kathimerini.gr,22/03/2015
Στην απόρριψη της ένστασης με την οποία ο εργολάβος του μετρό της Θεσσαλονίκης ζήτησε τη διάλυση της σύμβασης με το Δημόσιο προχώρησε η «Αττικό Μετρό». Ετσι, πλέον, ο μόνος νομικός δρόμος, αν ο εργολάβος επιθυμεί να επιμείνει στο αίτημά του, είναι η προσφυγή στη διαιτησία.
Στην απόρριψη της ένστασης με την οποία ο εργολάβος του μετρό της Θεσσαλονίκης ζήτησε τη διάλυση της σύμβασης με το Δημόσιο προχώρησε η «Αττικό Μετρό». Ετσι, πλέον, ο μόνος νομικός δρόμος, αν ο εργολάβος επιθυμεί να επιμείνει στο αίτημά του, είναι η προσφυγή στη διαιτησία.
Οι παρασκηνιακές συζητήσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές έχουν «ανάψει», χωρίς όμως να έχουν καταλήξει κάπου και όλοι αναμένουν την ορκωμοσία του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών για να ληφθεί η πολυαναμενόμενη απόφαση για την τύχη του έργου.
Οπως αποκάλυψε η «Κ» στις 2 Δεκεμβρίου, η πρώτη και σημαντικότερη απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου ακύρωσε τη μονομερή (από την «Αττικό Μετρό», χωρίς συναίνεση του εργολάβου) επέκταση του χρονοδιαγράμματος του έργου, με αποτέλεσμα στις 17 Δεκεμβρίου ο εργολάβος να ζητήσει και επισήμως τη διάλυση της σύμβασης. Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, η «Αττικό Μετρό» απέρριψε το αίτημα: κάλεσε τον εργολάβο να συνεχίσει και υποσχέθηκε ότι θα διευθετήσει «όλα τα εκκρεμή θέματα και ειδικά αυτά που οφείλονται στην παρέλευση της οριακής προθεσμίας του έργου». Στις 12 Ιανουαρίου ο εργολάβος υπέβαλε ένσταση, επιμένοντας στη διάλυση της σύμβασης. Την οποία (όπως αποκαλύπτει σήμερα η «Κ») απέρριψε η «Αττικό Μετρό» στις 12 Μαρτίου. Η εταιρεία επέμεινε στη βασική επιχειρηματολογία της ότι δεν προκύπτει αλλαγή συνθηκών στην εκτέλεση του έργου και ότι υπάρχει συνυπευθυνότητα (και όχι μονομερής ευθύνη της «Αττικό Μετρό») για τις καθυστερήσεις στο έργο. Και στρέφεται για ακόμα μια φορά κατά του εργολάβου, καθώς «από την 1.1.2014 έχει με υπαιτιότητά του κατ’ ουσίαν διακόψει την πρόοδο των εργασιών στη συντριπτική πλειονότητα των θέσεων του έργου, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων». Μετά την απόρριψη της ένστασης, ο εργολάβος έχει προθεσμία δύο μηνών για να παραπέμψει το θέμα σε διαιτησία ή όχι.
«Οα τα ζητήματα που αφορούν στο παρελθόν, μέχρι και τη λήξη της οριακής προθεσμίας τον Δεκέμβριο του 2014, έχουν σε συμφωνία με την πολιτική ηγεσία παραπεμφθεί σε διαιτησία. Από εκεί και έπειτα, επειδή ο ανάδοχος συζητεί πώς θα παραμείνει στο έργο, μπορούμε να βρούμε μια κοινώς αποδεκτή λύση για τα επιπλέον κόστη της παραμονής στο έργο για ακόμα 3,5 χρόνια», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», Χρήστος Τσίτουρας. «Σήμερα είμαστε σε θέση να πούμε ότι έχουν λυθεί όλα τα βασικά προβλήματα. Το μόνο που μένει είναι η περίπτωση του σταθμού Βενιζέλου, όπου απαιτούνται ακόμη 1,5-2 χρόνια ανασκαφής, σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού. Οταν ολοκληρωθούν οι αρχαιολογικές εργασίες, θα γίνει νέα μελέτη και η κατασκευή του σταθμού θα καλυφθεί με συμπληρωματική σύμβαση. Επομένως, στοχεύουμε σε ένα μετρό με 12 σταθμούς, με προσάρτηση του σταθμού Βενιζέλου όταν τελειώσει, όπως έγινε στην Αθήνα με τον σταθμό Αγίας Παρασκευής». Το πρόβλημα είναι ότι κατά την περίοδος αυτή, στην οποία η «Αττικό Μετρό» και ο εργολάβος βρίσκονται σε διένεξη για τη συνέχιση του έργου, έχουν σταματήσει και οι αρχαιολογικές εργασίες (η πρόοδος των οποίων θα μπορούσε να είναι το μόνο «όφελος» από την καθυστέρηση). «Αυτή τη στιγμή είναι έτοιμη προς υπογραφή μια συμπληρωματική σύμβαση για αρχαιολογικές εργασίες, ύψους 25 εκατ. ευρώ, η οποία στο ενδεχόμενο συμφωνίας θα μπορεί να ενεργοποιηθεί την επόμενη ημέρα», λέει ο κ. Τσίτουρας.
Η τύχη, πάντως, του μετρό Θεσσαλονίκης περιπλέκεται από διάφορους παράγοντες:
• Η ΑΕΓΕΚ, η ελληνική εταιρεία του κοινοπρακτικού σχήματος, ελέγχεται πλέον από τις τράπεζες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Οι δε Ιταλοί (Impregilo, Ansaldo, Seli, Ansaldobreda), παρότι έχουν την πλειοψηφία, δεν έχουν ακόμη αναλάβει πρωτοβουλία.
