Τετάρτη, 22 Φεβρουαρίου 2017

Μετρό: «Γράφει ιστορία η τεχνική λύση στον σταθμό Βενιζέλου»

voria.gr, 22/02/2017
Παρουσιάσθηκε στον Δήμο η λύση για τη «Βενιζέλου». Ξαναρχίζει η αρχαιολογική έρευνα στον σταθμό. Τι είπαν για το έργο οι Μπουτάρης και Μυλόπουλος...


Ο σταθμός «Βενιζέλου» του Μετρό Θεσσαλονίκης εγκαινιάζει μία νέα εποχή για την πόλη, αποδεικνύει πως ότι είναι παρελθόν για τη Θεσσαλονίκη είναι και πρόλογος για το μέλλον της, είπε χαρακτηριστικά η γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού κ. Μαρία Βλαζάκη, η οποία και παραβρέθηκε κατά την παρουσίαση της τεχνικής λύσης κατασκευής του σταθμού με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων κατά χώραν.

Η γενική γραμματέας αναφέρθηκε αναλυτικά στα θέματα προστασίας και ανάδειξης των αρχαιοτήτων στον υπό κατασκευή σταθμό, που απασχόλησαν το ΚΑΣ, ακόμη από τον Ιανουάριο του 2013 ( σ.σ έως σήμερα εκδόθηκαν τρεις υπουργικές αποφάσεις μετά από εισηγήσεις του ΚΑΣ) για να τονίσει ότι η τεχνική λύση που σήμερα παρουσιάζεται σήμερα είναι η μόνη που αντιμετωπίζει τις ανασκαφείσες αρχαιότητες σαν ενιαίο σύνολο αλλά και τις συνδέει με τα μνημεία της περιοχής, βυζαντινά και οθωμανικά (Μπεζεστένι, Χαμτζά Μπέη Τζαμί, Παναγία Χαλκέων).

Η παρουσίαση άνοιξε με τον σύντομο χαιρετισμό του δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος αναφερόμενος στον αγώνα που έδωσε ο Δήμος για να αποτραπεί η απόσπαση και μεταφορά των αρχαιοτήτων στο πρ. Στρατόπεδο Παύλου Μελά, τόνισε ότι είναι «ευθύνη του Δήμου η ανάδειξη της ιστορίας της πόλης» γι΄ αυτό και δεν θα δεχόταν ποτέ την τότε θέση του υπ. Υποδομών και της Αττικό Μετρό «ή αρχαία ή μετρό».

Μάλιστα ο Δήμαρχος πρόσθεσε ότι αναμένεται η αποκάλυψη σημαντικών αρχαιοτήτων και στο τμήμα μεταξύ της Παναγίας Χαλκέων και της Αριστοτέλους, που αρκετά «περίμενουν 2.000 χρόνια για να έρθουν στην επιφάνεια».

Χαιρετισμό απηύθυνε και ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, ο οποίος δήλωσε ικανοποιημένος ότι η δέσμευση της κυβέρνησης «και μετρό και αρχαία» υλοποείται.




Μυλόπουλος: Και μετρό και αρχαία

Παίρνοντας τον λόγο ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Γιάννης Μυλόπουλος, εστίασε στο Μνημόνιο Συναντίληψης που υπέγραψαν η Εταιρεία, το υπουργείο Πολιτισμού και ο Δήμος Θεσσαλονίκης, συνεργασία που έκανε δυνατή την γεφύρωση των διαφορών που δίχασαν την πόλη αποδεικνύοντας ότι είναι δυνατή η λύση «και μετρό και αρχαία», όπως και η σύζευξη της τεχνολογίας με τον πολιτισμό.

Ο κ. Μυλόπουλος τόνισε ότι η λύση της κατασκευής του σταθμού «Βενιζέλου» με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων είναι η μοναδική εφικτή. Μόνο με την διατήρηση των αρχαιοτήτων κατά χώρα δεν θα αλλοιωθεί η ολοκληρωμένη και ενιαία εικόνα τους.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης με τον σταθμό «Βενιζέλου», είναι το μοναδικό μετρό με ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο, πρόσθεσε ο κ. Μυλόπουλος και ζήτησε ακόμη και από όσους δεν πείθονται από αυτή την τεχνική λύση, να την υποστηρίξουν, «γιατί αλλιώς θα χάσουμε το έργο».

