Τρίτη, 7 Απριλίου 2015

ΜΕΤΡΟύν… αντοχές, προβλήματα και λύσεις!

karfitsa.gr,07/04/2015

Του Βαγγέλη Στολάκη – φωτο Σάββας Αυγητίδης
Μετρούν τις… αντοχές τους οι Θεσσαλονικείς σε ό,τι αφορά την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης. Ένα έργο που ξεκίνησε πριν το σχεδιασμό του Μετρό της Αθήνας και ενώ θα έπρεπε να ολοκληρωθεί αρχικά το 2012 και κατόπιν το 2014, σήμερα έχει κατασκευαστεί μόλις το 35%! Όλα τα προβλήματα που δημιουργούνται από την καθυστέρηση τέθηκαν ξανά επί τάπητος στην ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης με τη συμμετοχή των βουλευτών και των φορέων της Θεσσαλονίκης. Κοινός τόπος; Να ολοκληρωθεί η βασική γραμμή τουλάχιστον το συντομότερο δυνατό.

Και μπορεί για τους περισσότερους η συνεδρίαση της Παρασκευής να ήταν μια ακόμα που προστέθηκε στις τόσες πολλές συνεδριάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί, οι συμμετέχοντες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους, αφού όλοι τέθηκαν προ των ευθυνών τους! Οι περισσότεροι πρότειναν δε, το έργο να ολοκληρωθεί στα πρότυπα των Αθηνών, να υπάρξει «έντιμος συμβιβασμός» μεταξύ της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και της κοινοπραξίας προκειμένου να μην «τιναχτεί» αυτό στον αέρα και να διατηρηθούν οι υπάρχουσες θέσεις εργασίας.

Η πρόταση του δήμου

Παρέμβαση της κυβέρνησης προκειμένου να συνεχιστεί το έργο του ΜΕΤΡΟ ζητά ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης. Ο κεντρικός δήμος του νομού μεταξύ άλλων ζητά την αποφυγή της επαναδημοπράτησης του έργου κάτι που θα σημάνει την περαιτέρω καθυστέρηση του τουλάχιστον κατά δύο χρόνια. Όπως επισήμανε ο κ. Μπουτάρης «θα πρέπει να τεθεί νέο χρονοδιάγραμμα περάτωσης των εργασιών, διότι η περαιτέρω καθυστέρηση και η επαναδημοπράτηση θα σημάνουν τον “θάνατο” του Μετρό Θεσσαλονίκης». Επίσης, ο δήμος επιθυμεί να διασφαλιστεί από την κυβέρνηση η χρηματοδότηση του έργου, να μην διευθύνεται εξ’ αποστάσεως το έργο, προκειμένου οι κρίσιμες αποφάσεις να λαμβάνονται επί τόπου και χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση. Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από τις εργασίες κατασκευής, ζητούνται να εφαρμοστούν μέτρα ανακούφισης για τους “Μετρόπληκτους”. Τέλος, σε ό,τι αφορά τα εργοτάξια η διοίκηση του δήμου αναφέρει πως πρέπει να εξωραϊστούν τα εργοτάξια προκειμένου να βελτιωθούν οι αστικές και περιβαλλοντικές συνθήκες πέριξ αυτών μέχρι την περάτωση του έργου, αλλά και να απομακρυνθούν ή έστω να περιοριστούν όσα εργοτάξια δεν έχουν λόγο ύπαρξης στην παρούσα. Όπως τόνισε ο κ. Μπουτάρης αναμένεται την ερχόμενη Δευτέρα στις 17:00 να συναντηθεί με τον αρμόδιο υπουργό Γιώργο Σταθάκη στην Αθήνα και ο ίδιος σημείωσε με έμφαση: «δεν θα ανεχτούμε αυτή την κοροϊδία».

Εισήγηση Τζιτζικώστα

Απών από τη συνεδρίαση, λόγω υποχρεώσεων ήταν ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ο οποίος είχε παραβρεθεί στην πρώτη προγραμματισμένη συνεδρίαση. Στην εισήγηση που απέστειλε αναφέρει πως το έργο είναι κυριολεκτικά στον… «αέρα». Ο κ. Τζιτζικώστας, δια του αρμόδιου αντιπεριφερειάρχη Στάθη Αβραμίδη πρότεινε τη δημιουργία ενός ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος, τη διαπραγμάτευση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και της κοινοπραξίας και τη διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας.

Φορείς και βουλευτές

Να αναληφθεί διακομματικά η ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση του έργου ζήτησε ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, ο οποίος χαρακτήρισε την πρωτοβουλία του δήμου Θεσσαλονίκης «απαρχή λύσης». Ζήτησε να ληφθεί πολιτική απόφαση και μάλιστα άμεσα προκειμένου να αποφευχθούν νέες απολύσεις εργαζομένων στο έργο. Ο ίδιος μάλιστα έκανε επίθεση στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. για τις πολιτικές του.

Να υπάρξει «έντιμος συμβιβασμός» μεταξύ της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και της κοινοπραξίας ζήτησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας και κάλεσε το Γιάννη Μπουτάρη να αποσύρει την προσφυγή του στο Συμβούλιο της Επικρατείας σε ό,τι αφορά τον σταθμό της Βενιζέλου. Παράλληλα, πρότεινε να εξοικονομηθεί χρόνος και πρότεινε να μην «παγώσουν» οι αρχαιολογικές εργασίες. Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ, Λάζαρος Κυρίζογλου ζήτησε ενότητα από όλους τους φορείς. Συμφώνησε με την πρόταση του δήμου να μην επαναδημοπρατηθεί το έργο.

