Τρίτη 24 Μαρτίου 2015

Ανεβαίνει ο πολιτικός πυρετός για τα δημόσια έργα

newmoney.gr,24/03/2015

Της Μαριάννας Τζάννε

Σημείο σφοδρής πολιτικής αντιπαράθεσης γίνονται τα δημόσια έργα μεταξύ της κυβέρνησης και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, λίγες μέρες μετά τις τοποθετήσεις του υπουργού Οικονομίας κ. Γιώργου Σταθάκη στη Βουλή. Χθες μετά από περίπου 45 μέρες αφωνίας ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης, ο οποίος ορκίστηκε τις προηγούμενες μέρες, απάντησε σε υψηλούς τόνους στον Πρόεδρο της ΝΔ και πρώην Πρωθυπουργό.


«Το πολιτικό θράσος της κριτικής του κ Α. Σαμαρά για "ασφυξία στα δημόσια έργα" περισσεύει όταν καλά γνωρίζει την αλήθεια και τις ευθύνες που έχει ο ίδιος, η κυβέρνηση του αλλά και ιστορικά η παράταξη του από την περίοδο του κ. Γ. Σουφλιά. Με ετεροβαρείς και προβληματικές συμβάσεις, οι οποίες εκτός των άλλων δεν κατοχυρώνουν το δημόσιο συμφέρον ούτε σε μία γραμμή τους» δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ. Σπίρτζης.

Ο κ. Αντώνης Σαμαράς κατά την επίσκεψή του στην Καλαμάτα και στα εγκαταλειμμένα εργοτάξια του Μορέα (κατασκευάζει την περιμετρική της Καλαμάτας που είναι τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κόρινθος-Τρίπολη –Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη) δήλωσε ότι η κυβέρνηση οδηγεί με την πολιτική της σε κατάσταση ασφυξίας τα δημόσια έργα. Χαρακτήρισε μάλιστα σταματημένες όλες τις συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους ενώ από την κριτική του δεν ξέφυγε ούτε η αμαρτωλή περίπτωση του μετρό της Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο Καστελίου αλλά και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.

Για ναρκοθετημένα και υπονομευμένα έργα, έκανε λόγο ο κ.Σπίρτζης, υπογραμμίζοντας τις διαχρονικές αμαρτίες με την αρχαιολογία, και τις απαλλοτριώσεις, αναφερόμενος στην Ιόνια Οδό, στο Μετρό Θεσσαλονίκης, στον Ε-65 και στο Λεύκτρο-Σπάρτη.

Η κριτική του νέου αναπληρωτή υπουργού επεκτάθηκε στα διόδια αλλά και στο «ανεφάρμοστο» όπως χαρακτήρισε θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις που την προηγούμενη εβδομάδα το υπουργείο ανακοίνωσε ότι παγώνει μέχρι τα τέλη του χρόνου, επειδή δεν είχαν εκδοθεί τα αναγκαία Προεδρικά Διατάγματα που θα εξειδικεύουν το νόμο.

Ανεξάρτητα όμως από τις πολιτικές κορώνες η νέα ηγεσία του υπουργείου θα πρέπει να λάβει σύντομα οριστικές αποφάσεις (εάν δεν της έχει λάβει ήδη) σε πέντε ανοικτά μέτωπα που βρίσκει μπροστά της από τον προηγούμενο πολιτικό σχεδιασμό.

1) έχουν περάσει περισσότεροι από τρεις μήνες που το μετρό της Θεσσαλονίκης πέρα από περιορισμένης κλίμακας εργασίες συντήρησης έχει μπει στην κατάψυξη. Στελέχη της κοινοπραξίας δήλωναν πρόσφατα ότι περιμένουν να ορκιστεί ο νέος υπουργός για να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις, την ώρα που οι εργολάβοι κερδίζουν την μία μετά την άλλη τις διαιτησίες στις οποίες έχουν καταφύγει. Όλα δείχνουν ότι το δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει γενναίες αποζημιώσεις για να ξεμπλοκάρει το έργο, την ώρα που η αμαρτωλή σύμβαση σπάει όλα τα ρεκόρ καθυστερήσεων.

2) Τέλος του μήνα είχε προγραμματιστεί η δημοπράτηση για το Πάτρα-Πύργος που είχε εξαιρεθεί από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού για να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης είναι διαφορετικός με στόχο την κατάτμηση του έργου σε εννέα εργολαβίες για να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός. Σε κάθε περίπτωση το υπουργείο θα πρέπει μέσα στις επόμενες μέρες να ανακοινώσει σε ποια κατεύθυνση θα δρομολογηθεί ή όχι το πολύπαθο έργο συνολικού προϋπολογισμού 440 εκ. ευρώ.

3) Για τις 7 Απριλίου έχει προγραμματιστεί η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, συνολικού ύψους 1,5 δις. ευρώ, που η κυβέρνηση κρατά ακόμη κλειστά τα χαρτιά της με ποιο τρόποι θα διαχειριστεί. Χθες, το θέμα επανέφερε στην επικαιρότητα ο βουλευτής της ΝΔ και αρμόδιος του τομέα Υποδομών κ. Λευτέρης Αυγενάκης, ρωτώντας τον κ. Σταθάκη εάν είναι αναγκαία νέα παράταση για την υποβολή προσφορών, μετά την 7η Απριλίου 2015, προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο για τους επενδυτές. «Υπήρχε ενδιαφέρον από περισσότερες από 10 επιχειρήσεις και ομίλους, ενώ ανάμεσα στις εταιρίες που είχαν εκφράσει ενδιαφέρον για το έργο στο παρελθόν ήταν οι γαλλικές Vinci και Bouygues, η Ελλάκτωρ και η J&P Avax» αναφέρει ο κ. Αυγενάκης.

4) Η κυβέρνηση, θα πρέπει επίσης να αποφασίσει εάν θα κρατήσει το σχεδιασμό για την αναθεώρηση της σύμβασης για το Μορέα. Είναι άξιο απορίας πως την Κυριακή ο πρώην Πρωθυπουργός επέλεξε να επισκεφτεί ένα τμήμα έργου, που πάγωσε επί των ημερών του όταν σταμάτησε την χρηματοδότηση η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Η σύμβαση βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο αλλά ποια θα είναι η τύχη της θα εξαρτηθεί από το πόσο εννοεί η νέα πολιτική ηγεσία την δήλωση για δεύτερη αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης!

5) Νέα αναβολή δίνει η κυβέρνηση και στο Ελευσίνα- Θήβα-Υλίκη, όπου η εκδήλωση ενδιαφέροντος μεταφέρεται για τις 16 Ιουνίου. Με χθεσινή απόφαση του υπουργού Οικονομίας, η οποία αναρτήθηκε στην Διαύγεια, αναφέρεται η μετάθεση του έργου. Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση εξετάζει εναλλακτικούς τρόπους δημοπράτησης, ενώ «κρίνεται σκόπιμη η επαναξιολόγηση και ιεράρχηση της κατασκευής του έργου».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.