parallaximag.gr,24/01/2014
Λέξεις: Κύα Τζήμου
Εικόνες: Θανάσης Σταθόπουλος
Με τις εμπλεκόμενες πλευρές (την Αττικό Μετρό και τον Δήμο) να ανταλάσσουν πυρά για το ποιος τελικά ευθύνεται για τις καθυστερήσεις στο μετρό και με τις συνεχείς αναβολές οριστικοποίησης επίλυσης του προβλήματος στο Σταθμό Βενιζέλου, η ολοκλήρωση του μετρό από την στάση Πανεπιστήμιο και μετά μοιάζει άπιαστο όνειρο.
Παρά τα προβλήματα οι εργασίες, στο εντυπωσιακού μεγέθους εργοτάξιο στο Αμαξοστάσιο Πυλαίας, συνεχίζονται σε έκταση 140 στρεμμάτων. Στον αρχικό σχεδιασμό υπήρχε η πρόθεση της κατασκευαστικής εταιρίας να λειτουργήσει δυο αμαξοστάσια ένα μεγάλο και ένα μικρότερο. Εκτός των άλλων προβλημάτων που παρουσιάστηκαν, όμως, το κόστος φάνηκε απαγορευτικό από την αρχή και η λειτουργία 2 αμαξοστάσιων υπερβολή αφού ακόμα και στην Αθήνα, όπου το μετρό έχει μεγαλύτερο μήκος, εξυπηρετείται από ένα.
Καθυστερήσεις στις διαδικασίες υπήρχαν και σ΄αυτό το μέτωπο αφού η επιλογή της Αττικό Μετρό να λειτουργήσει ένα αμαξοστάσιο επιλέγοντας τη Μίκρα, σκόνταψε στην απόφαση του ΣΤΕ, που απαγόρευσε την κατασκευή του μεγάλου αμαξοστάσιου στην περιοχή. Παρά την προσφυγή στην απόφαση τελικά αποφασίστηκε κάτω από την προοπτική μεγάλων καθυστερήσεων που συνεπάγεται εκτίναξη του κόστους, το μοναδικό αμαξοστάσιο του μετρό Θεσσαλονίκης κατασκευάζεται στην Πυλαία. Εκεί ακριβώς που είχε αρχικά χωροθετηθεί το πρώτο μικρό αμαξοστάσιο της βασικής γραμμής, που θα κάλυπτε εμβαδόν 50 στρεμμάτων.
Όχι ότι κι εκεί δεν παρουσιάστηκαν προβλήματα. Για το μεγάλο αμαξοστάσιο δεν επαρκούσαν φυσικά τα αρχικά 50 στρέμματα αφού η απαιτούμενη έκταση του υπολογίζονταν στα 140. Έτσι το αμαξοστάσιο του μετρό, που έχει χωροθετηθεί στα όρια της Πυλαίας, σε γειτνίαση με τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) του δήμου Θεσσαλονίκης, απαιτούσε την απαλλοτριωση έκτασης 47 στρεμμάτων. Σε παλιότερη ανακοίνωση της Αττικό Μετρό διαβάζουμε: «Στο απαλλοτριωμένο τμήμα περιλαμβάνονται η είσοδος των οχημάτων του δήμου, η γεφυροπλάστιγγα με τον απαιτούμενο οικίσκο και ο υποσταθμός ΔΕΗ. Η αρχική απαλλοτρίωση συντελέστηκε τον Ιανουάριο του 2010, με την παρακατάθεση του προσδιορισθέντος τιμήματος για την αξία της γης και των επικειμένων. Ο δήμος Θεσσαλονίκης ήταν υποχρεωμένος να μας παραδώσει τον χώρο μεταφέροντας με δαπάνες του όλες τις αναγκαίες για τη λειτουργία του ΣΜΑ εγκαταστάσεις σε άλλο χώρο. Τελικά, όμως, αδυνατούσε να παραδώσει τον χώρο, επικαλούμενος οικονομική αδυναμία εκτέλεσης των αναγκαίων για τη μεταφορά εργασιών, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα και πάλι την καθυστέρηση του έργου. Η εταιρεία τελικά για να αποφύγει περαιτέρω καθυστερήσεις, αποφάσισε να διευκολύνει τον δήμο εκτελώντας τις απαιτούμενες εργασίες.”
Τον Δεκέμβριο που μας πέρασε ο ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος, στη διάρκεια της συνεδρίασης της Διοικούσας Επιτροπής Νομού Θεσσαλονίκης της ΝΔ, δήλωσε ότι «είναι εφικτή η παράδοση του ανατολικού σκέλους του μετρό της Θεσσαλονίκης, ως το Πανεπιστήμιο, μέχρι το 2017». Το τελευταίο διάστημα αυτό που ακούγεται είναι ότι η εταιρία επικεντρώνεται στην ολοκλήρωση του έργου από την Νέα Ελβετία μέχρι το Πανεπιστήμιο με 7 συνολικά σταθμούς, αντί των 12 και την επέκταση της Καλαμαριάς. Ήδη οι ρυθμοί στο ανατολικό μέτωπο του έργου (Παπάφη, Ανάληψη, Πατρίκιος) που κατασκευάζει ο Άκτωρας (το έργο της βασικής γραμμής, έχει περάσει πια μαζί με την ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, στην ευθύνη του ΄Ακτωρα) είναι ικανοποιητικοί και έχει ξεκινήσει προετοιμασία για να βάλει μπροστά τις εργασίες και για την επέκταση προς Καλαμαριά.
