Κυριακή 29 Μαρτίου 2015

Σιμόπουλος: «Λύση για το μετρό υπάρχει»

seleo.gr,29/03/2015

Για μία πιθανή λύση στα προβλήματα του μετρό Θεσσαλονίκης μίλησε ο Στράτος Σιμόπουλος σε συνέντευξή του στον


Αγγελιοφόρο της Κυριακής.


1η ΕΡΩΤ. Αύριο στο Δημοτικό Συμβούλιο θα συζητηθεί το θέμα του ΜΕΤΡΟ. Τι περιμένετε να προκύψει;
Όσον αφορά στην επιλογή του χρόνου, η συζήτηση γίνεται σε μια κατάλληλη στιγμή. Μετά από δύο μήνες από τον ορισμό του, ο νέος Υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων ανέλαβε, δυστυχώς, μόλις προχθές τα καθήκοντά του. Τα προβλήματα σε όλα τα έργα του Υπουργείου είναι πλέον πολύ μεγάλα και ο όγκος των θεμάτων που έχει να αντιμετωπίσει τεράστιος. Έτσι, από την αυριανή συνάντηση περιμένω να προκύψει μία επικοινωνιακή κυρίως πίεση, η οποία θα αναγκάσει το Υπουργείο και την Αττικό Μετρό, να βάλουν το έργο πάλι σε πρώτη προτεραιότητα.
Το έργο βρίσκεται στο μηδέν και απαιτείται πολύ δουλειά για να επανεκκινήσει. Η απραξία των τελευταίων μηνών είναι μια περίτρανη απόδειξη, ότι το έργο απαιτεί καθημερινή ενασχόληση σε πολύ υψηλό επίπεδο, κάτι που κάναμε τα τελευταία δύο χρόνια στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων και καταφέραμε οι εργασίες να εκτελούνται με ικανοποιητικούς ρυθμούς.

2η ΕΡΩΤ. Πώς κ. Σιμόπουλε φτάσαμε στο σημείο μηδέν;
Σήμερα το κύριο πρόβλημα είναι η διένεξη της αναδόχου κοινοπραξίας με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, που πηγάζει από διαφορετική ερμηνεία της σύμβασης. Κύρια ,όμως, αιτία αποτελεί η αρχική επιλογή της μελέτης – κατασκευής ως τρόπου δημοπράτησης, οι μεγάλες καθυστερήσεις λόγω των αρχαιολογικών ανασκαφών και των απαλλοτριώσεων και η οικονομική κρίση που γονάτισε για ένα διάστημα τον ανάδοχο. Κοντά σ΄ αυτά προστέθηκαν οι καθυστερήσεις στη Βενιζέλου με την προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης, οι παλινωδίες στην χωροθέτηση του αμαξοστασίου και το μπάζωμα από το Δήμο του ρέματος δίπλα στο εργοτάξιο στη Νέα Ελβετία. Τονίζω ότι ο ανάδοχος στο αίτημα για διακοπή των εργασιών ως πρώτη αιτία αναφέρει το θέμα της Βενιζέλου.
3η ΕΡΩΤ. Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ που εποπτεύει το έργο είναι άμοιρη ευθυνών;
Η σημερινή ηγεσία της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ βρήκε μία σύμβαση, η οποία ουσιαστικά της δένει τα χέρια στη σχέση της με τον ανάδοχο. Γι΄ αυτό προτείνω η αναθεώρηση της σύμβασης να προέλθει μέσω μιας διαδικασίας, με ειδικό διαπραγματευτή. Θα απαιτηθεί, βέβαια, μετά και επικύρωση της αναθεώρησης από τη Βουλή, ώστε να υπάρχει η έγκριση στο ανώτατο δυνατό επίπεδο υπερβαίνοντας, έτσι, τα όρια του νόμου περί δημοσίων έργων. Η διαδικασία μάλιστα αυτή μπορεί τώρα να προχωρήσει άνετα, διότι για τις, έως σήμερα, οικονομικές διεκδικήσεις του εργολάβου ολοκληρώνεται η διαδικασία της διαιτησίας.
Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσω επίσης ότι οι πόροι για το έργο είναι εξασφαλισμένοι.

4η ΕΡΩΤ. Η μεταφορά της έδρας στη Θεσσαλονίκη ή, πιθανώς, η ανάληψη του έργου από την Εγνατία Οδό ΑΕ , θα βοηθούσαν την εξέλιξη του έργου;
Προφανώς όσοι αναφέρονται στη μεταφορά της έδρας στη Θεσσαλονίκη, εννοούν η λήψη των αποφάσεων για το ΜΕΤΡΟ μας να γίνεται στη Θεσσαλονίκη, διότι η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ εκτελεί και τα έργα της Αθήνας.
Στα πλαίσια αυτά πιστεύω ότι πρέπει να ενισχυθεί ο ρόλος του τμήματος Θεσσαλονίκης της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Ακόμη και η θέσπιση θέσεως εντεταλμένου συμβούλου θα παίξει θετικό ρόλο.
Όσον αφορά στην Εγνατία Οδό πιστεύω ότι θα μπορούσε να αναλάβει μόνο τα έργα Πολιτικού Μηχανικού στο παρελθόν. Τώρα τα έργα αυτά είναι στο τέλος τους, τεχνικά προβλήματα δεν υπάρχουν, ενώ για τα ηλεκτρομηχανολογικά η Εγνατία Οδός δεν έχει KNOW HOW. Δεν νομίζω ότι έχει νόημα να της φορτώσουμε σήμερα μία νομική διένεξη με τον ανάδοχο, η οποία δεν ξέρουμε που θα οδηγήσει;

