Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2015

Τελευταία ευκαιρία για ολοκλήρωση του μετρό Θεσσαλονίκης το 2020

voria.gr,30/12/2015


Τη συμφωνία ολοκλήρωσης του έργου της βασικής γραμμής παρουσίασε ο Χρ. Σπίρτζης. Μαζί με την παράδοση του έργου και ο σταθμός "Βενιζέλου".


Επιτύχαμε συμφωνία ολοκλήρωσης του έργου της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Στόχος δεν ήταν απλώς η επανεκκίνηση του έργου, αλλά η ολοκλήρωσή του και η λειτουργία του μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020, δήλωσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης.

Την παραπάνω δήλωση ο κ. Σπίρτζης έκανε από τη Θεσσαλονίκη και από το σπίτι των μηχανικών, το ΤΕΕ/ΤΚΜ, ενημερώνοντας τους φορείς της πόλης για τις λεπτομέρειες της συμφωνίας με την ανάδοχο κοινοπραξία.

Τα χρονικά περιθώρια για την εκτέλεση του έργου είναι εξαιρετικά στενά και πιεστικά και αν δεν "πιάσουμε τους χρόνους", η χώρα θα αναγκαστεί να επιστρέψει τα κοινοτικά κονδύλια που έχουν διατεθεί για το συγχρηματοδοτούμενο έργο. Ο χρόνος πιέζει και η συμφωνία επιτεύχθηκε.

Αυτό που προβλέπεται βάσει της συμφωνίας είναι ολοκλήρωση σε τρεις φάσεις και λειτουργία ως το Μάιο του 2020, συμπεριλαμβανομένου του σταθμού Βενιζέλου, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα σύμβαση. Αν χρειαστεί, για την κατασκευή της αρχαιολογικής πλάζας στη "Βενιζέλου", θα γίνει ιδιαίτερη, ξεχωριστή σύμβαση.

Ο κ. Σπίρτζης, μαζί με τον γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, κ. Γ. Δέδε, περιέγραψαν με σαφήνεια αυτές τις τρεις φάσεις:

Στην πρώτη φάση, διαρκείας περίπου τεσσάρων μηνών και μέχρι να ολοκληρωθεί η συζήτηση στα διαιτητικά δικαστήρια των απαιτήσεων του εργολάβου, θα γίνουν τα εξής:

Από τις αρχές Ιανουαρίου ο εργολάβος προχωράει σε προσλήψεις προσωπικού ( σ.σ. ειδοποιήθηκε το 70% των εργαζομένων στο κατασκευαστικό τμήμα), συναρμολογούνται οι μετροπόντικες και αρχίζουν να δουλεύουν για τη διάνοιξη του υπολοίπου των σηράγγων και ενεργοποιείται η δεύτερη συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 25 εκατ. ευρώ, για τη συνέχιση της αρχαιολογικής έρευνας. Υπογραφή της σύμβασης εντός Ιανουαρίου 2016.

Με την ολοκλήρωση της διαιτητικής διαδικασίας, της οποίας τις αποφάσεις δεσμεύονται να σεβαστούν και οι δύο πλευρές- κοινοπραξία και η πλευρά του δημοσίου με την Αττικό Μετρό Α.Ε.- τίθεται σε εφαρμογή η κυρίως συμφωνία, που μέχρι και σήμερα "σκοντάφτει", παρά τις μακρές διαπραγματεύσεις, στα πολύ υψηλά αιτήματα του αναδόχου.

Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, συμφωνία έχει υπάρξει σε όλα τα θέματα πλην του τιμήματος επειδή ο ανάδοχος, σε έργο προϋπολογισμού 900 εκατ., είχε οικονομικές διεκδικήσεις άνω των 720 εκατ. που με πρόσθετα αιτήμα ανήλθαν στο ποσό του 1,1 δισ. ευρώ περίπου.

