Πέμπτη 6 Απριλίου 2017

Μετρό Θεσσαλονίκης: Πού έρχονται οι επεκτάσεις – Τι θα γίνει με αεροδρόμιο

typosthes.gr, 06/04/2017
«Ιστορική» για τη Θεσσαλονίκη και για τους πολίτες της χώρας, χαρακτήρισε τη χθεσινή ημέρα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, καθώς έγινε η διάνοιξη και της δεύτερης σήραγγας της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση της κατασκευής του συνόλου των δίδυμων σηράγγων...


Δείτε εδώ το βίντεο του typosthes με το στιγμιότυπο που ο μετροπόντικας κάνει τη διάνοιξη της δεύτερης σήραγγας

Όπως είπε ο υπουργός, που παρακολούθησε την «άφιξη» του μετροπόντικα στον σταθμό «Ανάληψη», η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία το 2019, όπως και η επέκταση της Καλαμαριάς. 

Οι δοκιμαστικές διαδρομές θα διαρκέσουν 9 μήνες, καθώς, όπως είναι γνωστό, το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι αυτόματα, χωρίς οδηγό και για το λόγο αυτό χρειάζεται μεγάλο χρονικό διάστημα δοκιμών «ώστε να φτάσουμε στο 2020 και να παραδώσουμε το πρώτο και μεγαλύτερο κομμάτι του έργου», όπως είπε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Γιάννης Μυλόπουλος.
 «Ένα πολύ σημαντικό έργο προχωρά, έχει δρομολογηθεί η ολοκλήρωσή του», είπε ο κ. Σπίρτζης μετά το πέρας της τελετής άφιξης του Μηχανήματος Ολομέτωπης Κοπής (ΤΒΜ), ευχαριστώντας όλους τους συντελεστές που συνέβαλαν «για να φτάσουμε στη σημερινή μέρα». 

«Τα έργα ανήκουν στους πολίτες»
Ο υπουργός υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε για άλλη μία φορά την πάγια θέση του, ότι τα έργα ανήκουν στους πολίτες: «Τα έργα στην πράξη πλέον, δεν είναι καμιάς κυβέρνησης, κανενός υπουργού, περιφερειάρχη ή δημάρχου. Τα έργα είναι του ελληνικού λαού, που τα πληρώνει. Εμείς δοκιμαζόμαστε όλοι για την αποτελεσματικότητα και το πώς ο καθένας από μας συμβάλλει, για να έχουμε μικρότερο κόστος, να έχουμε διαφάνεια και να ολοκληρώνονται τα έργα στην ώρα τους,  για να τα χρησιμοποιούν οι Έλληνες πολίτες», είπε χαρακτηριστικά. 

Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης, ανακοίνωσε την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, ύψους 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ. «Να  πρωτοτυπήσουμε, σήμερα, να εξαγγείλουμε ένα μεγάλο έργο του μετρό, από τη Θεσσαλονίκη αυτή τη φορά, για την Αθήνα, κι όχι το ανάποδο, όπως γινόταν μέχρι σήμερα», είπε χαρακτηριστικά. 




