Σάββατο 31 Αυγούστου 2013

Μετρό Θεσσαλονίκης: Η «λύση» συνέπεσε με την οικονομική ανασυγκρότηση

tvxs.gr,31/08/2013

Οι εννέα μήνες μετά τη διακοπή των εργασιών στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό της Θεσσαλονίκης (στις 21 Δεκεμβρίου 2012) είναι ένας εύλογος χρόνος, για να αποτιμηθεί η αντιπαράθεση σχετικά με τα αρχαία που βρέθηκαν εκεί, η οποία ήταν μια αντιπαράθεση ουσίας που έγινε δυστυχώς σε λανθασμένη βάση. Διότι το επίδικο ζήτημα δεν ήταν αν θα αξιοποιηθούν τα ευρήματα, αλλά ο χώρος της αξιοποίησης τους. Του Χρήστου Μάτη.Προσωπικά είχα από την αρχή ταχθεί υπέρ της συνύπαρξης τους με το σταθμό, αλλά, αυτό είναι ένα δευτερεύον ζήτημα. Το πρωτεύον ήταν να διασφαλιστεί η έκθεση και αυτή ΔΕΝ απουσίαζε από καμία από τις τρεις ομάδες προτάσεων που κατατέθηκαν:

Έκθεση στο στρατόπεδο Παύλου Μελά ή σε άλλο χώρο Μετατροπή του σταθμού σε μουσείο με συνέχιση των αρχαιολογικών ανασκαφών Επανατοποθέτηση των ευρημάτων στον ίδιο χώρο μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού, όπως έγινε δεκτό. Πρόταση που να περιλαμβάνει είτε κατάχωση των ευρημάτων χάριν του έργου, είτε συνέχεια των εργασιών χωρίς απόσπαση δεν κατατέθηκε!

Έτσι, αν και οι διαφορές δεν ήταν βαθιές, στην πόλη δημιουργήθηκε ένα πολεμικό κλίμα με βαρείς εκατέρωθεν υπαινιγμούς. Κάποιοι κυβερνητικοί παράγοντες έκαναν μια αποτυχημένη “επίδειξη αποφασιστικότητας”, χωρίς καν να έχουν διαφορετική άποψη. Και σε αυτό τζόγαραν γνωστοί δήθεν “ευαίσθητοι” σε θέματα πολιτισμού με τις συνήθεις αλληλοαναιρούμενες πομπώδεις ανοησίες.

Χάρη όμως σε αυτή την “πολεμική συζήτηση”, διεξήχθη μακριά από φώτα δημοσιότητας, “η οικονομική ανασυγκρότηση” του αναδόχου του έργου, στην οποία αναφέρθηκε ο υπουργός, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, λέγοντας ότι “βρίσκεται σε καλό δρόμο”.

Πρόκειται για το νέο επιχειρησιακό τοπίο του έργου μετά την αλλαγή ιδιοκτησίας στις τρεις από τις τέσσερις εταιρείες της κατασκευάστριας κοινοπραξίας. Οι νέοι ιδιοκτήτες χρειάζονταν χρόνο για να καταλάβουν και να αναλάβουν. Και αυτόν το χρόνο το βρήκαν με “χορηγό μη επικοινωνίας” την αντιπαράθεση για την έκθεση των ευρημάτων.

Η κυβέρνηση πήρε το νέο μήνυμα της κοινοπραξίας και επιτάχυνε ΜΕΤΑ την ολοκλήρωση του συμβατικού χρόνου παράδοσης του έργου, κάποια απ' όσα το ελληνικό δημόσιο έπρεπε να είχε κάνει από την αρχή του.

Πλέον μπορεί να συνεχιστεί το κατασκευαστικό έργο, με τα υπάρχοντα χρήματα, περίπου 1 δισ. ευρώ. Βέβαια θα χρειαστούν άλλα 700 εκ. περίπου που σήμερα ΔΕΝ υπάρχουν αλλά δίνεται απλώς η διαβεβαίωση ότι όταν χρειαστούν, θα βρεθούν.

Δυστυχώς όμως δεν απασχολεί κανέναν μέχρι στιγμής το κόστος της λειτουργίας του μέσου μετά την κατασκευή το οποίο δεν είναι γνωστό ακόμη αλλά είναι βέβαιο ότι θα χρειαστεί επιδότηση. Η ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών με περισσότερους επιβάτες/χρήστες είναι προς όφελος της λειτουργίας της πόλης αλλά και της οικονομίας γενικότερα.

Αλλά οι δανειστές μας ήδη δυσφορούν για τα 79,5 εκ. το χρόνο που παίρνει ο ΟΑΣΘ το 2013 (σχεδόν τα μισά σε σχέση με πριν από τρία χρόνια). Όσο παραπέμπονται τα κρίσιμα ζητήματα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης στο μέλλον για να τα διαχειριστούν οι “τότε άτυχοι”, η προοπτική δεν είναι ευοίωνη.

Χρειαζόμαστε σχέδιο τώρα!

*Ο Χρήστος Μάτης είναι δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.