Συμφωνία για το τίμημα δεν μπορούσε να υπάρξει, αλλά συμφωνήθηκε ότι θα γίνουν αμοιβαία σεβαστές οι αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων. Με την έκδοση των αποφάσεων, ο ανάδοχος θα άρει την αίτησή του για διάλυση της σύμβασης του έργου και η Αττικό Μετρό Α.Ε. θα παραιτηθεί από τις αμφισβητήσεις που κατέθεσε.

Τα χρήματα που τελικώς θα επιδικασθούν θα καταβληθούν από τον προϋπολογισμό του έργου.

Τονίσθηκε ότι επιδίωξη του υπουργείου είναι η περιβολή των αποφάσεων με το μέγιστο κύρος γι' αυτό και στο Δικαστήριο που θα συζητήσει τη διεκδίκηση ποσού 340 εκατ. ευρώ από τον εργολάβο, θα δικάσουν η πρόεδρος του Αρείου Πάγου κ. Θάνου και ο πρώην πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, Ιωάννης Καραβοκύρης.

Σημειωτέον ότι μέχρι σήμερα εκδικάσθηκαν αιτήματα για περίπου 600 εκατ. ευρώ και επιδικάσθηκαν λίγο περισσότερα από 80 εκατ. ευρώ.

Κυβέρνηση, Αττικό Μετρό Α.Ε. αλλά και τον ανάδοχο κυνηγάνε κυριολεκτικώς οι ημερομηνίες. Στο πέρας της α' φάσης, το Μάρτιο του 2017 ( σ.σ. εκκαθάριση των έργων του ΕΣΠΑ 2007-2013), θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος των έργων πολιτικού μηχανικού ( σ.σ κυρίως σταθμοί, προσβάσεις σε αυτούς και σήραγγες), αλλιώς δε θα υπάρξει β' φάση. Αν περάσει την αξιολόγηση, τότε στόχος είναι η ολοκλήρωση στο α' εξάμηνο του 2020 και η θέση του μετρό σε λειτουργία.

Διαφορετικά σχεδόν 350 εκατ. θα πρέπει να επιστραφούν στην Ε.Ε., ενώ θα υπάρχουν και τα βάρη από το δάνειο της ΕΤΕπ και, φυσικά η Θεσσαλονίκη δεν θα έχει μετρό παρά μόνο την καταστροφή που θα έχει επιφέρει στη τοπική οικονομία και κοινωνία το ημιτελές έργο.

Στην ανοικτή συνεδρίαση πήραν το λόγο και έκαναν παρεμβάσεις εκπρόσωποι πολλών φορέων, ενώ επανειλημμένως ασκήθηκε κριτική για τον αρνητικό ρόλο με τον οποίο έχει παρέμβει το ΚΑΣ στην περίπτωση, εν προκειμένω του σταθμού "Βενιζέλου" ( σ.σ τρεις διαφορετικές αποφάσεις), μα και άλλων μεγάλων έργων της πόλης, όπως της Υποθαλάσσιας.

Ο τρόπος λειτουργίας του ΚΑΣ θα πρέπει να επανεξεταστεί θεσμικά υποστήριξαν τόσο ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Πάρις Μπίλλιας, όσο και ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Νίκος Βαλλεργάκης, αλλά και ο βουλευτής Θεσσαλονίκης και δημοτικός σύμβουλος κ. Σταύρος Καλαφάτης.

Ο κ. Σπίρτζης αναγνώρισε ότι ο τρόπος λειτουργίας του ΚΑΣ, όπως και άλλων συμβουλευτικών οργάνων με κρίσιμο ρόλο, π.χ. των αρχιτεκτονικών επιτροπών και των τεχνικών συμβουλίων, θα πρέπει να επανεξεταστεί και για το σκοπό αυτό θα ληφθεί θεσμική πρωτοβουλία λίαν συντόμως.