Μυλόπουλος: Η Θεσσαλονίκη μετά το 2020 θα αναγεννηθεί
Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Γιάννης Μυλόπουλος δήλωσε λίγο νωρίτερα στους δημοσιογράφους:
 «Η Θεσσαλονίκη σήμερα, ένα χρόνο μετά την επανεκκίνηση των έργων του Μετρό, δε θυμίζει σε τίποτα την πόλη με τα εγκαταλελειμμένα εργοτάξια και τα σταματημένα έργα, πίσω από τις λαμαρίνες. Η πόλη σήμερα έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο, λόγω των έργων του Μετρό, τα οποία έχουν επανεκκινήσει και πλέον προχωρούν σε όλα τα μέτωπα με γρήγορους ρυθμούς. 
Όπως είπε ο κ. Μυλόπουλος, το 75% του κατασκευαστικού αντικειμένου του έργου έχει ολοκληρωθεί. Οι 8 από τους 13 σταθμούς είναι έτοιμοι σε ότι αφορά τα έργα πολιτικού μηχανικού και 3 σταθμοί ολοκληρώνονται.
Εν τω μεταξύ, ανέφερε ότι η Αττικό Μετρό ΑΕ, σε στενή πλέον συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Αρχαιοτήτων και το Δήμο Θεσσαλονίκης προχωρεί στην εφαρμογή της αρχής, της ταυτόχρονης με την κατασκευή των σταθμών, ανάδειξης των σημαντικών αρχαιοτήτων, τόσο στη Βενιζέλου όσο και στην Αγίας Σοφίας. Παράλληλα, σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται και η πρώτη επέκταση - με 5 σταθμούς - προς την Καλαμαριά, η οποία προχωρεί επίσης με γοργούς ρυθμούς. Η Θεσσαλονίκη μετά το 2020 θα αναγεννηθεί». Όπως είπε ο κ. Μυλόπουλος η διάνοιξη στην Καλαμαριά ξεκινά σε περίπου 1,5 μήνα. 

Επεκτάσεις προς δυτικές συνοικίες και αεροδρόμιο
Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό είπε επίσης ότι σχεδιάζονται και αναμένεται να ξεκινήσουν οι επεκτάσεις του Μετρό προς τις δυτικές συνοικίες και το αεροδρόμιο.
«Ήδη έχει δημοπρατηθεί η γεωτεχνική και η γεωλογική μελέτη για την επέκταση της γραμμής προς Νεάπολη, Σταυρούπολη, Πολίχνη, μέχρι το νοσοκομείο Παπαγεωργίου και ακολουθεί η γραμμή από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό προς Εύοσμο, Μενεμένη, Κορδελιό. Για εμάς, οι δυτικές συνοικίες έχουν μια προτεραιότητα», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Για το αεροδρόμιο, είπε ότι αναζητείται μια λύση που να έχει το μικρότερο κόστος και να γίνει σε μικρότερο χρόνο. «Πηγαίνουμε σε μια λύση που θα είναι επίγεια», είπε ο κ. Μυλόπουλος, ανακοινώνοντας ότι μετά το Πάσχα θα έχει επαφές με τους Δημάρχους των τριών δήμων της συγκεκριμένης περιοχής προκειμένου να συζητηθούν θέματα απαλλοτριώσεων. «Εάν μπορέσει το έργο να γίνει επιφανειακά, τότε θα γίνει γρήγορα», σημείωσε. 


Ποιοι έδωσαν το «παρών»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, παρακολούθησε την άφιξη του μετροπόντικα, συνοδευόμενος από τη διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ, τον πρόεδρο, Γιάννη Μυλόπουλο, και τον διευθύνοντα σύμβουλο, Θόδωρο Παπαδόπουλο. Παραβρέθηκαν, επίσης, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο οποίος δήλωσε ότι «σήμερα είναι μια μεγάλη, μια σημαντική ημέρα […] που περιμέναμε χρόνια», ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο Δήμαρχος Καλαμαριάς, Θεοδόσης Μπακογλίδης, η Διευθύντρια του Γραφείου Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, Κατερίνα Νοτοπούλου, ο Πρόεδρος της Εγνατίας Οδού, Απόστολος Αντωνούδης, η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Εγνατίας Οδού, Ρία Καλφακάκου, καθώς και στελέχη της αναδόχου κοινοπραξίας. Έξω από το εργοτάξιο υπήρξαν διαμαρτυρίες από μετρόπληκτο αλλά και από συνδικάτο οικοδόμων Ν. Θεσσαλονίκης. 

