτηρίζει δαπανηρή την αποξήλωση και την μεταφορά στο Παύλου Μελά ενώ μίλησε και για περιφρόνηση του μνημειακού αποθέματος της πόλης.
«Να σταματήσουν οι εκπτώσεις στον πολιτισμό της πόλης. Δεν υπάρχει δίλημμα ή Μετρό ή Αρχαία. Υπάρχει η θέση και Μετρό και Αρχαία» κατέληξε η κ. Τζώγα.
Η καρδιά της αρχαίας πόλης της Θεσσαλονίκης
«Το μεγάλο αυτό δημόσιο έργο σχεδιάστηκε χωρίς να λάβει σοβαρά υπόψη την αρχαιολογική υπηρεσία. Το ξέραμε τι θα είχε στο Μετρό» δήλωσε εξ αρχής η προϊσταμένη 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων κ. Δέσποινα Μακροπούλου.
Υποστήριξε ότι τα αρχαία είναι στα 6 μέτρα κάτω από τη γη, στα εκδοτήρια των εισιτηρίων του Μετρό ενώ ο συρμός θα περνά στα 24 μέτρα κάτω από το έδαφος. «Σήμερα πρέπει να τιμωρηθούν οι κάτοικοι της πόλης. Να ξεπεράσουν τις αρχαιότητες» πρόσθεσε ενώ καταλήγοντας τόνισε «Με φόβο βλέπω μπροστά μου τις συζητήσεις που γίνονται για τα αρχαία. Τρομάζω με τις ερωτήσεις» υποστηρίζοντας πως στο σταθμό της Βενιζέλου βρίσκεται «η καρδιά της αρχαίας πόλης της Θεσσαλονίκης».
Όχι λευκές σελίδες στην Ιστορία
«Είμαστε το λιγότερο σκεπτικιστές για τις εξηγήσεις που δίνονται για τις καθυστερήσεις στο έργο. Η πόλη δεν μπορεί να έχει μέλλον με λευκές σελίδες στην ιστορία της» τόνισε από τη μεριά του ο κ. Μηταφίδης.
Μίλησε για έναν οικονομικό πόλεμο «όπου για αυτούς τα αρχαία δεν είναι αξία αλλά εμπόδιο» ενώ ενημέρωσε για έναν διάλογο που είχαν με τον ΓΓ Δημοσίων Έργων , κ. Σιμόπουλο, που τους ρώτησε αν έρθουν αύριο στην εξουσία, «αν θα αναλάβουν τις ευθύνες τυχόν καθυστερήσεων στο έργο».
Όχι στα διλήμματα
«Ραχοκοκαλιά της ιστορίας της πόλης» χαρακτήρισε τα ευρήματα του σταθμού της Βενιζέλου ο καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ κ. Άρης Μέντζος. «Δεν θα πρέπει να μπούνε οι πολίτες στην διαδικασία των διλημμάτων. Δεν έχουμε δει σχέδια σχετικά με το πώς θα είναι οι σταθμοί» σημείωσε.
Υποστήριξε πως είναι το ίδιο πράγμα η μεταφορά με την καταστροφή των αρχαίων τονίζοντας πως «η σημασία του μνημείου δεν μπορεί να αποσπαστεί από το σημείο».
Προσβλητική οποιαδήποτε άλλη απόφαση για τους Θεσσαλονικείς
Μια αναδρομή στην ιστορία έκανε ο αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας του ΑΠΘ κ. Παντελής Νίγδελης καθώς ιστορικά ακόμα και τα τείχη της πόλης και ο Λευκός Πύργος κινδύνεψαν να χαθούν λόγω πιέσεων μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους.
«Το πλαίσιο του διαλόγου πρέπει να είναι η βούληση των Θεσσαλονικέων να παραμείνουν τα αρχαία στη θέση τους. Οποιαδήποτε άλλη απόφαση θα είναι προσβλητική για τους κατοίκους» σημείωσε ο κ. Νίγδελης.
Παγκόσμια κληρονομιά
«Θα δώσουμε το 15ο μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς στην UNESCO;» αναρωτήθηκε η επίκουρη καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ κ. Μελίνα Παϊσίδου, ενημερώνοντας για το θεσμικό πλαίσιο – Σύνταγμα, νόμοι – που ενισχύουν την ανάδειξη των αρχαίων.