Τρία είναι τα βασικά σημεία που καθυστερούν τα έργα. Ο Σταθμός Βενιζέλου-το μεγάλο αγκάθι, οι απολλοτριώσεις στον σταθμό Βούλγαρη, οι οποίες μάλλον δεν πρόκειται να επιτευχθούν και η Εταιρία προσανατολίζεται στην κατάργηση του σταθμού και η έγκριση μεταφοράς του Κοστίκα και του Γιορίκα, των δυο μετροπόντικων, από τον Σταθμό Ανάληψη στο σταθμό «Νέα Ελβετία», ώστε να συνεχιστεί η διάνοιξη των σηράγγων από ανατολικά προς δυτικά, αυτή τη φορά, και να απελευθερωθεί επιτέλους η περιοχή από τις λαμαρίνες που κατέστρεψαν την ζωή των κατοίκων και των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνταν εκεί. Αυτό αναμένεται να συμβεί πολύ σύντομα, ίσως και μέχρι τον Μάρτιο, σύμφωνα με ανακοινώσεις των υπευθύνων του έργου.
Να θυμίσουμε ότι η υπογραφή σύμβασης και έναρξη κατασκευής του έργου χρονολογείται από τον Απρίλη του 2006, ενώ η σύμβαση της επέκτασης προς Καλαμαριά υπογράφηκε τον Ιούλη του 2013. Το αρχικό σχέδιο του Μετρό περιλαμβάνει 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 13 σταθμούς με κεντρική αποβάθρα, 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, την κατασκευή υπόγειων χώρων στάθμευσης, συνολικής χωρητικότητας 3.700 θέσεων (δυο στον Σιδηροδρομικό Σταθμό, δυο στο Πανεπιστήμιο και ένα στη Νέα Ελβετία) και ένα αμαξοστάσιο στην Πυλαία σε έκταση 140 στρεμμάτων.
Λέξεις: Κύα Τζήμου
Εικόνες: Θανάσης Σταθόπουλος
Με τις εμπλεκόμενες πλευρές (την Αττικό Μετρό και τον Δήμο) να ανταλάσσουν πυρά για το ποιος τελικά ευθύνεται για τις καθυστερήσεις στο μετρό και με τις συνεχείς αναβολές οριστικοποίησης επίλυσης του προβλήματος στο Σταθμό Βενιζέλου, η ολοκλήρωση του μετρό από την στάση Πανεπιστήμιο και μετά μοιάζει άπιαστο όνειρο.
Και η πρόσφατη αναβολή της απόφασης του ΣΤΕ, σχετικά με την μετακίνηση των σημαντικότατων αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο Σταθμό, για το Μάρτιο , σίγουρα δεν βοηθάει σε τίποτα. Αναμένοντας πάντως την συμφωνία της Αττικό Μετρό με τον δήμο, που είναι άγνωστο αν θα επιτευχθεί, και την αλλαγή της απόφασης του ΚΑΣ που αρχικά είχε δώσει το πράσινο φως για την μετακίνησή τους, η συνέχιση του έργου έχει πάρει ανατολική κατεύθυνση, αντιμετωπίζοντας βέβαια κι εκεί προβλήματα που αφορούν κυρίως σε απολλοτριώσεις και λιγότερο σε αρχαιολογικά ευρήματα.
Παρά τα προβλήματα οι εργασίες, στο εντυπωσιακού μεγέθους εργοτάξιο στο Αμαξοστάσιο Πυλαίας, συνεχίζονται σε έκταση 140 στρεμμάτων. Στον αρχικό σχεδιασμό υπήρχε η πρόθεση της κατασκευαστικής εταιρίας να λειτουργήσει δυο αμαξοστάσια ένα μεγάλο και ένα μικρότερο. Εκτός των άλλων προβλημάτων που παρουσιάστηκαν, όμως, το κόστος φάνηκε απαγορευτικό από την αρχή και η λειτουργία 2 αμαξοστάσιων υπερβολή αφού ακόμα και στην Αθήνα, όπου το μετρό έχει μεγαλύτερο μήκος, εξυπηρετείται από ένα.