Για τους σταθμούς Βενιζέλου και Αγ. Σοφίας
Ερωτηθείς σχετικά με την ανεύρεση αρχαιοτήτων στα εργοτάξια του μετρό, ο κ. Σπίρτζης είπε:  «Να μην αγχώνονται οι πολίτες ούτε για την Αγίας Σοφίας ούτε για τη Βενιζέλου. Άλλο θέμα τα έργα και άλλο η ανάδειξη και ο σεβασμός της πολιτιστικής κληρονομίας. Όταν έχουμε τέτοιου είδους έργα, ο γνώμονας δεν είναι μόνο να ολοκληρώνονται στην ώρα τους, αλλά και να προστατεύεται η πολιτιστική μας κληρονομιά. Να προστατευτούν, να αναδειχθούν και να αποτελέσουν τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη για πάρα πολλές δεκαετίες οι αρχαιότητες».
Η λύση για το σταθμό Αγίας Σοφίας θα είναι στο βόρειο τμήμα η κατά χώραν διατήρηση και στο νότιο η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, είπε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος. Τα ευρήματα όπως είπε ο ίδιος δεν είναι μέσα στο κέλυφος του σταθμού ώστε να χρειάζεται επανασχεδιασμός του. «Χρειάζεται διευθέτηση των εισόδων κάτι το οποίο το έχουμε υποβάλει ήδη σε μελέτη στο ΥΠΠΟ και αναμένουμε να συζητηθεί στο ΚΑΣ και να δοθεί η έγκριση λίγο πριν, λίγο μετά το Πάσχα. Δεν θα έχουμε καμία καθυστέρηση. Μόλις εγκριθεί η μελέτη από το ΚΑΣ θα αρχίσουν πάλι οι αρχαιολογικές εργασίες». 
Ο πολιτισμός δεν μετριέται με κυβικά μπετόν, δήλωσε από την πλευρά του ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης.