«Το πρώτο καμπανάκι χτύπησε με την κατάχωση της παλαιοχριστιανικής βυζαντινής στο Συντριβάνι… Όπου κι αν μετακινηθούν τα αρχαία θα είναι «ρέπλικα»» κατέληξε.
Επόμενος σταθμός: Τετράπυλον, Βυζαντινή Θεσσαλονίκη
«Να επενδύσει η πόλη στον εαυτό της. Να εγκολπωθεί την ιστορία της» ζήτησε η εκπρόσωπος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων κ. Γεωργία Στρατούλη σχολιάζοντας όμως ότι μέχρι στιγμής μόνο 9000 Θεσσαλονικείς έχουν υπογράψει υπέρ την συνύπαρξης των αρχαίων με το Μετρό.
«Δεν πιστεύουμε ότι είναι η μόνη λύση. Θέλουμε διάλογο. Να ζυμώσουμε λύσεις, να συζητήσουμε» σημείωσε βαφτίζοντας τον σταθμό Βενιζέλου ως σταθμός «Τετράπυλον, Βυζαντινή Θεσσαλονίκη».
«Θα προκαλέσει πανικό το μνημείο μέσα στο Μετρό. Θα αποτελέσει τόπο επίσκεψης τουριστών για αυτό μόνο» τόνισε. «Είμαστε σίγουροι ότι θα βρεθούν τεχνικές λύσεις αν υπάρξει η πολιτική βούληση. Θα βρεθούν και τα χρήματα» συμπλήρωσε.
Όχι στην κατάργηση του σταθμού
«Δεν διαπραγματευόμαστε καμία ιδέα περί κατάργησης του σταθμού… Αν δεν σκοντάψεις επάνω του το μνημείο περνά απαρατήρητο» δήλωσε η αρχιτέκτονας Βιβιάννα Μεταλληνού μιλώντας για έναν Πολιτιστικό Κήπο (Cultural Garden).
«Να απομακρυνθούμε από τις γνωστές λύσεις του μονόδρομου» ζήτησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης τονίζοντας ότι το κίνημα των πολιτών πρέπει να αυξηθεί για να πιέσει καταστάσεις.
Παρεμβάσεις στην εκδήλωση έκανε ο πολιτικός μηχανικός Ηλίας Χαρίτος που σημείωσε πως η γνωμοδότηση του ΚΑΣ που θεωρεί τις αρχαιότητες ως ενιαίο σύνολο δημιουργεί το δίλημμα Μετρό ή Αρχαία ενώ ο διευθυντής του Τομέα Αρχαιολογίας του ΑΠΘ κ. Νίκος Ευστρατίου τόνισε πως δεν είναι αισιόδοξος καθώς δεν βλέπει τις προϋποθέσεις «για να σώσουμε τα αρχαία». «Η πόλη κοιμάται. Αν δεν ήταν οι αρχαιολόγοι δεν θα αναδεικνυόταν το θέμα» συμπλήρωσε.
Ξεκάθαρα υπέρ της διατήρησης, ανάδειξης και συνύπαρξης των αρχαιοτήτων, που αποκαλύφθηκαν, μέσα στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης τάχθηκαν οι ομιλητές της εκδήλωσης της δημοτικής παράταξης "Θεσσαλονίκη - Ανοιχτή Πόλη" και του Τμήματος Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης... Στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο της πόλης ομιλητές ήταν : η Δέσποινα Μακροπούλου, προϊσταμένη 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, ο Άρης Μέντζος, καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας ΑΠΘ, ο Παντελής Νίγδελης, αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας ΑΠΘ, η Μελίνα Παϊσίδου, επίκουρη καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας ΑΠΘ, η Γεωργία Στρατούλη, εκπρόσωπος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, ο Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, Δημοτικός Σύμβουλος του δήμου Θεσσαλονίκης, η Βιβιάννα Μεταλληνού, αρχιτέκτονας , ο Τάσος Κουράκης, συντονιστής ΕΚΚΕ Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.και η Μαρία Τζώγα, μέλος της Γραμματείας του Τμήματος Τέχνης και Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.
Προσκεκλημένος στην εκδήλωση ήταν και ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, ο οποίος τελευταία στιγμή ενημέρωσε πως υπάρχει έκτακτο ΔΣ στην Αθήνα και έπρεπε να ταξιδέψει στέλνοντας το μήνυμα της εταιρίας πως δεν μπορεί να υπάρξει συνύπαρξη Μετρό και αρχαίων.
