tovima.gr,18/05/2015
Χεκίμογλου Αχιλλέας
Μία εταιρία θα εκτελεί τα έργα κατασκευής σιδηρόδρομου, Μετρό, Τραμ
Επανέρχεται για ακόμη μία φορά στο πρώην υπουργείο Υποδομών το σενάριο της συγχώνευσης της Αττικό Μετρό και της ΕΡΓΟΣΕ στην κατεύθυνση της δημιουργίας μίας δημόσιας εταιρίας που θα εκτελεί τα έργα κατασκευής σιδηρόδρομου, Μετρό και Τραμ.
Συγκεκριμένα, πληροφορίες θέλουν το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού & Ναυτιλίας να εξετάζει εκ νέου το συγκεκριμένο ενδεχόμενο για τις ανάγκες καλύτερης διαχείρισης, οικονομιών κλίμακας και συνεργειών, εν όψει της νέας προγραμματικής περιόδου, στην οποία οι πόροι για νέα έργα θα είναι ιδιαίτερα περιορισμένοι.
Από το 2011 έως σήμερα, το ζήτημα της συγχώνευσης των δύο φορέων «παίζει» σταθερά, ενώ έφτασε κοντά στο να λάβει σάρκα και οστά στο τέλος του 2013, στο πλαίσιο των εκατοντάδων απομακρύνσεων που έπρεπε να κάνει το πρώην υπουργείο Υποδομών, λόγω Μνημονίου.
Ωστόσο, το ζήτημα προκαλεί «υπόγειες» συγκρούσεις μεταξύ των δύο εταιριών, οι οποίες διεκδικούν τα «πρωτεία» της συγχώνευσης: Η Αττικό Μετρό επειδή έχει διπλάσιο προσωπικό και η ΕΡΓΟΣΕ διότι «τρέχει» μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αττικό Μετρό υπάγεται στην ΓΓ Υποδομών, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ στην υπό σύσταση ΓΓ Μεταφορών, ενώ επικεφαλής και των δύο έχει διατελέσει ο νυν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της πρώτης, κ. Χρήστος Τσίτουρας.
Στη νέα προγραμματική περίοδο, το επενδυτικό πρόγραμμα για συγκοινωνιακά έργα θα είναι «λιτό», καθώς στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομών και Περιβάλλοντος θα υπάρχουν μόλις 5,2 δισ. ευρώ συνολικά για όλα τα έργα της χώρας, αλλά και 650 εκατ. ευρώ από το χρηματοδοτικό εργαλείο της Ε.Ε. Connecting Europe Facility (CEF).
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένοι τομείς διέθεταν στο ΕΣΠΑ 2007-2013 «δύναμη πυρός» σχεδόν 14 δισ. ευρώ, όμως πολλά έργα
Τα έργα της Αττικό Μετρό
Συγκεκριμένα, η Αττικό Μετρό έχει σε εξέλιξη:
- Το άκρως προβληματικό έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης (1 δισ. ευρώ)
- Την επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά (400 εκατ. ευρώ),
- Την επέκταση του Μετρό Αγία Μαρίνα - Πειραιάς (343 εκατ. ευρώ)
- Την επέκταση του Τραμ προς Πειραιά (61 εκατ. ευρώ)
- Την προμήθεια 25 συρμών Τραμ (45 εκατ. ευρώ)
Επίσης, καλείται να διαχειριστεί την δημοπράτηση και χρηματοδότηση της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ.
Ο προηγούμενος σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών μιλούσε για ένα «μείγμα» 500 εκατ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ και 800 εκατ. ευρώ από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία όμως, βάσει καταστατικού, δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει πάνω από το 50% του προϋπολογισμού επενδυτικών σχεδίων για υποδομές. Έτσι, υπάρχει χρηματοδοτικό κενό που θα πρέπει να καλυφθεί, εκτός εάν ο προϋπολογισμός «κουρευτεί».
Ακόμη, προγραμματίζει διαγωνισμό για την αγορά 15 συρμών για την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ.
