Παρασκευή, 11 Νοεμβρίου 2016

Και σώζονται οι αρχαιότητες και προχωρά το μετρό

efsyn.gr, 11/11/2016
Η λύση για τη σωτηρία των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης βρέθηκε και με χρονικό όριο έναρξης των εργασιών αρχές του 2017 και αποπεράτωσης το 2021. Ενα χρόνο, δηλαδή, μετά την ολοκλήρωση και λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό και με κόστος –στο οποίο υπολογίζεται και η αρχαιολογική πλάζα– περί τα 2-3 εκατομμύρια ευρώ...

Το λεπτομερές σχέδιο, που είναι κοντά στη λύση που πρότεινε ο δήμος, θα παρουσιαστεί κατά πάσα πιθανότητα την ερχόμενη Δευτέρα στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να υπάρχει και η έγκριση από το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχαιοτήτων για να ξεκινήσουν οι εργασίες στις αρχές του 2017.
Μιλώντας με τον πρόεδρο της «Αττικό Μετρό Α.Ε.» Γιάννη Μυλόπουλο, του θυμίζουμε πως έχουν χαθεί τριάμισι χρόνια εξαιτίας της σκληρής διαμάχης για την παραμονή ή όχι των αρχαιοτήτων στο σημείο, αλλά και τον διχασμό της πόλης καθώς η τότε πολιτική ηγεσία έλεγε και η Αττικό Μετρό συνηγορούσε ότι δεν υπήρχε άλλη τεχνική λύση, αφού κινδύνευαν να πέσουν οι πέριξ πολυκατοικίες και το Αλκαζάρ.
Αρα επιτρεπόταν μόνο η απόσπαση των αρχαιοτήτων και η επανατοποθέτηση μέρους τους όταν ο σταθμός θα ολοκληρωνόταν. Τώρα λοιπόν πώς βρέθηκε λύση; «Ρωτήστε αυτούς που σας έλεγαν ότι δεν υπήρχε τεχνική λύση, εμείς είχαμε τη βούληση και τη βρήκαμε μέσα σε μερικούς μήνες» απαντά ο κ. Μυλόπουλος.

Καχυποψία, τέλος

Πριν από δύο μέρες στην Αθήνα έγινε ουσιαστικά η τελευταία μεγάλη σύσκεψη όλων των εμπλεκομένων, στην οποία διευθετήθηκαν κρίσιμες λεπτομέρειες.
Στη σύσκεψη πήραν μέρος η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ Μαρία Βλαζάκη, ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» Γιάννης Μυλόπουλος, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, με τον σύμβουλο Ανδρέα Κουράκη και την καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ Αλέκα Αλεξοπούλου, η οποία είναι επικεφαλής της ομάδας που έφτιαξε την πρόταση του δήμου για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων, στελέχη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης και εκπροσώπους του αναδόχου του έργου.
Σύμφωνα με όσα λέει στην «Εφ.Συν.» ο κ. Κουράκης, «ξεπεράστηκε η καχυποψία του παρελθόντος, καταλήξαμε σε μια σύνθετη πρόταση και είμαστε ένα βήμα πριν από την τελική συμφωνία. Προσωρινά θα αποσπαστούν το 10 με 12% των αρχαιοτήτων, ενώ θα διασωθεί τελικά ένα ποσοστό πάνω από το 90% των αρχαιοτήτων που έχουν βρεθεί».
Φαίνεται ότι το «πρόβλημα» τώρα έχει να κάνει κυρίως με τις χρηματοδοτήσεις καθώς θα χρειαστούν περί τα δύο εκατομμύρια για την ολοκλήρωση της ανασκαφής του εντυπωσιακού Τετράπυλου των αρχαιοτήτων και τον σταθμό, και περίπου ένα εκατομμύριο για την κατασκευή της αρχαιολογικής πλάζας.
Για το πώς δηλαδή θα συνδεθεί ο σταθμός, ο αρχαιολογικός χώρος και η πλατεία που θα δημιουργηθεί με τον περιβάλλοντα αστικό χώρο.

20 μέτρα βάθος

Με τη δήλωσή του στην εφημερίδα μας ο κ. Μυλόπουλος είναι κατηγορηματικός:
«Για πρώτη φορά τρεις διαφορετικοί φορείς, δήμος, “Αττικό Μετρό” και Αρχαιολογική Υπηρεσία, συνεργάζονται τόσο στενά προκειμένου να δημιουργηθεί ένα μοναδικό τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη, ένας ανοιχτός αρχαιολογικός χώρος που θα αναδεικνύει μια πόλη κάτω από την πόλη.
»Ο σταθμός θα είναι μοναδικός. Θα συμβάλει αφενός στην ανάπτυξη και ανάδειξη της πολιτιστικής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης και ταυτόχρονα θα είναι ένας υπερσύγχρονος σταθμός μετρό σε μεγάλο βάθος (σ.σ.: οι στοές για τους συρμούς θα είναι σε βάθος άνω των 20 μέτρων)».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.