Κλειστός ο σταθμός Βενιζέλου για τους επισκέπτες
Σύμφωνα τόσο με την κ. Μακροπούλου όσο και με την κ. Στρατούλη, από την προηγούμενη Παρασκευή η εταιρία έχει απαγορεύσει την παρουσία επισκεπτών στο σταθμό του Μετρό στην Βενιζέλου "για λόγους ασφαλείας".
"Υπάρχει μια μεγάλη ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Μονάχου που ήρθε για να μελετήσει το εύρημα αλλά δεν μας επιτρέπεται. Έχουμε ήδη αιτήσεις επίσκεψης και από σχολεία" ενημέρωσε η κ. Στρατούλη.
Απόφαση πολιτική και όχι τεχνική
Εκφράζοντας την άποψη του τομέα Παιδείας και Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ η κ. Μαρία Τζώγα υποστήριξε την κάθετη άποψη πως μπορούν να συνυπάρξουν και το Μετρό και τα αρχαία τονίζοντας πως η απόφαση είναι πολιτική και όχι τεχνική.
Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει πως το Μετρό πρέπει να συνεχιστεί με τη σύμφωνη γνώμη των Θεσσαλονικέων και εξηγεί πως η αγάπη για την πολιτιστική κληρονομιά είναι ίδια με την αγάπη για την ποιότητα ζωής. Χαρακτηρίζει δαπανηρή την αποξήλωση και την μεταφορά στο Παύλου Μελά ενώ μίλησε και για περιφρόνηση του μνημειακού αποθέματος της πόλης.
«Να σταματήσουν οι εκπτώσεις στον πολιτισμό της πόλης. Δεν υπάρχει δίλημμα ή Μετρό ή Αρχαία. Υπάρχει η θέση και Μετρό και Αρχαία» κατέληξε η κ. Τζώγα.
Η καρδιά της αρχαίας πόλης της Θεσσαλονίκης
«Το μεγάλο αυτό δημόσιο έργο σχεδιάστηκε χωρίς να λάβει σοβαρά υπόψη την αρχαιολογική υπηρεσία. Το ξέραμε τι θα είχε στο Μετρό» δήλωσε εξ αρχής η προϊσταμένη 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων κ. Δέσποινα Μακροπούλου.
Υποστήριξε ότι τα αρχαία είναι στα 6 μέτρα κάτω από τη γη, στα εκδοτήρια των εισιτηρίων του Μετρό ενώ ο συρμός θα περνά στα 24 μέτρα κάτω από το έδαφος. «Σήμερα πρέπει να τιμωρηθούν οι κάτοικοι της πόλης. Να ξεπεράσουν τις αρχαιότητες» πρόσθεσε ενώ καταλήγοντας τόνισε «Με φόβο βλέπω μπροστά μου τις συζητήσεις που γίνονται για τα αρχαία. Τρομάζω με τις ερωτήσεις» υποστηρίζοντας πως στο σταθμό της Βενιζέλου βρίσκεται «η καρδιά της αρχαίας πόλης της Θεσσαλονίκης».
Όχι λευκές σελίδες στην Ιστορία
«Είμαστε το λιγότερο σκεπτικιστές για τις εξηγήσεις που δίνονται για τις καθυστερήσεις στο έργο. Η πόλη δεν μπορεί να έχει μέλλον με λευκές σελίδες στην ιστορία της» τόνισε από τη μεριά του ο κ. Μηταφίδης.
Μίλησε για έναν οικονομικό πόλεμο «όπου για αυτούς τα αρχαία δεν είναι αξία αλλά εμπόδιο» ενώ ενημέρωσε για έναν διάλογο που είχαν με τον ΓΓ Δημοσίων Έργων , κ. Σιμόπουλο, που τους ρώτησε αν έρθουν αύριο στην εξουσία, «αν θα αναλάβουν τις ευθύνες τυχόν καθυστερήσεων στο έργο».
Όχι στα διλήμματα
«Ραχοκοκαλιά της ιστορίας της πόλης» χαρακτήρισε τα ευρήματα του σταθμού της Βενιζέλου ο καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ κ. Άρης Μέντζος. «Δεν θα πρέπει να μπούνε οι πολίτες στην διαδικασία των διλημμάτων. Δεν έχουμε δει σχέδια σχετικά με το πώς θα είναι οι σταθμοί» σημείωσε.