«Να μην ξαναζήσουμε την αθλιότητα, η Θεσσαλονίκη, να κρατάει παγωμένο ένα έργο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μυλόπουλος.

Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό πρόσθεσε ότι καταβάλλεται εντατικοποιημένη προσπάθεια για να ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έγινε ποτέ στη Θεσσαλονίκη, καθώς η βασική γραμμή και η επέκταση προς Καλαμαριά έχουν συνολικό προϋπολογισμό 1,6 δισ. ευρώ.

Αυτή η εντατική προσπάθεια αποδεικνύεται και με αριθμούς αφού από τον Μάρτιο του 2016 έως τον Δεκέμβριο του 2016 επενδύθηκαν στο έργο 160 εκατ. ευρώ, όταν στα έτη από το 2006 έως το 2015 επενδύθηκαν 330 εκατ. Ευρώ.

Η μοναδικότητα του σταθμού «Βενιζέλου»

Την τεχνική λύση ως προς το μέρος της προστασίας και της ανάδειξης των αρχαιοτήτων, παρουσίασαν ο διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων και Τεχνικών Έργων Θεσσαλονίκης κ. Κανονίδης και ο κ. Σβολόπουλος, διευθυντής Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων του ΥΠΠΟ.

Το τεχνικό μέρος της λύσης παρουσίασε ο διευθυντής Μετρό Θεσσαλονίκης κ. Γιώργος Κωνσταντινίδης ο οποίος είπε ότι στην περίπτωση του σταθμού «Βενιζέλου» η Αττικό Μετρό «γράφει τεχνική ιστορία».

Η εκσκαφή του σταθμού γίνεται με την αυστριακή μέθοδο της υπόγειας εκσκαφής (ΝΑΤΜ), προκειμένου να μην υποστούν βλάβες οι αρχαιότητες. Ο σταθμός θα έχει δύο προσβάσεις μία από το βόρειο τμήμα, το παλιό δημοτικό πάρκινγκ και, νότια, από την Πλατεία Καπνεργάτη. Οι δύο είσοδοι θα συνδέονται με πεζογέφυρα, διάφανη, από την οποία θα είναι δυνατή η θέαση των αρχαιοτήτων που θα βρίσκονται στο επίπεδο ΄-1΄ του σταθμού.

Τις αρχαιότητες, όπως τονίσθηκε, θα βλέπουν οι επιβάτες του Μετρό αλλά και όσοι θέλουν να κάνουν χρήση της πεζογέφυρας για να περάσουν από την μία πλευρά της Εγνατίας Οδού, στην άλλη.

Στο επίπεδο ΄-2΄ θα βρίσκονται οι εγκαταστάσεις Η/Μ του σταθμού ενώ η κίνηση των επιβατών και η επιβίβαση/αποβίβαση τους στους συρμούς θα γίνεται στα επίπεδα ΄-3΄ και ΄-4΄.

Σε ό,τι αφορά το κόστος του σταθμού «Βενιζέλου» υπογραμμίσθηκε ότι αυτό καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του έργου του Μετρό, ενώ από αύριο κιόλας ξαναρχίζουν οι αρχαιολογικές εργασίες στη ΄Βενιζέλου¨ και παράλληλα αρχίζει η εκπόνηση της μελέτης εφαρμογής ενώ στη συνέχεια θα υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση με τον ανάδοχο. Οι μελέτες αναμένεται να ολοκληρωθούν περί το τέλος καλοκαιριού.

Απαντώντας σε ερωτήσεις που έγιναν σχετικά με τα νέα ευρήματα στο σταθμό «Αγία Σοφία», η Γ.Γ. κα. Βλαζάκη είπε ότι πράγματι είναι σημαντικά αλλά ακόμη δεν μπορούν να γίνουν επίσημες ανακοινώσεις γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί η αρχαιολογική έρευνα.

Οι αρχαιότητες στον σταθμό «Αγία Σοφία» (Decumanus Maximus) έχουν αποσπασθεί και πρόκειται να επανατοποθετηθούν και να αναδειχθούν μετά την κατασκευή του σταθμού, πιθανότατα στο νότιο τμήμα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.