Περιγραφή προόδου του έργου
I.     Έχουν ουσιαστικά ολοκληρωθεί οι κύριες εργασίες Πολιτικού Μηχανικού στις εξής θέσεις:
1. Σταθμός “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός” (ΝΣΣ),
2. Σταθμός Δημοκρατίας”,
3. Σταθμός Σιντριβάνι,
4. Σταθμός “Πανεπιστήμιο”,
5. Σταθμός Παπάφη”,
6. Σταθμός “Ευκλείδης”,
7. Σταθμός “Φλέμινγκ”,
8. Σταθμός και διασταύρωση “Ανάληψη”,
9. Επίσταθμος ΝΣΣ,
  1. Διακλάδωση “Δημοκρατίας”,
  2. Διασταύρωση “Σιντριβάνι”.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων (τοιχοποιίες) στους σταθμούς “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός”, “Φλέμινγκ”, “Παπάφη”,  “Σιντριβάνι”  και “Ευκλείδης” και στους υπόλοιπους σταθμούς η κατασκευή θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα. Επίσης στο σταθμό “Ευκλείδης” βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή επιχρισμάτων και η τοποθέτηση μεταλλικών θυρών.
Κυλιόμενες κλίμακες έχουν τοποθετηθεί στους σταθμούς “Ευκλείδης”, “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός”, “Πανεπιστήμιο” και “Φλέμινγκ”, ενώ στους υπολοίπους η τοποθέτηση θα αρχίσει το επόμενο διάστημα.
II.     Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες Πολιτικού Μηχανικού στις θέσεις:
  1. Σταθμός και διακλάδωση “Πατρίκιος”: έχει ολοκληρωθεί το μόνιμο περιμετρικό κέλυφος, η υπόγεια αντηρίδα με jet grouting, η εκσκαφή στα επίπεδα -1 και -2, η σκυροδέτηση των πλακών στο επίπεδο -1 και το 20% της σκυροδέτησης της πλάκας στο επίπεδο -2, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η σκυροδέτηση του υπολοίπου 80% της πλάκας στο επίπεδο -2.
  2. Σταθμός “Βούλγαρη”: έχει ολοκληρωθεί το περιμετρικό κέλυφος, η εκσκαφή στα επίπεδα -1 και -2 και η σκυροδέτηση των πλακών στα επίπεδα -1 και -2, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η εκσκαφή στο επίπεδο -3.
  3. Σταθμός και Διασταύρωση “Νέα Ελβετία”: έχει ολοκληρωθεί το περιμετρικό κέλυφος, η εκσκαφή, η προσωρινή αντιστήριξη, και το 30% της μόνιμης επένδυσης του σταθμού, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη το υπόλοιπο 70% της μόνιμης επένδυσης αυτού.
  4. C&C Ν. Ελβετίας: Έχει ολοκληρωθεί το 95% των εκσκαφών του C&C και το 30% της μόνιμης επένδυσης αυτού. Έχει ολοκληρωθεί το 100% της εκσκαφής της ΝΑΤΜ στην οδό Αλλατίνη, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη το υπόλοιπο της εκσκαφής, της μόνιμης επένδυσης του C&C και η εκσκαφή της ΝΑΤΜ Μουδανίων.
III.     Στο σταθμό “Αγ. Σοφία” βρίσκεται σε εξέλιξη η αρχαιολογική ανασκαφή στο νότιο τμήμα του σταθμού και στις δύο προσβάσεις.
  1. Στο σταθμό “Βενιζέλου”, από το Δεκέμβριο 2012 δεν εκτελείται καμία εργασία. Μετά την πρόσφατη έκδοση της Υπουργικής Απόφασης του Υπουργού Πολιτισμού, σε συνέχεια της συνεδρίασης του ΚΑΣ της 17ης Ιανουαρίου 2017, για την κατασκευή του σταθμού με τη διατήρηση κατά χώρα των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί στο επίπεδο -1, έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες υλοποίησης της προταθείσας λύσης.
  2. Στο Αμαξοστάσιο ολοκληρώθηκε η περιμετρική αντιστήριξη και η κατασκευή του φέροντος οργανισμού του Κτιρίου Ι. Βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων (τοιχοποιία, επιχρίσματα, μεταλλικές θύρες, χρωματισμοί, δάπεδα) του Κτιρίου Ι και η κατασκευή του φέροντος οργανισμού του Κτιρίου ΙΙ. Έχει ολοκληρωθεί η μεταλλική κατασκευή του Κτιρίου Ι, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η μεταλλική κατασκευή του Κτιρίου ΙΙ. Έχει ολοκληρωθεί ο φέρων οργανισμός του Κέντρου Ελέγχου, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή τοιχοποιίας.
  3. Έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη των δύο σηράγγων μονής τροχιάς με ΤΒΜ, συνολικού μήκους 7,8 χλμ έκαστη, και συγκεκριμένα από το σταθμό “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός” μέχρι το σταθμό “Ν. Ελβετία”, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διάλυση και απομάκρυνση του 1ου ΤΒΜ  από το φρέαρ που βρίσκεται στη Διασταύρωση του σταθμού “Αναλήψεως”. Στο αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινάει η διάλυση και απομάκρυνση του 2ου ΤΒΜ από το φρέαρ που βρίσκεται στη Διασταύρωση του σταθμού “Αναλήψεως”.
