mathra.gr,17/10/2014
Στις δράσεις που έχει αναλάβει τα 2,5 χρόνια από την επανασύστασή του το υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, αναφέρθηκε με συνέντευξή του στο «Τεχνογράφημα» ο υπουργός Γιώργος Ορφανός.
Στις δράσεις που έχει αναλάβει τα 2,5 χρόνια από την επανασύστασή του το υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, αναφέρθηκε με συνέντευξή του στο «Τεχνογράφημα» ο υπουργός Γιώργος Ορφανός.
Τόνισε ότι οι προτεραιότητες που έχει θέσει η κυβέρνηση σχετίζονται με την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, είπε ότι η μείωση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης εντάσσονται στη «λογική αποφόρτισης του ελληνικού λαού» και αναφέρθηκε στο καθεστώς που θα διέπει την Ειδική Οικονομική Ζώνη που εξήγγειλε από την 79η ΔΕΘ ο κ. Σαμαράς. Ο υπουργός Μακεδονίας Θράκης παρουσίασε τους αναπτυξιακούς στόχους του υπουργείου, δήλωσε ικανοποιημένος από τη λειτουργία της ΔΕΘ-Helexpo, είπε ότι θα χρειαστεί ένα «εύλογο διάστημα» για να ξεκινήσουν οι εργασίες ανακαίνισης των τωρινών εγκαταστάσεων του Εκθεσιακού Κέντρου, ανακοίνωσε ανάληψη πρωτοβουλίας για το μετρό και πρόσθεσε ότι η «εμπλοκή» του σταθμού Βενιζέλου δεν μπορεί να αναστείλει τη δυναμική του έργου. Παρουσίασε τη κυβερνητική πολιτική για τον ΟΛΘ και το αεροδρόμιο «Μακεδονία» και χαρακτήρισε «ενδιαφέρουσα και αντικείμενο συζήτησης» την πρόταση του ΤΕΕ/ΤΚΜ για δημιουργία Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης Θερμαϊκού Κόλπου.
Δύο χρόνια μετά την επανασύσταση του υπουργείου Μακεδονίας Θράκης, ποιος είναι ο απολογισμός του έργου που έχει γίνει; Απέκτησε ρόλο ή παραμένει «βιτρίνα»;
«Σε αυτά τα δύο χρόνια, το υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης έχει συμβάλλει ενεργά στην προσπάθεια να επιτευχθεί ο στόχος της ανάπτυξης που είναι και το κύριο ζητούμενο για τη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, εγκρίθηκαν 245 επενδυτικά σχέδια, συνολικού προϋπολογισμού 1.613.332.510 ευρώ στον αναπτυξιακό νόμο 3908/2011, συνολικής ενίσχυσης 633.291.764 ευρώ, γεγονός που θα συμβάλλει στη δημιουργία 5.000 νέων, άμεσων και έμμεσων θέσεων απασχόλησης σε διάφορους τομείς όπως είναι ο τουρισμός, η μεταποίηση, ο πρωτογενής τομέας και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Επιπλέον, δημιουργούμε μαζί με την Εγνατία Οδό Α.Ε. και την Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας (ΑΖΚ) το ‘Mobile Egnatia’, μια διαδικτυακή υποδομή πληροφοριών, τουριστικού ενδιαφέροντος και μεταφορών για όσους κινούνται οδικώς κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, από την Ηγουμενίτσα ως τους Κήπους. Στο πλαίσιο των προγραμμάτων διασυνοριακής συνεργασίας 2007-2013, το ΥΜΑΘ υλοποιεί, ως επικεφαλής εταίρος, το έργο TRIGGER, σε συνεργασία με άλλους επτά φορείς από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, με βασικό στόχο να παρέχει καθοδήγηση σε αποφοίτους, σε θέματα απασχόλησης και επιχειρηματικότητας. Την ίδια ώρα, η ΑΖΚ λειτουργεί ήδη το Thessaloniki Smart up Innovation Hub για την υποστήριξη νεοφυών επιχειρηματιών που έχουν καινοτόμες ιδέες στις νέες τεχνολογίες, την επιχειρηματικότητα και άλλους συναφείς τομείς».