Γενική απαίτηση των φορέων είναι η κατασκευή σταθμού στη "Βενιζέλου", όπως είπαν ο πρόεδρος του ΒΕΘ κ. Π. Παπαδόπουλος, ο πρόεδρος του ΕΣΘ κ. Π. Φιλιππίδης, του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Μπίλλιας, του ΕΚΘ κ. Π. Τσαραμπουλίδης, ενώ ο βουλευτής κ. Καλαφάτης αμφισβήτησε το εάν , με τη μη απόσπαση των αρχαιοτήτων , θα κατασκευαστεί τελικά ο σταθμός ή τελικά "τον σβήσουν από το χάρτη".




Στο θέμα παρέμβαση έκανε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης, που φυσικά υπερασπίστηκε τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ και την απόφαση Μπαλτά για την παραμονή των αρχαιοτήτων και τη δημιουργία αρχαιολογικής πλάζα, ασκώντας κριτική και για την προσφυγή που πρόσφατα κατέθεσαν στο ΣτΕ, έξι φορείς της πόλης με την οποία ζητούν να ισχύσει η προηγούμενη Υ.Α, δηλαδή απόσπαση των αρχαιοτήτων, κατασκευή του σταθμού και ανάδειξη των ευρημάτων εντός του σταθμού.

Ο κ. Σπίρτζης απηύθυνε έκκληση στους φορείς της πόλης να σταματήσουν να ασχολούνται με το θέμα "Βενιζέλου" ενώ τόνισε επανειλημμένως ότι και οι αρχαιότητες θα αναδειχθούν - υπάρχουν τεχνικοί τρόποι, είπε- και ο σταθμός θα κατασκευαστεί.

Ο πρόεδρος της ΠΕΔ Λάζαρος Κυρίζογλου και ο δήμαρχος Συκεών - Νεάπολης κ. Δανιηλίδης, έθεσαν το θέμα του σχεδιασμού των επεκτάσεων προς τα δυτικά.

Ο κ. Μπίλλιας επίσης έθιξε το γνωστό ως θέμα "τηλεδιοίκησης" του Μετρό Θεσσαλονίκης. Είπε ότι το έργο θα πρέπει να αποκτήσει ανεξάρτητη διοικητική δομή στη Θεσσαλονίκη, με πρόσθετο προσωπικό και φυσικά ενισχυμένες αρμοδιότητες. Το αίτημα αυτό, αποτελεί και γενικότερο αίτημα των φορέων της πόλης.

Ο υπουργός απάντησε πως παρότι πιστεύει στις αποκεντρωμένες δομές, "δεν γίνεται την ώρα της μάχης" να υλοποιηθεί τέτοιο εγχείρημα που σίγουρα θα προκαλούσε πρόσθετες καθυστερήσεις.

Να σημειωθεί ότι οι κύριοι Παπαδόπουλος και Φιλιππίδης όπως ο κ. Μανδρίνος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών και Εμπόρων, τόνισαν ότι θα πρέπει να αποζημιωθούν οι επιχειρηματίες και επαγγελματίες που έχουν πληγεί από το έργο του μετρό, τις λαμαρίνες, τους κλειστούς δρόμους, τα εργοτάξια. Ωστόσο, ο κ. Σπίρτζης, δεν τους έδωσε και πολλές ελπίδες για την ικανοποίηση του αιτήματός τους, τουλάχιστον από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου.

Παρούσα στην ενημέρωση ήταν η υφ. Μακεδονίας- Θράκης Μαρία Κόλλια- Τσαρουχά, βουλευτές Θεσσαλονίκης, ο περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, η αντιπεριφερειάρχης κ. Πατουλίδου, ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ κ. Μπακατσέλος εκπρόσωποι φορέων, βουλευτές, δημοτικοί σύμβουλοι και εργαζόμενοι. Εργαζόμενοι όπως και ο πρόεδρος του ΕΚΘ, αμφισβήτησαν την αναγκαιότητα των πρόσφατων απολύσεων αλλά και τα περί υψηλών αμοιβών.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.