VII.     Η πρόοδος του αρχαιολογικού έργου είναι η εξής:
  1. Σταθμός “ΝΣΣ”: ολοκληρώθηκε στο σταθμό, τις διασταυρώσεις, τη βόρεια είσοδο και στο νοτιοδυτικό φρεάτιο – εκκρεμεί στη νότια πρόσβαση και σε δύο φρεάτια
  2. Διασταύρωση ΝΣΣ: ολοκληρώθηκε
  3. Επίσταθμος: ολοκληρώθηκε
  4. Σταθμός “Δημοκρατία”: ολοκληρώθηκε στο σταθμό – εκκρεμεί στη βόρεια και νότια πρόσβαση και στο νοτιοδυτικό φρεάτιο
  5. Διακλάδωση “Δημοκρατία”: ολοκληρώθηκε
  6. Σταθμός “Βενιζέλου”: εκτελέστηκε σε βάθος 7m περίπου – δεν εκτελέστηκε ανασκαφή στις προσβάσεις και στο νοτιοανατολικό φρεάτιο
  7. Σταθμός “Αγ. Σοφία”: ολοκληρώθηκε στο βόρειο τμήμα του σταθμού. Συνεχίζεται στο νότιο τμήμα και στις προσβάσεις βόρεια και νότια (Αναστολή εργασιών στις προσβάσεις από 27/3/17)
  8. Σταθμός “Σιντριβάνι”: ολοκληρώθηκε στο σταθμό και στη βόρεια πρόσβαση. Σε εξέλιξη είναι στη νότα πρόσβαση
  9. Διασταύρωση “Σιντριβάνι”: ολοκληρώθηκε
  10. Σταθμός “Πανεπιστήμιο”: ολοκληρώθηκε
  11. Σταθμός “Ευκλείδης”: ολοκληρώθηκε
  12. Σταθμός “Φλέμινγκ”: ολοκληρώθηκε
  13. Αμαξοστάσιο: ολοκληρώθηκε
  14. Έχει ολοκληρωθεί περίπου το 85% των μελετών. Υπολείπονται κυρίως οι μελέτες των συστημάτων και των συρμών.
Επέκταση προς Καλαμαριά
Περιγραφή Προόδου
  1. Στο σταθμό “Ν. Κρήνη” και στη διασταύρωση “Νομαρχία” έχουν ολοκληρωθεί τα έργα Πολιτικού Μηχανικού. Στο σταθμό “Ν. Κρήνη”  βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες επίχωσης καθώς και εργασίες κατασκευής αρχιτεκτονικών τελειωμάτων.
  2. Στους σταθμούς “Νομαρχία”, “Καλαμαριά” και “Αρετσού”,  έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του προσωρινού περιμετρικού κελύφους από πασσάλους, η εκσκαφή και η προσωρινή αντιστήριξη και βρίσκεται εξέλιξη η κατασκευή του πλακών και τοιχείων.
  3. Στο σταθμό “Μίκρα”,  στην 1η και 2η διασταύρωση “Μικρας” και στον Επίσταθμο έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του προσωρινού περιμετρικού κελύφους από πασσάλους, η εκσκαφή και η προσωρινή αντιστήριξη. Στην 1η  και 2η διασταύρωση, σε τμήμα του σταθμού “Μίκρα” καθώς και σε τμήματα του επιστάθμου βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η κατασκευή του πλακών και τοιχείων, ενώ στα υπόλοιπα τμήματα γίνεται προετοιμασία για την έναρξη της μόνιμης κατασκευής (εξυγιάνσεις εδάφους, υδατοστεγανώσεις, κλπ).
  4. Έχουν κατασκευαστεί οι δίδυμες σήραγγες ΝΑΤΜ μήκους 36 m, σε συνέχεια του φρέατος ΤΒΜ.
  5. Το πρώτο μηχάνημα ολομέτωπης κοπής διάνοιξης σηράγγων (ΤΒΜ) συναρμολογείται στη Μίκρα.
Αντικείμενο προς ανάθεση
Στο έργο της Καλαμαριάς η Σύμβαση καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των αντικειμένων του έργου, αλλά 9 από τα Η/Μ και σιδηροδρομικά συστήματα καθώς και το τροχαίο υλικό αποτελούν αντικείμενα που θα πρέπει να καλυφθούν από άλλες συμβάσεις που δεν έχουν ακόμα δημοπρατηθεί. Τα 9 αυτά συστήματα είναι:
1.            Σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου συρμών μαζί με όλα τα υποσυστήματά του (EIXL, ATO, PTI, ATP, ATS, PIS).
2.            Σύστημα αυτοματισμού και ελέγχου κτιρίων (BACS).
3.            Σύστημα τηλεχειρισμού και ελέγχου παροχής ισχύος (PRCS)
4.            Σύστημα ασφαλείας-ελέγχου πρόσβασης (SMS)
5.            Ψηφιακό σύστημα μετάδοσης δεδομένων (DCS)
6.            Κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης (CCTV)
7.            Σύστημα δημόσιων αναγγελιών (PA)
8.            Σύστημα ασύρματης επικοινωνίας (TETRA)
9.            Σύστημα συλλογής κομίστρου
Τέλος, ανάθεση με διαγωνιστική διαδικασία των 15 πρόσθετων συρμών που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση της Βασικής Γραμμής και της Επέκτασης. 

 Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.