Πώς μπορεί το συγκεκριμένο υπουργείο να βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών;
«Η βελτίωση της καθημερινότητας αποτελεί μία από τις προτεραιότητες που έχει θέσει η κυβέρνηση, καθώς είναι συνυφασμένη με την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Έτσι, λειτουργούν ήδη στο ΥΜΑΘ Κεντρικά Συμβούλια Αρχιτεκτονικής (ΚΕΣΑ) και Επίλυσης Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ), με τα οποία μπαίνει τέλος στην ταλαιπωρία των πολιτών που έπρεπε να ταξιδέψουν μέχρι την Αθήνα για να διευθετήσουν ζητήματα αρχιτεκτονικών διαφορών και πολεοδομικών θεμάτων. Επίσης, έχει ξεκινήσει η διαδικασία αναβάθμισης έξι χερσαίων μεθοριακών σταθμών της Βόρειας Ελλάδας, με την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με τους δήμους Αλεξανδρούπολης, Ορεστιάδας, Σιντικής και Φλώρινας ενώ επίκειται και η υπογραφή δεύτερης προγραμματικής σύμβασης με άλλους έξι δήμους. Επίσης, στο πλαίσιο του προγράμματος TRIGGER, το ΥΜΑΘ δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες για νέους που αναζητούν εργασία ή θέλουν να δημιουργήσουν νέα επιχείρηση».
Ποιοι είναι οι αναπτυξιακοί στόχοι του υπουργείου για το προσεχές διάστημα;
«Έχω έρθει ήδη σε συνεννόηση με τους εποπτευόμενους φορείς του ΥΜΑΘ, όπως είναι η ΔΕΘ-HELEXPO, η ΕΥΑΘ, η ΕΥΑΘ Παγίων, η ΑΖΚ αλλά και τα επιμελητήρια για να καταρτίσουμε σε πρώτη φάση ένα οδηγό δράσεων, ο οποίος θα καθορίζει τις εκκρεμότητες που υπάρχουν και θα προτείνει τρόπους αντιμετώπισης τους, με στόχο τη γρήγορη ανάπτυξη. Βεβαίως, απαιτείται ένας μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός, στηριγμένος στο νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης και ευρύτερης περιοχής που πρέπει ταχύτατα να ψηφιστεί σε νέες βάσεις συναίνεσης και προοπτικής για το μέλλον. Όσον αφορά την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης, βασικές προϋποθέσεις είναι η αξιοποίηση των αεροδρομίων, των λιμανιών, των πανεπιστημίων, των νέων τεχνολογιών, όπως και της καινοτομίας και γενικότερα, η δημιουργία υποδομών. Είναι φανερό λοιπόν ότι το ΥΜΑΘ, αξιοποιώντας στο έπακρο τους φορείς που εποπτεύει και τις νομοθετημένες δυνατότητες του, διεκδικεί ρόλο στην ανάπτυξη της περιοχής ευθύνης του και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αξιοποιώντας ιδιαίτερα τις αυξημένες δυνατότητες της νέας γενιάς».
Πρόσφατα είχατε πει ότι η ΔΕΘ-HELEXPO θα πρέπει να αποκτήσει ένα επιθετικό προσανατολισμό και να καταστεί περισσότερο ανταγωνιστική. Πιστεύετε ότι η διοίκηση της ενιαίας πλέον εταιρίας κινείται σε αυτό το μοντέλο;
«Ναι. Καταρχήν, δείτε την γεωμετρική αύξηση της επισκεψιμότητας που καταγράφεται στις τελευταίες τρεις διεθνείς εκθεσιακές διοργανώσεις. Παράλληλα, η ΔΕΘ-HELEXPO έχει ενισχύσει την συμμετοχή της σε εκθέσεις του εξωτερικού. Με τον τρόπο αυτό προβάλλεται ακόμα περισσότερο ο διεθνής χαρακτήρας του φορέα, ενισχύοντας την παρουσία του στον παγκόσμιο εκθεσιακό χάρτη. Επιπλέον, η διοίκηση της ΔΕΘ-Helexpo ΑΕ έχει θέσει ως προτεραιότητα την διεθνοποίηση, δηλαδή τη συνεργασία με γνώστες του διεθνούς εκθεσιακού αντικειμένου και του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος, με στόχο την αύξηση της επιρροής της εταιρείας, την προώθηση προϊόντων, ιδεών, νέων τεχνολογιών και συνεισφοράς στην βελτίωση της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό».
Από ότι φαίνεται εγκαταλείπεται το σχέδιο μετεγκατάστασης της ΔΕΘ στη Σίνδο. Πότε θα προχωρήσει η ανακαίνιση των τωρινών εγκαταστάσεων;
«Στο νέο Ρυθμιστικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης, του οποίου η ψήφιση αναβλήθηκε για λίγους μήνες, θα προβλέπεται ο τρόπος με τον οποίο θα χειριστούμε μελλοντικά τις υποδομές της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στο χώρο του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου, όπως και η διατήρηση της λειτουργίας της ΔΕΘ στον ίδιο χώρο, καθώς κρίνεται ασύμφορη οικονομικά σε αυτή την φάση η μεταφορά της στη Σίνδο. Όσον αφορά την ανακαίνιση των υφιστάμενων υποδομών, θεωρώ πως θα χρειαστεί ένα εύλογο διάστημα κάποιων μηνών για να ενεργοποιηθεί η σχετική διαδικασία, κυρίως η ανεύρεση των απαραίτητων κονδυλίων».