Υποστήριξε πως είναι το ίδιο πράγμα η μεταφορά με την καταστροφή των αρχαίων τονίζοντας πως «η σημασία του μνημείου δεν μπορεί να αποσπαστεί από το σημείο».
Προσβλητική οποιαδήποτε άλλη απόφαση για τους Θεσσαλονικείς
Μια αναδρομή στην ιστορία έκανε ο αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας του ΑΠΘ κ. Παντελής Νίγδελης καθώς ιστορικά ακόμα και τα τείχη της πόλης και ο Λευκός Πύργος κινδύνεψαν να χαθούν λόγω πιέσεων μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους.
«Το πλαίσιο του διαλόγου πρέπει να είναι η βούληση των Θεσσαλονικέων να παραμείνουν τα αρχαία στη θέση τους. Οποιαδήποτε άλλη απόφαση θα είναι προσβλητική για τους κατοίκους» σημείωσε ο κ. Νίγδελης.
Παγκόσμια κληρονομιά
«Θα δώσουμε το 15ο μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς στην UNESCO;» αναρωτήθηκε η επίκουρη καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ κ. Μελίνα Παϊσίδου, ενημερώνοντας για το θεσμικό πλαίσιο – Σύνταγμα, νόμοι – που ενισχύουν την ανάδειξη των αρχαίων.
«Το πρώτο καμπανάκι χτύπησε με την κατάχωση της παλαιοχριστιανικής βυζαντινής στο Συντριβάνι… Όπου κι αν μετακινηθούν τα αρχαία θα είναι «ρέπλικα»» κατέληξε.
Επόμενος σταθμός: Τετράπυλον, Βυζαντινή Θεσσαλονίκη
«Να επενδύσει η πόλη στον εαυτό της. Να εγκολπωθεί την ιστορία της» ζήτησε η εκπρόσωπος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων κ. Γεωργία Στρατούλη σχολιάζοντας όμως ότι μέχρι στιγμής μόνο 9000 Θεσσαλονικείς έχουν υπογράψει υπέρ την συνύπαρξης των αρχαίων με το Μετρό.
«Δεν πιστεύουμε ότι είναι η μόνη λύση. Θέλουμε διάλογο. Να ζυμώσουμε λύσεις, να συζητήσουμε» σημείωσε βαφτίζοντας τον σταθμό Βενιζέλου ως σταθμός «Τετράπυλον, Βυζαντινή Θεσσαλονίκη».
«Θα προκαλέσει πανικό το μνημείο μέσα στο Μετρό. Θα αποτελέσει τόπο επίσκεψης τουριστών για αυτό μόνο» τόνισε. «Είμαστε σίγουροι ότι θα βρεθούν τεχνικές λύσεις αν υπάρξει η πολιτική βούληση. Θα βρεθούν και τα χρήματα» συμπλήρωσε.
Όχι στην κατάργηση του σταθμού
«Δεν διαπραγματευόμαστε καμία ιδέα περί κατάργησης του σταθμού… Αν δεν σκοντάψεις επάνω του το μνημείο περνά απαρατήρητο» δήλωσε η αρχιτέκτονας Βιβιάννα Μεταλληνού μιλώντας για έναν Πολιτιστικό Κήπο (Cultural Garden).
«Να απομακρυνθούμε από τις γνωστές λύσεις του μονόδρομου» ζήτησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης τονίζοντας ότι το κίνημα των πολιτών πρέπει να αυξηθεί για να πιέσει καταστάσεις.
Παρεμβάσεις στην εκδήλωση έκανε ο πολιτικός μηχανικός Ηλίας Χαρίτος που σημείωσε πως η γνωμοδότηση του ΚΑΣ που θεωρεί τις αρχαιότητες ως ενιαίο σύνολο δημιουργεί το δίλημμα Μετρό ή Αρχαία ενώ ο διευθυντής του Τομέα Αρχαιολογίας του ΑΠΘ κ. Νίκος Ευστρατίου τόνισε πως δεν είναι αισιόδοξος καθώς δεν βλέπει τις προϋποθέσεις «για να σώσουμε τα αρχαία». «Η πόλη κοιμάται. Αν δεν ήταν οι αρχαιολόγοι δεν θα αναδεικνυόταν το θέμα» συμπλήρωσε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.