Οι εργολαβίες της ΕΡΓΟΣΕ
Η ΕΡΓΟΣΕ έχει μπροστά της σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει την ολοκλήρωση του ΠΑΘΕΠ και την επέκταση του προαστιακού προς Λαύριο, για την οποία υπάρχει μελετητική ανωριμότητα και έριδες με τον ΟΣΕ, προϋπολογισμού 280 εκατ. ευρώ (κατά την ΕΡΓΟΣΕ) ή 140 εκατ. ευρώ (κατά ΟΣΕ, χωρίς το κόστος των απαλλοτριώσεων).
Συγκεκριμένα, είναι σε εξέλιξη τα έργα:
- Ολοκλήρωση της νέας γραμμής Τιθορέα-Δομοκός, προϋπολογισμού 415 εκατ. ευρώ
- Ανάταξη και αναβάθμιση της Σηματοδότησης στον αξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας, προϋπολογισμού 52 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή Β' λειτουργικής φάσης Συγκροτήματος Θριασίου, προϋπολογισμού 122 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή της νέας γραμμής Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος, προϋπολογισμού 315 εκατ. ευρώ,
- Κατασκευή υποδομής νέας Γραμμής στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, προϋπολογισμού 93,8 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή Υπολειπόμενων Εργων στη γραμμή Κιάτο - Ροδοδάφνη, προϋπολογισμού 273 εκατ. ευρώ,
- Ανάταξη ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Σ.Σ. Αθηνών-Τιθορέας, προϋπολογισμού 21 εκατ. ευρώ
Επίσης, προς υπογραφή με μειοδότη είναι τα έργα:
- Κατασκευή Έργων Υποδομής της Νέας Γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος - Περιοχής Ρίου, προϋπολογισμού 174 εκατ. ευρώ,
- Ολοκλήρωση διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Σ.Σ. Πειραιά - Έξοδος Σ.Σ. Αθηνών, προϋπολογισμού 22,7 εκατ. ευρώ
Προς δημοπράτηση είναι τα έργα:
- Εγκατάσταση Ηλεκτροκίνησης στην νέα γραμμή Κιάτο - Ροδοδάφνη,
- Η εργολαβία - «σκούπα» στο τμήμα Ροδοδάφνη - Αγυιά, που θα εγκαταστήσει σηματοδότηση, ηλεκτροκίνηση και επιδομή
- Η μελέτη της σύνδεσης Αγυιά - Πάτρα και η κατοπινή δρομολόγηση της κατασκευής του έργου, για το οποίο απαιτούνται εκατοντάδες εκατ. ευρώ.
- Η μελέτη και κατασκευή της επέκτασης του προαστιακού προς το Λαύριο.
Προηγήθηκαν συγχωνεύσεις φορέων
Τα τελευταία χρόνια το υπουργείο Υποδομών έχει προχωρήσει στις εξής αναδιαρθρώσεις:
- Την κατάργηση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας.
- Την συγχώνευση του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) με το Ινστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών (ΙΤΣΑΚ).
- Την απορρόφηση των ΗΣΑΠ και του Τραμ από την ΑΜΕΛ.
- Την απορρόφηση των ΗΛΠΑΠ από την ΕΘΕΛ.
- Την απορρόφηση της ΔΕΠΑΝΟΜ, της ΘΕΜΙΣ ΑΕ και των κτιριακών έργων της ΚΕΔ από τον ΟΣΚ.
- Την κατάργηση του Ινστιτούτου Οικονομίας Κατασκευών (ΙΟΚ).
- Την συγχώνευση των ΓΓ Δημοσίων Έργων και ΓΓ Παραχωρήσεων.
- Την συγχώνευση του Εθνικού Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΕΔΙΣΥ) στον ΟΣΕ.
- Την συγχώνευση της Κρήτη Υποδομές ΑΕ και του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης.
- Την ανάληψη του ΕΠ «Ψηφιακή Σύγκλιση».