Από το βήμα της 79ης ΔΕΘ, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε τη μείωση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης κατά 30%. Πιστεύετε ότι ήταν αρκετό και ότι τον επερχόμενο χειμώνα δεν θα γίνουν τα αστικά κέντρα θάλαμοι αερίων από τα καυσόξυλα;
«Η εξαγγελία του πρωθυπουργού αποτελεί ουσιαστικά την εκκίνηση για την μείωση των φορολογικών συντελεστών που σχεδιάζει να υλοποιήσει η κυβέρνηση από 1η Ιανουαρίου του 2015. Μέχρι τότε, θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες των stress tests για τις τράπεζες, όπως επίσης και της διευθέτησης του χρέους, ζητήματα δηλαδή που θα ληφθούν σοβαρά υπόψη στον υπό κατάρτιση προϋπολογισμό του 2015. Θεωρώ λοιπόν ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρξουν ανάλογες εξαγγελίες, οι οποίοι εντάσσονται στη λογική της αποφόρτισης του ελληνικού λαού από τα φορολογικά βάρη των τελευταίων πέντε ετών. Στο θέμα της μείωσης της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, θα πρέπει να προσθέσετε το επίδομα που θα δοθεί από την Πολιτεία ώστε το κόστος να είναι περίπου στα 0,80 ευρώ ανά λίτρο».
Από το ίδιο βήμα, ο κ. Σαμαράς μίλησε ότι η ΕΕ προωθεί στη Βόρεια Ελλάδα τη δημιουργία Ειδικής Οικονομικής Ζώνης (ΕΟΖ) για το περιορισμό της επιχειρηματικής μετανάστευσης. Πρακτικά, αυτό τι σημαίνει; Ποιες θα είναι οι βασικές αρχές της Ζώνης;
«Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια αρκετές επιχειρήσεις επέλεξαν να μετεγκατασταθούν σε όμορες, βαλκανικές χώρες, αξιοποιώντας τα φορολογικά κίνητρα που υπάρχουν. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αναστρέψει αυτή την δυσμενή εικόνα, με τον σταδιακό επαναπατρισμό των επιχειρήσεων αυτών, γεγονός που θα συμβάλλει στην ενίσχυση της επενδυτικής δραστηριότητας και στην αύξηση της απασχόλησης. Η μειωμένη φορολόγηση στα κέρδη και η απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης, είναι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά που θα διέπουν τη λειτουργία όσων επιχειρήσεων εδρεύουν στις ΕΟΖ. Αναμένουμε τις προτάσεις και τις τελικές αποφάσεις των αρμοδίων υπουργείων».
Στην πολύπαθη Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας (ΑΖΚ) παραχωρήθηκε έκταση του ΕΘΙΑΓΕ. Πότε θα ξεκινήσει επιτέλους η λειτουργία της;
«Η παραχώρηση της έκτασης των 60 στρεμμάτων στην ΑΖΚ αποτελεί ουσιαστικά την αφετηρία για τη λειτουργία του πρώτου θύλακα στην περιοχή της Θέρμης. Η εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου, στο οποίο ενεργό ρόλο θα έχει το κοινοτικό πρόγραμμα τεχνικής βοήθειας JASPERS, θα είναι το επόμενο βήμα. Σημείο αναφοράς των καινοτόμων δράσεων που θα αναπτυχθούν το επόμενο διάστημα θα είναι ο αγροδιατροφικός τομέας. Πρέπει να σας πω ότι ο συγκεκριμένος κλάδος αποτελεί ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης και του ευρύτερου βορειοελλαδικού χώρου, καθώς συμπεριλαμβάνεται στη στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Έτσι, ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία ενός υγιούς και βιώσιμου οικοσυστήματος καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη, το οποίο μακροπρόθεσμα θα λειτουργήσει ως επενδυτικό πόλο έλξης για Έλληνες και ξένους επιχειρηματίες. Θα υπενθυμίσω, βέβαια, ότι είναι σε εξέλιξη ήδη το πρόγραμμα Thessaloniki Smart up Innovation Hub, με 28 νεοφυείς επιχειρηματικές ιδέες που φιλοδοξούμε να γίνουν σύντομα πράξη σε επιχειρηματικό επίπεδο, όπως προανέφερα».