«Ακούσαμε τοποθετήσεις για το τι δεν έγινε και όχι για το τι πρέπει να γίνει» είπε ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Βαλεργάκης και πρότεινε ο ΔΣΘ να αναλάβει νομικός σύμβουλος του έργου. «Βαρεθήκαμε να ακούμε ψέματα. Πρέπει να δουλέψουν οι επιχειρήσεις πίσω από τις λαμαρίνες για να γίνουμε κι εμείς καταναλωτές και να κινηθεί η αγορά» σημείωσε από την πλευρά του ο Πρόεδρος του ΕΕΘ, Μιχάλης Ζορπίδης. «Όσο καθυστερεί η διαδικασία έναρξης του έργου θα καταστραφούν και οι υπόλοιποι καταστηματάρχες» σημείωσε ο πρόεδρος του ΕΣΘ, Παντελής Φιλιππίδης και κάλεσε το δήμο να ανακουφίσει τους… μετρόπληκτους επιχειρηματίες από τα δημοτικά τέλη. Συστράτευση με τις ενέργειες του δήμου ανακοίνωσε το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. «Δεν υπάρχει χρόνος για άλλο χάσιμο. Το Μετρό πρέπει να γίνει και μάλιστα πολύ γρήγορα» υπογράμμισε ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO Α.Ε. Τάσος Τζήκας.

Στη συνεδρίαση συμμετείχαν, αν και προσκλήθηκαν όλοι, επτά από τους 16 βουλευτές της πρώτης περιφέρειας Θεσσαλονίκης. Στη συζήτησαν συμμετείχαν οι: Χριστίνα Ταχιάου, Βούλα Τεκτονίδου, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, Γιάννης Αμμανατίδης, Δέσποινα Χαραλαμπίδου, Σταύρος Καλαφάτης και Σάκης Βαρδαλής. Από τη Β’ Θεσσαλονίκης το παρών έδωσε ο Σωκράτης Φάμελλος.

«Πρόκειται για ένα έργο που αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το μόνο που καταφέραμε είναι να πάμε το έργο πίσω. Η κρισιμότητα του έργου είναι τέτοια που δεν επιτρέπει επικοινωνιακά παιχνίδια. Οφείλουμε να υπερασπιστούμε την ολοκλήρωση του έργου και το δημόσιο συμφέρον»υπογράμμισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος. Να υπάρχει έλεγχος από την πόλη και να ενημερώνεται για τις εξελίξεις τους έργου ζήτησε η βουλευτής του Ποταμιού, Χριστίνα Ταχιάου. «Ή θα ακυρώσουμε το έργο ή θα το συνεχίσουμε διορθώνοντας πληγές» σημείωσε ο Τριαντάφυλλος Μηταφίδης και ζήτησε στις προτάσεις του δήμου να προταθεί η απαλλαγή των μετρόπληκτων από τα δημοτικά τέλη. Έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού για την πόλη παρατήρησε η Δέσποινα Χαραλαμπίδου και εξέφρασε τη διαφωνία της με την πρόταση του δήμου για μη επαναδημοκράτηση του έργου.

Τι θέλουν οι παρατάξεις

Από την πλευρά του ο βουλευτής της ΝΔ και επικεφαλής της παράταξης «Εντάξει», Σταύρος Καλαφάτης εστίασε πως το ζήτημα είναι βαθιά πολιτικό. Αποκάλυψε ότι ο ίδιος είχε επικοινωνία με τον υφυπουργό υποδομών Σπύρο Σπίρτζη, ο οποίος είπε ότι το θέμα του Μετρό είναι στις πρώτες του προτεραιότητες. Ο κ. Καλαφάτης εστίασε ότι το έργο θα «ξεμπλοκάρει» μόνο μέσα στη Βουλή, μέσα από μια ειδική συνεδρίαση στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι αρμόδιοι φορείς. «Και θεσμικά και πολιτικά μέσα από τη Βουλή μπορούμε να βρούμε λύση» είπε ο κ. Καλαφάτης.

Για μια μεγάλη σειρά λαθών που είχαν ως αποτέλεσμα, ενώ ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε ολοκλήρωση του έργου το 2014, να έχει ολοκληρωθεί μόλις το 35% αυτού μίλησε η γραμματέας του δημοτικού συμβουλίου και επικεφαλής της «Ανοιχτής Πόλης» Ρία Καλφακάκου. «Τη λύση δεν θα τη δώσουν οι φορείς και οι πολιτικοί αλλά ο ίδιος ο λαός» σχολίασε ο δημοτικός σύμβουλος, Γιάννης Δελλής και πρότεινε τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα κατασκευών δημοσίων έργων. Για έγκλημα που έγινε μόνο και μόνο για να γίνει μια πρόχειρη μελέτη έκανε λόγο η Ελεάννα Ιωαννίδου, επικεφαλής των «Γειτονιών σε Δράση». «Να ξαναδούμε το έργο και το χρονοδιάγραμμα» είπε, ενώ ο Γιώργος Ρακκάς ζήτησε τη διοργάνωση συλλαλητηρίου όλων των Θεσσαλονικέων προκειμένου να γίνει το έργο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.