Χεκίμογλου Αχιλλέας
Μία εταιρία θα εκτελεί τα έργα κατασκευής σιδηρόδρομου, Μετρό, Τραμ
Επανέρχεται για ακόμη μία φορά στο πρώην υπουργείο Υποδομών το σενάριο της συγχώνευσης της Αττικό Μετρό και της ΕΡΓΟΣΕ στην κατεύθυνση της δημιουργίας μίας δημόσιας εταιρίας που θα εκτελεί τα έργα κατασκευής σιδηρόδρομου, Μετρό και Τραμ.
Συγκεκριμένα, πληροφορίες θέλουν το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού & Ναυτιλίας να εξετάζει εκ νέου το συγκεκριμένο ενδεχόμενο για τις ανάγκες καλύτερης διαχείρισης, οικονομιών κλίμακας και συνεργειών, εν όψει της νέας προγραμματικής περιόδου, στην οποία οι πόροι για νέα έργα θα είναι ιδιαίτερα περιορισμένοι.
Από το 2011 έως σήμερα, το ζήτημα της συγχώνευσης των δύο φορέων «παίζει» σταθερά, ενώ έφτασε κοντά στο να λάβει σάρκα και οστά στο τέλος του 2013, στο πλαίσιο των εκατοντάδων απομακρύνσεων που έπρεπε να κάνει το πρώην υπουργείο Υποδομών, λόγω Μνημονίου.
Ωστόσο, το ζήτημα προκαλεί «υπόγειες» συγκρούσεις μεταξύ των δύο εταιριών, οι οποίες διεκδικούν τα «πρωτεία» της συγχώνευσης: Η Αττικό Μετρό επειδή έχει διπλάσιο προσωπικό και η ΕΡΓΟΣΕ διότι «τρέχει» μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αττικό Μετρό υπάγεται στην ΓΓ Υποδομών, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ στην υπό σύσταση ΓΓ Μεταφορών, ενώ επικεφαλής και των δύο έχει διατελέσει ο νυν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της πρώτης, κ. Χρήστος Τσίτουρας.
Στη νέα προγραμματική περίοδο, το επενδυτικό πρόγραμμα για συγκοινωνιακά έργα θα είναι «λιτό», καθώς στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομών και Περιβάλλοντος θα υπάρχουν μόλις 5,2 δισ. ευρώ συνολικά για όλα τα έργα της χώρας, αλλά και 650 εκατ. ευρώ από το χρηματοδοτικό εργαλείο της Ε.Ε. Connecting Europe Facility (CEF).
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένοι τομείς διέθεταν στο ΕΣΠΑ 2007-2013 «δύναμη πυρός» σχεδόν 14 δισ. ευρώ, όμως πολλά έργα
Τα έργα της Αττικό Μετρό
Συγκεκριμένα, η Αττικό Μετρό έχει σε εξέλιξη:
- Το άκρως προβληματικό έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης (1 δισ. ευρώ)
- Την επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά (400 εκατ. ευρώ),
- Την επέκταση του Μετρό Αγία Μαρίνα - Πειραιάς (343 εκατ. ευρώ)
- Την επέκταση του Τραμ προς Πειραιά (61 εκατ. ευρώ)
- Την προμήθεια 25 συρμών Τραμ (45 εκατ. ευρώ)
Επίσης, καλείται να διαχειριστεί την δημοπράτηση και χρηματοδότηση της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ.
Ο προηγούμενος σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών μιλούσε για ένα «μείγμα» 500 εκατ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ και 800 εκατ. ευρώ από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία όμως, βάσει καταστατικού, δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει πάνω από το 50% του προϋπολογισμού επενδυτικών σχεδίων για υποδομές. Έτσι, υπάρχει χρηματοδοτικό κενό που θα πρέπει να καλυφθεί, εκτός εάν ο προϋπολογισμός «κουρευτεί».
Ακόμη, προγραμματίζει διαγωνισμό για την αγορά 15 συρμών για την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ.