Ποια η ενημέρωσή σας για την πορεία εκτέλεσης του μετρό Θεσσαλονίκης;
«Η εμπλοκή που υπάρχει στο σταθμό ‘Βενιζέλου’, λόγω ύπαρξης της αρχαίας Εγνατίας οδού, θεωρώ ότι δεν μπορεί να αναστείλει την δυναμική του έργου. Η πορεία της κατασκευής από τον τελευταίο σταθμό προς το κέντρο, πρέπει να επιταχυνθεί ελπίζοντας ότι στον ενδιάμεσο χρόνο, θα λυθεί το πρόβλημα της Βενιζέλου, σε συνθήκες συναίνεσης. Συγχρόνως, βρίσκεται σε εξέλιξη η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά. Ωστόσο, έχω επισημάνει πως το κέντρο δράσεως της ‘Αττικό Μετρό’ θα πρέπει να έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη. Δεν μπορεί να γίνει το έργο από απόσταση και μάλιστα, όταν υπάρχει ήδη καθυστέρηση για την παράδοση της κύριας γραμμής. Θέλω να τονίσω ότι για το θέμα του Μετρό συνολικά, θα υπάρξει άμεσα πρωτοβουλία του ΥΜΑΘ».
Πρόσφατα έχετε ταχθεί υπέρ της δημιουργίας τραμ στη Θεσσαλονίκη. Πως και πότε θα γίνει πράξη;
«Καταρχήν, η πόλη διαθέτει σήμερα μόνο ένα μέσο μαζικής μεταφοράς, τα λεωφορεία που διαχειρίζεται ο ΟΑΣΘ, το οποίο καλύπτει τις ανάγκες μετακίνησης ενός εκατομμυρίου κατοίκων. Η πρόταση του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) για τη δημιουργία δικτύου τραμ, στο πλαίσιο της εφαρμογής του σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας, θα έχει πολλαπλά οφέλη για την πόλη, καθώς θα συμβάλλει στην καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πολιτών. Επιπλέον, το τραμ θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στο Μετρό. Έτσι, διαμορφώνεται ένα τοπικό δίκτυο μέσων μεταφοράς που θα τεθεί στην υπηρεσία των πολιτών. Η διαδικασία χρειάζεται ωρίμανση κυρίως στο κομμάτι της χρηματοδότησης».
Ποια η κυβερνητική πολιτική για την ανάπτυξη του λιμανιού και του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης;
«Θεωρώ πως το λιμάνι αποτελεί αναπτυξιακό εργαλείο για την Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας. Η σιδηροδρομική του σύνδεση με τις όμορες χώρες της Βαλκανικής, καταδεικνύουν τον στρατηγικό ρόλο και τη δυναμική που έχει στη νέα εποχή που ανατέλλει για τη χώρα. Ωστόσο, σημαντικός παράγοντας για την αξιοποίηση του λιμανιού είναι και η συνεργασία μεταξύ των φορέων της πόλης, οι οποίοι φαίνεται να συμφωνούν σε επιθετικότερες λύσεις στο θέμα της διαχείρισης του και μάλιστα, σε ενεστώτα χρόνο. Όσον αφορά το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’, η αναβάθμιση των υποδομών του θα συμβάλλει στην περαιτέρω ενίσχυση του ρόλου του, ως αναπτυξιακού μέσου για τη Μακεδονία και τη Θράκη. Πάντως, στο νέο Ρυθμιστικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης, του οποίου η ψήφιση από τη Βουλή αναβλήθηκε προσωρινά, θα προσδιορίζεται ο τρόπος με τον οποίο θα χειριστούμε μελλοντικά τις υποδομές της πόλης, όπως είναι μεταξύ άλλων το λιμάνι και το αεροδρόμιο».
Ως μηχανικός γνωρίζετε ότι το ΤΕΕ/ΤΚΜ έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για τη δημιουργία Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης του Θερμαϊκού Κόλπου. Ποια η θέση του υπουργείου στο συγκεκριμένο θέμα;
«Η συνολική απάντηση στην εικόνα του Θερμαϊκού κόλπου, απαιτεί κεντρικό σχεδιασμό και οργανωμένες λύσεις. Η συνεργασία των επιμέρους φορέων είναι απαραίτητη. Κάθε πρόταση, όπως αυτή του ΤΕΕ/ΤΚΜ είναι ενδιαφέρουσα και αντικείμενο ευρύτερης συζήτησης».