5η ΕΡΩΤ. Δηλαδή πού μπορεί να οδηγήσει κ. Σιμόπουλε;
Η μάχη την οποία πρέπει να δώσουμε όλοι ενωμένοι είναι ενάντια στην προοπτική της επαναδημοπράτησης του υπόλοιπου έργου. Μια τέτοια εξέλιξη θα πάει την παράδοση του έργου από το 2018 πέρα του 2020, κάτι που δεν το αντέχει η πόλη. Γι΄ αυτό προτείνω ταυτόχρονα με τις αποφάσεις για τις διαιτησίες που θα δώσουν οικονομικό περιεχόμενο στις απαιτήσεις του εργολάβου, να ορισθεί ειδικός διαπραγματευτής που θα οδηγήσει σε αναθεώρηση της σύμβασης.
Βέβαια, μετά τις διαιτησίες, υπάρχει και η δυνατότητα στα πλαίσια της υπάρχουσας σύμβασης να συνεχισθούν οι εργασίες.

6η ΕΡΩΤ. Για δυόμιση χρόνια είχατε και εσείς συμμετοχή στην εποπτεία του έργου. Ποια είναι η δική σας ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση;
Θυμίζω ότι ένα σταματημένο έργο, το επανεκκινήσαμε και το τελευταίο διάστημα, όπως αποδεικνύεται και από την απορροφητικότητα των πιστώσεων εκτελείτο με ικανοποιητικούς ρυθμούς. Σήμερα, τεχνικά προβλήματα δεν υπάρχουν, έχουν λυθεί τα προβλήματα στο Παπάφειο, στο Αμαξοστάσιο και στη Νέα Ελβετία, όπου μάλιστα έχουν μεταφερθεί οι μετροπόντικες, ενώ η διαδικασία των διαιτησιών που είναι σε εξέλιξη βοηθά στην εξεύρεση της τελικής λύσης.
Θυμίζω ,ακόμη, ότι οι εργασίες σταμάτησαν αφού παραιτήθηκα και αυτό το αναφέρω ως απόδειξη του αγώνα που έδινα, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων μου, καθημερινά, για να μην σταματήσουν, με ένα τμήμα μάλιστα του πολιτικού προσωπικού της πόλης να βλέπει το έργο απλώς ως ευκαιρία για προβολή και να μην ενδιαφέρεται ουσιαστικά να συμβάλλει στη λύση των προβλημάτων του.

7η ΕΡΩΤ. Για τους Μετρόπληκτους μπορεί να γίνει κάτι;
Από την προηγούμενη χρονιά τρέχει ένα πρόγραμμα του ΟΑΕΔ που καλύπτει τις εργοδοτικές εισφορές σε όσες επιχειρήσεις πλήττονται από τα έργα. Το πρόγραμμα αυτό πρέπει να ανανεώνεται συνεχώς διότι οι επιχειρήσεις που πλήττονται δεν είναι συνεχώς οι ίδιες, ενώ πρέπει να βρεθεί λύση, μέσω του ΟΑΕΕ, για τους αυτοαπασχολούμενους και τους μικρούς επαγγελματίες που είναι πολλοί. Εκεί πρέπει να εστιάσουν τώρα οι φορείς.

8η ΕΡΩΤ. Προχωράτε σε ίδρυση ενός ομίλου προβληματισμού για την πόλη. Ποιά είναι η στόχευσή σας;
Καταρχήν να ξεκαθαρίσω ότι ο όμιλος αυτός είναι κοινή ιδέα ορισμένων ανθρώπων, που θέλουμε να δημιουργήσουμε την Ατζέντα του 2020 για την πόλη. Μπορεί μάλιστα να μην είμαι και επικεφαλής. Σίγουρα όμως θα συμμετάσχω ενεργά στην προσπάθεια. Πιστεύω ότι η πόλη έχει τις δυνάμεις να προχωρήσει μπροστά. Εκείνο που χρειάζεται είναι η αναζήτηση και η υιοθέτηση λύσεων, μέσα από έναν γόνιμο και σε βάθος διάλογο, πέρα από κόμματα και προσωπικές φιλοδοξίες και όχι ,απλώς όπως γίνεται, ορισμένες φορές, σήμερα με ατάκες και αφορισμούς.
Ενδιαφέρον χρειάζεται η πόλη που μεγαλώσαμε και αγαπάμε, αλλά και τεχνοκρατική προσέγγιση των θεμάτων. Η επικοινωνιακή διαχείρισή τους φέρνει στο τέλος άσχημα αποτελέσματα. Το παράδειγμα του ΜΕΤΡΟ είναι χαρακτηριστικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.