• Η κατασκευή της βασικής γραμμής συνδέεται με την υπό κατασκευήν επέκταση προς Καλαμαριά.
• Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται η εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με την ύπαρξη ή όχι καρτέλ μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών στα δημόσια έργα, η οποία πιθανότατα θα αλλάξει τις ισορροπίες δυνάμεων στον κλάδο.
Οι δύο πλευρές αναμένουν την ορκωμοσία του νέου αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για να λυθεί ο γόρδιος δεσμός του μεγαλύτερου εν εξελίξει δημόσιου έργου στη χώρα.
Οπως αποκάλυψε η «Κ» στις 2 Δεκεμβρίου, η πρώτη και σημαντικότερη απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου ακύρωσε τη μονομερή (από την «Αττικό Μετρό», χωρίς συναίνεση του εργολάβου) επέκταση του χρονοδιαγράμματος του έργου, με αποτέλεσμα στις 17 Δεκεμβρίου ο εργολάβος να ζητήσει και επισήμως τη διάλυση της σύμβασης. Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, η «Αττικό Μετρό» απέρριψε το αίτημα: κάλεσε τον εργολάβο να συνεχίσει και υποσχέθηκε ότι θα διευθετήσει «όλα τα εκκρεμή θέματα και ειδικά αυτά που οφείλονται στην παρέλευση της οριακής προθεσμίας του έργου». Στις 12 Ιανουαρίου ο εργολάβος υπέβαλε ένσταση, επιμένοντας στη διάλυση της σύμβασης. Την οποία (όπως αποκαλύπτει σήμερα η «Κ») απέρριψε η «Αττικό Μετρό» στις 12 Μαρτίου. Η εταιρεία επέμεινε στη βασική επιχειρηματολογία της ότι δεν προκύπτει αλλαγή συνθηκών στην εκτέλεση του έργου και ότι υπάρχει συνυπευθυνότητα (και όχι μονομερής ευθύνη της «Αττικό Μετρό») για τις καθυστερήσεις στο έργο. Και στρέφεται για ακόμα μια φορά κατά του εργολάβου, καθώς «από την 1.1.2014 έχει με υπαιτιότητά του κατ’ ουσίαν διακόψει την πρόοδο των εργασιών στη συντριπτική πλειονότητα των θέσεων του έργου, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων». Μετά την απόρριψη της ένστασης, ο εργολάβος έχει προθεσμία δύο μηνών για να παραπέμψει το θέμα σε διαιτησία ή όχι.
«Οα τα ζητήματα που αφορούν στο παρελθόν, μέχρι και τη λήξη της οριακής προθεσμίας τον Δεκέμβριο του 2014, έχουν σε συμφωνία με την πολιτική ηγεσία παραπεμφθεί σε διαιτησία. Από εκεί και έπειτα, επειδή ο ανάδοχος συζητεί πώς θα παραμείνει στο έργο, μπορούμε να βρούμε μια κοινώς αποδεκτή λύση για τα επιπλέον κόστη της παραμονής στο έργο για ακόμα 3,5 χρόνια», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», Χρήστος Τσίτουρας. «Σήμερα είμαστε σε θέση να πούμε ότι έχουν λυθεί όλα τα βασικά προβλήματα. Το μόνο που μένει είναι η περίπτωση του σταθμού Βενιζέλου, όπου απαιτούνται ακόμη 1,5-2 χρόνια ανασκαφής, σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού. Οταν ολοκληρωθούν οι αρχαιολογικές εργασίες, θα γίνει νέα μελέτη και η κατασκευή του σταθμού θα καλυφθεί με συμπληρωματική σύμβαση. Επομένως, στοχεύουμε σε ένα μετρό με 12 σταθμούς, με προσάρτηση του σταθμού Βενιζέλου όταν τελειώσει, όπως έγινε στην Αθήνα με τον σταθμό Αγίας Παρασκευής». Το πρόβλημα είναι ότι κατά την περίοδος αυτή, στην οποία η «Αττικό Μετρό» και ο εργολάβος βρίσκονται σε διένεξη για τη συνέχιση του έργου, έχουν σταματήσει και οι αρχαιολογικές εργασίες (η πρόοδος των οποίων θα μπορούσε να είναι το μόνο «όφελος» από την καθυστέρηση). «Αυτή τη στιγμή είναι έτοιμη προς υπογραφή μια συμπληρωματική σύμβαση για αρχαιολογικές εργασίες, ύψους 25 εκατ. ευρώ, η οποία στο ενδεχόμενο συμφωνίας θα μπορεί να ενεργοποιηθεί την επόμενη ημέρα», λέει ο κ. Τσίτουρας.
Η τύχη, πάντως, του μετρό Θεσσαλονίκης περιπλέκεται από διάφορους παράγοντες:
• Η ΑΕΓΕΚ, η ελληνική εταιρεία του κοινοπρακτικού σχήματος, ελέγχεται πλέον από τις τράπεζες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Οι δε Ιταλοί (Impregilo, Ansaldo, Seli, Ansaldobreda), παρότι έχουν την πλειοψηφία, δεν έχουν ακόμη αναλάβει πρωτοβουλία.
• Η κατασκευή της βασικής γραμμής συνδέεται με την υπό κατασκευήν επέκταση προς Καλαμαριά.
• Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται η εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με την ύπαρξη ή όχι καρτέλ μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών στα δημόσια έργα, η οποία πιθανότατα θα αλλάξει τις ισορροπίες δυνάμεων στον κλάδο.
Οι δύο πλευρές αναμένουν την ορκωμοσία του νέου αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για να λυθεί ο γόρδιος δεσμός του μεγαλύτερου εν εξελίξει δημόσιου έργου στη χώρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.