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ αποτελεί τον τεχνικό σύμβουλο της Πολιτείας. Πώς σκοπεύετε να επεκτείνετε την περαιτέρω συνεργασία μαζί του;
«Έχω δηλώσει πως τα επιμελητήρια αποτελούν σημαντικό αναπτυξιακό βραχίονα της χώρας, καθώς στηρίζουν το ζωντανό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας που είναι η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Αυτό τον συμβουλευτικό ρόλο που έχουν οι επιμελητηριακοί φορείς στην κατάρτιση των νομοθετημάτων θέλουμε να διατηρήσουμε και εμείς, με την ενίσχυση της συνεργασίας, στην κατεύθυνση της εξεύρεσης λύσεως σε ζητήματα υποδομών, ρευστότητας στην αγορά, μείωσης της φορολογίας, δημιουργίας ευελιξίας και ταχύτητας στην σχέση των επιχειρήσεων με το δημόσιο. Κυρίως, θα επιδιώξουμε πρακτικές λύσεις στα προβλήματα της ευρύτερης περιοχής».
Δύο χρόνια μετά την επανασύσταση του υπουργείου Μακεδονίας Θράκης, ποιος είναι ο απολογισμός του έργου που έχει γίνει; Απέκτησε ρόλο ή παραμένει «βιτρίνα»;
«Σε αυτά τα δύο χρόνια, το υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης έχει συμβάλλει ενεργά στην προσπάθεια να επιτευχθεί ο στόχος της ανάπτυξης που είναι και το κύριο ζητούμενο για τη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, εγκρίθηκαν 245 επενδυτικά σχέδια, συνολικού προϋπολογισμού 1.613.332.510 ευρώ στον αναπτυξιακό νόμο 3908/2011, συνολικής ενίσχυσης 633.291.764 ευρώ, γεγονός που θα συμβάλλει στη δημιουργία 5.000 νέων, άμεσων και έμμεσων θέσεων απασχόλησης σε διάφορους τομείς όπως είναι ο τουρισμός, η μεταποίηση, ο πρωτογενής τομέας και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Επιπλέον, δημιουργούμε μαζί με την Εγνατία Οδό Α.Ε. και την Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας (ΑΖΚ) το ‘Mobile Egnatia’, μια διαδικτυακή υποδομή πληροφοριών, τουριστικού ενδιαφέροντος και μεταφορών για όσους κινούνται οδικώς κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, από την Ηγουμενίτσα ως τους Κήπους. Στο πλαίσιο των προγραμμάτων διασυνοριακής συνεργασίας 2007-2013, το ΥΜΑΘ υλοποιεί, ως επικεφαλής εταίρος, το έργο TRIGGER, σε συνεργασία με άλλους επτά φορείς από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, με βασικό στόχο να παρέχει καθοδήγηση σε αποφοίτους, σε θέματα απασχόλησης και επιχειρηματικότητας. Την ίδια ώρα, η ΑΖΚ λειτουργεί ήδη το Thessaloniki Smart up Innovation Hub για την υποστήριξη νεοφυών επιχειρηματιών που έχουν καινοτόμες ιδέες στις νέες τεχνολογίες, την επιχειρηματικότητα και άλλους συναφείς τομείς».
Πώς μπορεί το συγκεκριμένο υπουργείο να βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών;
«Η βελτίωση της καθημερινότητας αποτελεί μία από τις προτεραιότητες που έχει θέσει η κυβέρνηση, καθώς είναι συνυφασμένη με την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Έτσι, λειτουργούν ήδη στο ΥΜΑΘ Κεντρικά Συμβούλια Αρχιτεκτονικής (ΚΕΣΑ) και Επίλυσης Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ), με τα οποία μπαίνει τέλος στην ταλαιπωρία των πολιτών που έπρεπε να ταξιδέψουν μέχρι την Αθήνα για να διευθετήσουν ζητήματα αρχιτεκτονικών διαφορών και πολεοδομικών θεμάτων. Επίσης, έχει ξεκινήσει η διαδικασία αναβάθμισης έξι χερσαίων μεθοριακών σταθμών της Βόρειας Ελλάδας, με την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με τους δήμους Αλεξανδρούπολης, Ορεστιάδας, Σιντικής και Φλώρινας ενώ επίκειται και η υπογραφή δεύτερης προγραμματικής σύμβασης με άλλους έξι δήμους. Επίσης, στο πλαίσιο του προγράμματος TRIGGER, το ΥΜΑΘ δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες για νέους που αναζητούν εργασία ή θέλουν να δημιουργήσουν νέα επιχείρηση».