Καθυστερήσεις στις διαδικασίες υπήρχαν και σ΄αυτό το μέτωπο αφού η επιλογή της Αττικό Μετρό να λειτουργήσει ένα αμαξοστάσιο επιλέγοντας τη Μίκρα, σκόνταψε στην απόφαση του ΣΤΕ, που απαγόρευσε την κατασκευή του μεγάλου αμαξοστάσιου στην περιοχή. Παρά την προσφυγή στην απόφαση τελικά αποφασίστηκε κάτω από την προοπτική μεγάλων καθυστερήσεων που συνεπάγεται εκτίναξη του κόστους, το μοναδικό αμαξοστάσιο του μετρό Θεσσαλονίκης κατασκευάζεται στην Πυλαία. Εκεί ακριβώς που είχε αρχικά χωροθετηθεί το πρώτο μικρό αμαξοστάσιο της βασικής γραμμής, που θα κάλυπτε εμβαδόν 50 στρεμμάτων.
Όχι ότι κι εκεί δεν παρουσιάστηκαν προβλήματα. Για το μεγάλο αμαξοστάσιο δεν επαρκούσαν φυσικά τα αρχικά 50 στρέμματα αφού η απαιτούμενη έκταση του υπολογίζονταν στα 140. Έτσι το αμαξοστάσιο του μετρό, που έχει χωροθετηθεί στα όρια της Πυλαίας, σε γειτνίαση με τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) του δήμου Θεσσαλονίκης, απαιτούσε την απαλλοτριωση έκτασης 47 στρεμμάτων. Σε παλιότερη ανακοίνωση της Αττικό Μετρό διαβάζουμε: «Στο απαλλοτριωμένο τμήμα περιλαμβάνονται η είσοδος των οχημάτων του δήμου, η γεφυροπλάστιγγα με τον απαιτούμενο οικίσκο και ο υποσταθμός ΔΕΗ. Η αρχική απαλλοτρίωση συντελέστηκε τον Ιανουάριο του 2010, με την παρακατάθεση του προσδιορισθέντος τιμήματος για την αξία της γης και των επικειμένων. Ο δήμος Θεσσαλονίκης ήταν υποχρεωμένος να μας παραδώσει τον χώρο μεταφέροντας με δαπάνες του όλες τις αναγκαίες για τη λειτουργία του ΣΜΑ εγκαταστάσεις σε άλλο χώρο. Τελικά, όμως, αδυνατούσε να παραδώσει τον χώρο, επικαλούμενος οικονομική αδυναμία εκτέλεσης των αναγκαίων για τη μεταφορά εργασιών, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα και πάλι την καθυστέρηση του έργου. Η εταιρεία τελικά για να αποφύγει περαιτέρω καθυστερήσεις, αποφάσισε να διευκολύνει τον δήμο εκτελώντας τις απαιτούμενες εργασίες.”
Τον Δεκέμβριο που μας πέρασε ο ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος, στη διάρκεια της συνεδρίασης της Διοικούσας Επιτροπής Νομού Θεσσαλονίκης της ΝΔ, δήλωσε ότι «είναι εφικτή η παράδοση του ανατολικού σκέλους του μετρό της Θεσσαλονίκης, ως το Πανεπιστήμιο, μέχρι το 2017». Το τελευταίο διάστημα αυτό που ακούγεται είναι ότι η εταιρία επικεντρώνεται στην ολοκλήρωση του έργου από την Νέα Ελβετία μέχρι το Πανεπιστήμιο με 7 συνολικά σταθμούς, αντί των 12 και την επέκταση της Καλαμαριάς. Ήδη οι ρυθμοί στο ανατολικό μέτωπο του έργου (Παπάφη, Ανάληψη, Πατρίκιος) που κατασκευάζει ο Άκτωρας (το έργο της βασικής γραμμής, έχει περάσει πια μαζί με την ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, στην ευθύνη του ΄Ακτωρα) είναι ικανοποιητικοί και έχει ξεκινήσει προετοιμασία για να βάλει μπροστά τις εργασίες και για την επέκταση προς Καλαμαριά.
Τρία είναι τα βασικά σημεία που καθυστερούν τα έργα. Ο Σταθμός Βενιζέλου-το μεγάλο αγκάθι, οι απολλοτριώσεις στον σταθμό Βούλγαρη, οι οποίες μάλλον δεν πρόκειται να επιτευχθούν και η Εταιρία προσανατολίζεται στην κατάργηση του σταθμού και η έγκριση μεταφοράς του Κοστίκα και του Γιορίκα, των δυο μετροπόντικων, από τον Σταθμό Ανάληψη στο σταθμό «Νέα Ελβετία», ώστε να συνεχιστεί η διάνοιξη των σηράγγων από ανατολικά προς δυτικά, αυτή τη φορά, και να απελευθερωθεί επιτέλους η περιοχή από τις λαμαρίνες που κατέστρεψαν την ζωή των κατοίκων και των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνταν εκεί. Αυτό αναμένεται να συμβεί πολύ σύντομα, ίσως και μέχρι τον Μάρτιο, σύμφωνα με ανακοινώσεις των υπευθύνων του έργου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.