Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2015

Παζάρι με Κομισιόν για την τύχη των μεγάλων έργων


euro2day.gr
Παράταση του ΕΣΠΑ μόνο για συγκεκριμένα έργα επιδιώκει το υπουργείο Υποδομών ώστε να μη μείνει στον αέρα το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Συνεχίζει η διαπραγμάτευση με Βρυξέλλες. Ελπίδες, καθώς έχουν υποβληθεί αιτήματα και από άλλες χώρες.

Ανοικτό είχε αφήσει το ενδεχόμενο «ειδικής μεταχείρισης» συγκεκριμένων μεγάλων έργων που κινδυνεύουν να τιναχθούν στον αέρα αν δεν ενταχθούν στο επόμενο ΕΣΠΑ (2014 – 2020), η αρμόδια κοινοτική επίτροπος Κορίνα Κρέτσου.

Κατά τη συνάντηση που είχε με τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη προ ημερών στην Αθήνα, η κα Κρέτσου είχε ξεκαθαρίσει πως γενικευμένη παράταση του εν εξελίξει ΕΣΠΑ (2007 – 2014) πρέπει να θεωρείται αδύνατη.

Όμως, επειδή έχουν κατατεθεί και άλλα αντίστοιχα αιτήματα από κράτη – μέλη, για συγκεκριμένα έργα, η κα Κρέτσου είχε παραπέμψει για το προσεχές μέλλον την επίλυση του ζητήματος που αφορά τους οδικούς άξονες, μεγάλα σιδηροδρομικά έργα και (λιγότερο) το μετρό Θεσσαλονίκης. Συνεπώς το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο στους οδικούς άξονες και στα 600.000.000 ευρώ που χρειάζεται η Ελλάδα από το υφιστάμενο ή το νέο ΕΣΠΑ ώστε να ολοκληρωθούν.

Οι οδικοί άξονες έχουν βρεθεί στο επίκεντρο γιατί είναι δύσκολη η εξεύρεση μιας τεχνικής λύσης που θα καλύπτει την ελληνική πλευρά και τις κοινοτικές υπηρεσίες. Για παράδειγμα, οι μέχρι σήμερα εργασίες στο μετρό Θεσσαλονίκης (που έπρεπε να ολοκληρωθεί από το 2012) βαπτίσθηκαν «πρόδρομες εργασίες» και έτσι μπορεί να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ ως «κύριο έργο». Κάτι τέτοιο δε μπορεί να γίνει με τους οδικούς άξονες.

Κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν πως οι υπηρεσίες της Κομισιόν έχουν κατανοήσει πως οι ημερομηνίες ολοκλήρωσης των εργασιών στους μεγάλους οδικούς άξονες με συμβάσεις παραχώρησης ήταν «διαχειριστικού χαρακτήρα» και συνεπώς τυχαίες. Είναι, επίσης, γνωστό πως επειδή τα έργα ξεκίνησαν επί Γ’ ΚΠΣ και στη συνέχεια μπήκαν στο ΕΣΠΑ δε μπορούν να ενταχθούν, με βάση τους κοινοτικούς κανόνες, σε τρίτη προγραμματική περίοδο (δηλαδή στο νέο ΕΣΠΑ). Γι’ αυτό και έχει πέσει στο τραπέζι παράταση του υφιστάμενου ΕΣΠΑ όχι για το σύνολο των ένταγμένων έργων, αλλά μόνο για τους οδικούς άξονες, τα σιδηροδρομικά και το μετρό Θεσσαλονίκης (αφού ούτε οι «πρόδρομες εργασίες» δεν πρόκειται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους).

Ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης είχε δηλώσει την Δευτέρα πως είναι απαγορευτικό να ενταχθούν οι αυτοκινητόδρομοι στο νέο ΕΣΠΑ, καθώς κάτι τέτοιο θα επιβάρυνε σημαντικά το πρόγραμμα και δεν θα άφηνε ζωτικό χώρο για άλλα έργα. Ο υφυπουργός Οικονομίας, αρμόδιος για το ΕΣΠΑ, Αλέξης Χαρίτσης υποστήριξε πως «υπάρχει σε εξέλιξη μια διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων του αρμόδιου υπουργείου με τους παραχωρησιούχους. Αυτή η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί, άρα δεν μπορούμε να πούμε κάτι οριστικό σε σχέση με την τύχη αυτών των έργων, σε σχέση με τη νέα προγραμματική περίοδο που έχουμε».

Οι επισημάνσεις του Γ. Σταθάκη συνδέονται και με το γεγονός πως ήδη οι αυτοκινητόδρομοι έχουν απορροφήσει τεράστια κονδύλια από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ, έπειτα και από τη συμφωνία αναμόρφωσης που είχε προωθήσει ο πρώην υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοϊδης. Τότε ο κ. Χρυσοχοϊδης είχε ανακοινώσει πως τα έργα θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2015 όταν οι κοινοπραξίες έχουν ήδη ζητήσει παρατάσεις που φτάνουν μέχρι και τους 18 μήνες, δηλαδή μέχρι τον Ιούνιο του 2017.

Τα έργα δεν είναι όλα στην ίδια κατάσταση, πάντως: Στο τμήμα Μαλιακός Κλειδί και στον Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα), το ποσοστό ολοκλήρωσης των εργασιών ξεπερνά το 90%. Στα υπόλοιπα τρία έργα (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Ε65), απαιτούνται σημαντικά κονδύλια για να ολοκληρωθούν οι εργασίες.

Τυχόν ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ θα έχει διπλό αρνητικό αντίκτυπο: Θα αφαιρεθούν πόροι που θα πήγαιναν για νέα έργα, ενώ ταυτόχρονα θα χαθούν κονδύλια από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ. Γι’ αυτό και η διαπραγμάτευση συνεχίζεται. 
Φώτης Κόλλιας fotisk@euro2.gr








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.