Ποιοι είναι οι αναπτυξιακοί στόχοι του υπουργείου για το προσεχές διάστημα;
«Έχω έρθει ήδη σε συνεννόηση με τους εποπτευόμενους φορείς του ΥΜΑΘ, όπως είναι η ΔΕΘ-HELEXPO, η ΕΥΑΘ, η ΕΥΑΘ Παγίων, η ΑΖΚ αλλά και τα επιμελητήρια για να καταρτίσουμε σε πρώτη φάση ένα οδηγό δράσεων, ο οποίος θα καθορίζει τις εκκρεμότητες που υπάρχουν και θα προτείνει τρόπους αντιμετώπισης τους, με στόχο τη γρήγορη ανάπτυξη. Βεβαίως, απαιτείται ένας μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός, στηριγμένος στο νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης και ευρύτερης περιοχής που πρέπει ταχύτατα να ψηφιστεί σε νέες βάσεις συναίνεσης και προοπτικής για το μέλλον. Όσον αφορά την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης, βασικές προϋποθέσεις είναι η αξιοποίηση των αεροδρομίων, των λιμανιών, των πανεπιστημίων, των νέων τεχνολογιών, όπως και της καινοτομίας και γενικότερα, η δημιουργία υποδομών. Είναι φανερό λοιπόν ότι το ΥΜΑΘ, αξιοποιώντας στο έπακρο τους φορείς που εποπτεύει και τις νομοθετημένες δυνατότητες του, διεκδικεί ρόλο στην ανάπτυξη της περιοχής ευθύνης του και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αξιοποιώντας ιδιαίτερα τις αυξημένες δυνατότητες της νέας γενιάς».
Πρόσφατα είχατε πει ότι η ΔΕΘ-HELEXPO θα πρέπει να αποκτήσει ένα επιθετικό προσανατολισμό και να καταστεί περισσότερο ανταγωνιστική. Πιστεύετε ότι η διοίκηση της ενιαίας πλέον εταιρίας κινείται σε αυτό το μοντέλο;
«Ναι. Καταρχήν, δείτε την γεωμετρική αύξηση της επισκεψιμότητας που καταγράφεται στις τελευταίες τρεις διεθνείς εκθεσιακές διοργανώσεις. Παράλληλα, η ΔΕΘ-HELEXPO έχει ενισχύσει την συμμετοχή της σε εκθέσεις του εξωτερικού. Με τον τρόπο αυτό προβάλλεται ακόμα περισσότερο ο διεθνής χαρακτήρας του φορέα, ενισχύοντας την παρουσία του στον παγκόσμιο εκθεσιακό χάρτη. Επιπλέον, η διοίκηση της ΔΕΘ-Helexpo ΑΕ έχει θέσει ως προτεραιότητα την διεθνοποίηση, δηλαδή τη συνεργασία με γνώστες του διεθνούς εκθεσιακού αντικειμένου και του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος, με στόχο την αύξηση της επιρροής της εταιρείας, την προώθηση προϊόντων, ιδεών, νέων τεχνολογιών και συνεισφοράς στην βελτίωση της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό».
Από ότι φαίνεται εγκαταλείπεται το σχέδιο μετεγκατάστασης της ΔΕΘ στη Σίνδο. Πότε θα προχωρήσει η ανακαίνιση των τωρινών εγκαταστάσεων;
«Στο νέο Ρυθμιστικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης, του οποίου η ψήφιση αναβλήθηκε για λίγους μήνες, θα προβλέπεται ο τρόπος με τον οποίο θα χειριστούμε μελλοντικά τις υποδομές της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στο χώρο του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου, όπως και η διατήρηση της λειτουργίας της ΔΕΘ στον ίδιο χώρο, καθώς κρίνεται ασύμφορη οικονομικά σε αυτή την φάση η μεταφορά της στη Σίνδο. Όσον αφορά την ανακαίνιση των υφιστάμενων υποδομών, θεωρώ πως θα χρειαστεί ένα εύλογο διάστημα κάποιων μηνών για να ενεργοποιηθεί η σχετική διαδικασία, κυρίως η ανεύρεση των απαραίτητων κονδυλίων».