Οι εργολαβίες της ΕΡΓΟΣΕ
Η ΕΡΓΟΣΕ έχει μπροστά της σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει την ολοκλήρωση του ΠΑΘΕΠ και την επέκταση του προαστιακού προς Λαύριο, για την οποία υπάρχει μελετητική ανωριμότητα και έριδες με τον ΟΣΕ, προϋπολογισμού 280 εκατ. ευρώ (κατά την ΕΡΓΟΣΕ) ή 140 εκατ. ευρώ (κατά ΟΣΕ, χωρίς το κόστος των απαλλοτριώσεων).
Συγκεκριμένα, είναι σε εξέλιξη τα έργα:
- Ολοκλήρωση της νέας γραμμής Τιθορέα-Δομοκός, προϋπολογισμού 415 εκατ. ευρώ
- Ανάταξη και αναβάθμιση της Σηματοδότησης στον αξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας, προϋπολογισμού 52 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή Β' λειτουργικής φάσης Συγκροτήματος Θριασίου, προϋπολογισμού 122 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή της νέας γραμμής Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος, προϋπολογισμού 315 εκατ. ευρώ,
- Κατασκευή υποδομής νέας Γραμμής στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, προϋπολογισμού 93,8 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή Υπολειπόμενων Εργων στη γραμμή Κιάτο - Ροδοδάφνη, προϋπολογισμού 273 εκατ. ευρώ,
- Ανάταξη ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Σ.Σ. Αθηνών-Τιθορέας, προϋπολογισμού 21 εκατ. ευρώ
Επίσης, προς υπογραφή με μειοδότη είναι τα έργα:
- Κατασκευή Έργων Υποδομής της Νέας Γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος - Περιοχής Ρίου, προϋπολογισμού 174 εκατ. ευρώ,
- Ολοκλήρωση διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Σ.Σ. Πειραιά - Έξοδος Σ.Σ. Αθηνών, προϋπολογισμού 22,7 εκατ. ευρώ
Προς δημοπράτηση είναι τα έργα:
- Εγκατάσταση Ηλεκτροκίνησης στην νέα γραμμή Κιάτο - Ροδοδάφνη,
- Η εργολαβία - «σκούπα» στο τμήμα Ροδοδάφνη - Αγυιά, που θα εγκαταστήσει σηματοδότηση, ηλεκτροκίνηση και επιδομή
- Η μελέτη της σύνδεσης Αγυιά - Πάτρα και η κατοπινή δρομολόγηση της κατασκευής του έργου, για το οποίο απαιτούνται εκατοντάδες εκατ. ευρώ.
- Η μελέτη και κατασκευή της επέκτασης του προαστιακού προς το Λαύριο.
Προηγήθηκαν συγχωνεύσεις φορέων
Τα τελευταία χρόνια το υπουργείο Υποδομών έχει προχωρήσει στις εξής αναδιαρθρώσεις:
- Την κατάργηση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας.
- Την συγχώνευση του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) με το Ινστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών (ΙΤΣΑΚ).
- Την απορρόφηση των ΗΣΑΠ και του Τραμ από την ΑΜΕΛ.
- Την απορρόφηση των ΗΛΠΑΠ από την ΕΘΕΛ.
- Την απορρόφηση της ΔΕΠΑΝΟΜ, της ΘΕΜΙΣ ΑΕ και των κτιριακών έργων της ΚΕΔ από τον ΟΣΚ.
- Την κατάργηση του Ινστιτούτου Οικονομίας Κατασκευών (ΙΟΚ).
- Την συγχώνευση των ΓΓ Δημοσίων Έργων και ΓΓ Παραχωρήσεων.
- Την συγχώνευση του Εθνικού Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΕΔΙΣΥ) στον ΟΣΕ.
- Την συγχώνευση της Κρήτη Υποδομές ΑΕ και του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης.
- Την ανάληψη του ΕΠ «Ψηφιακή Σύγκλιση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.