Από το βήμα της 79ης ΔΕΘ, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε τη μείωση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης κατά 30%. Πιστεύετε ότι ήταν αρκετό και ότι τον επερχόμενο χειμώνα δεν θα γίνουν τα αστικά κέντρα θάλαμοι αερίων από τα καυσόξυλα;
«Η εξαγγελία του πρωθυπουργού αποτελεί ουσιαστικά την εκκίνηση για την μείωση των φορολογικών συντελεστών που σχεδιάζει να υλοποιήσει η κυβέρνηση από 1η Ιανουαρίου του 2015. Μέχρι τότε, θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες των stress tests για τις τράπεζες, όπως επίσης και της διευθέτησης του χρέους, ζητήματα δηλαδή που θα ληφθούν σοβαρά υπόψη στον υπό κατάρτιση προϋπολογισμό του 2015. Θεωρώ λοιπόν ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρξουν ανάλογες εξαγγελίες, οι οποίοι εντάσσονται στη λογική της αποφόρτισης του ελληνικού λαού από τα φορολογικά βάρη των τελευταίων πέντε ετών. Στο θέμα της μείωσης της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, θα πρέπει να προσθέσετε το επίδομα που θα δοθεί από την Πολιτεία ώστε το κόστος να είναι περίπου στα 0,80 ευρώ ανά λίτρο».
Από το ίδιο βήμα, ο κ. Σαμαράς μίλησε ότι η ΕΕ προωθεί στη Βόρεια Ελλάδα τη δημιουργία Ειδικής Οικονομικής Ζώνης (ΕΟΖ) για το περιορισμό της επιχειρηματικής μετανάστευσης. Πρακτικά, αυτό τι σημαίνει; Ποιες θα είναι οι βασικές αρχές της Ζώνης;
«Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια αρκετές επιχειρήσεις επέλεξαν να μετεγκατασταθούν σε όμορες, βαλκανικές χώρες, αξιοποιώντας τα φορολογικά κίνητρα που υπάρχουν. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αναστρέψει αυτή την δυσμενή εικόνα, με τον σταδιακό επαναπατρισμό των επιχειρήσεων αυτών, γεγονός που θα συμβάλλει στην ενίσχυση της επενδυτικής δραστηριότητας και στην αύξηση της απασχόλησης. Η μειωμένη φορολόγηση στα κέρδη και η απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης, είναι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά που θα διέπουν τη λειτουργία όσων επιχειρήσεων εδρεύουν στις ΕΟΖ. Αναμένουμε τις προτάσεις και τις τελικές αποφάσεις των αρμοδίων υπουργείων».
Στην πολύπαθη Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας (ΑΖΚ) παραχωρήθηκε έκταση του ΕΘΙΑΓΕ. Πότε θα ξεκινήσει επιτέλους η λειτουργία της;
«Η παραχώρηση της έκτασης των 60 στρεμμάτων στην ΑΖΚ αποτελεί ουσιαστικά την αφετηρία για τη λειτουργία του πρώτου θύλακα στην περιοχή της Θέρμης. Η εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου, στο οποίο ενεργό ρόλο θα έχει το κοινοτικό πρόγραμμα τεχνικής βοήθειας JASPERS, θα είναι το επόμενο βήμα. Σημείο αναφοράς των καινοτόμων δράσεων που θα αναπτυχθούν το επόμενο διάστημα θα είναι ο αγροδιατροφικός τομέας. Πρέπει να σας πω ότι ο συγκεκριμένος κλάδος αποτελεί ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης και του ευρύτερου βορειοελλαδικού χώρου, καθώς συμπεριλαμβάνεται στη στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Έτσι, ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία ενός υγιούς και βιώσιμου οικοσυστήματος καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη, το οποίο μακροπρόθεσμα θα λειτουργήσει ως επενδυτικό πόλο έλξης για Έλληνες και ξένους επιχειρηματίες. Θα υπενθυμίσω, βέβαια, ότι είναι σε εξέλιξη ήδη το πρόγραμμα Thessaloniki Smart up Innovation Hub, με 28 νεοφυείς επιχειρηματικές ιδέες που φιλοδοξούμε να γίνουν σύντομα πράξη σε επιχειρηματικό επίπεδο, όπως προανέφερα».
Ποια η ενημέρωσή σας για την πορεία εκτέλεσης του μετρό Θεσσαλονίκης;
«Η εμπλοκή που υπάρχει στο σταθμό ‘Βενιζέλου’, λόγω ύπαρξης της αρχαίας Εγνατίας οδού, θεωρώ ότι δεν μπορεί να αναστείλει την δυναμική του έργου. Η πορεία της κατασκευής από τον τελευταίο σταθμό προς το κέντρο, πρέπει να επιταχυνθεί ελπίζοντας ότι στον ενδιάμεσο χρόνο, θα λυθεί το πρόβλημα της Βενιζέλου, σε συνθήκες συναίνεσης. Συγχρόνως, βρίσκεται σε εξέλιξη η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά. Ωστόσο, έχω επισημάνει πως το κέντρο δράσεως της ‘Αττικό Μετρό’ θα πρέπει να έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη. Δεν μπορεί να γίνει το έργο από απόσταση και μάλιστα, όταν υπάρχει ήδη καθυστέρηση για την παράδοση της κύριας γραμμής. Θέλω να τονίσω ότι για το θέμα του Μετρό συνολικά, θα υπάρξει άμεσα πρωτοβουλία του ΥΜΑΘ».
Πρόσφατα έχετε ταχθεί υπέρ της δημιουργίας τραμ στη Θεσσαλονίκη. Πως και πότε θα γίνει πράξη;
«Καταρχήν, η πόλη διαθέτει σήμερα μόνο ένα μέσο μαζικής μεταφοράς, τα λεωφορεία που διαχειρίζεται ο ΟΑΣΘ, το οποίο καλύπτει τις ανάγκες μετακίνησης ενός εκατομμυρίου κατοίκων. Η πρόταση του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) για τη δημιουργία δικτύου τραμ, στο πλαίσιο της εφαρμογής του σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας, θα έχει πολλαπλά οφέλη για την πόλη, καθώς θα συμβάλλει στην καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πολιτών. Επιπλέον, το τραμ θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στο Μετρό. Έτσι, διαμορφώνεται ένα τοπικό δίκτυο μέσων μεταφοράς που θα τεθεί στην υπηρεσία των πολιτών. Η διαδικασία χρειάζεται ωρίμανση κυρίως στο κομμάτι της χρηματοδότησης».
Ποια η κυβερνητική πολιτική για την ανάπτυξη του λιμανιού και του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης;
«Θεωρώ πως το λιμάνι αποτελεί αναπτυξιακό εργαλείο για την Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας. Η σιδηροδρομική του σύνδεση με τις όμορες χώρες της Βαλκανικής, καταδεικνύουν τον στρατηγικό ρόλο και τη δυναμική που έχει στη νέα εποχή που ανατέλλει για τη χώρα. Ωστόσο, σημαντικός παράγοντας για την αξιοποίηση του λιμανιού είναι και η συνεργασία μεταξύ των φορέων της πόλης, οι οποίοι φαίνεται να συμφωνούν σε επιθετικότερες λύσεις στο θέμα της διαχείρισης του και μάλιστα, σε ενεστώτα χρόνο. Όσον αφορά το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’, η αναβάθμιση των υποδομών του θα συμβάλλει στην περαιτέρω ενίσχυση του ρόλου του, ως αναπτυξιακού μέσου για τη Μακεδονία και τη Θράκη. Πάντως, στο νέο Ρυθμιστικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης, του οποίου η ψήφιση από τη Βουλή αναβλήθηκε προσωρινά, θα προσδιορίζεται ο τρόπος με τον οποίο θα χειριστούμε μελλοντικά τις υποδομές της πόλης, όπως είναι μεταξύ άλλων το λιμάνι και το αεροδρόμιο».
Ως μηχανικός γνωρίζετε ότι το ΤΕΕ/ΤΚΜ έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για τη δημιουργία Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης του Θερμαϊκού Κόλπου. Ποια η θέση του υπουργείου στο συγκεκριμένο θέμα;
«Η συνολική απάντηση στην εικόνα του Θερμαϊκού κόλπου, απαιτεί κεντρικό σχεδιασμό και οργανωμένες λύσεις. Η συνεργασία των επιμέρους φορέων είναι απαραίτητη. Κάθε πρόταση, όπως αυτή του ΤΕΕ/ΤΚΜ είναι ενδιαφέρουσα και αντικείμενο ευρύτερης συζήτησης».
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ αποτελεί τον τεχνικό σύμβουλο της Πολιτείας. Πώς σκοπεύετε να επεκτείνετε την περαιτέρω συνεργασία μαζί του;
«Έχω δηλώσει πως τα επιμελητήρια αποτελούν σημαντικό αναπτυξιακό βραχίονα της χώρας, καθώς στηρίζουν το ζωντανό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας που είναι η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Αυτό τον συμβουλευτικό ρόλο που έχουν οι επιμελητηριακοί φορείς στην κατάρτιση των νομοθετημάτων θέλουμε να διατηρήσουμε και εμείς, με την ενίσχυση της συνεργασίας, στην κατεύθυνση της εξεύρεσης λύσεως σε ζητήματα υποδομών, ρευστότητας στην αγορά, μείωσης της φορολογίας, δημιουργίας ευελιξίας και ταχύτητας στην σχέση των επιχειρήσεων με το δημόσιο. Κυρίως, θα επιδιώξουμε πρακτικές λύσεις στα προβλήματα της ευρύτερης περιοχής».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.