voria.gr,21/10/2019
Η κοινοπραξία προειδοποιεί ότι εάν δεν δοθεί εγκαίρως η εντολή κατασκευής στη Βενιζέλου το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν θα ολοκληρωθεί ούτε το 2025!
«Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εφικτό να παραδοθεί τον Απρίλιο του 2023, εφόσον όμως βιαστούν οι αρμόδιοι, βάλουν μια τάξη στο χάος των μελετών ειδικά για τον σταθμό Βενιζέλου και δώσουν επιτέλους εντολή κατασκευής».
Αυτό τονίζουν στελέχη της αναδόχου κοινοπραξίας AIASA στη Voria.gr, η οποία στην τελευταία επιστολή της στην «Αττικό Μετρό ΑΕ» με ημερομηνία 8 Οκτωβρίου υποστηρίζει ότι με τη λύση της κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου με παραμονή των αρχαιοτήτων η ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου μετατίθεται για τις 14 Μαρτίου του 2025, ήτοι κατά 1.567 ημερολογιακές ημέρες.
Κανείς δεν μπορεί σήμερα να ισχυριστεί ότι το μετρό έχει μπει σε σειρά και ότι κατασκευάζεται με σοβαρούς ρυθμούς. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η ανάδοχος κοινοπραξία με τα σημερινά δεδομένα και όσο δεν γίνονται οι απαραίτητες κινήσεις, θα βρεθεί στο τέλος του 2020 προ αδιεξόδου, με άδηλο το μέλλον του έργου.
Το αδιέξοδο, όπως τονίζουν στελέχη της εταιρίας, συνίσταται στο γεγονός ότι ή θα πρέπει να σταματήσουν τις εργασίες ή θα πρέπει να προχωρήσουν στο σταθμό Βενιζέλου, στη βάση της συμβατικής λύσης. Κι αυτή δεν είναι ούτε η κατά χώραν ανάδειξη των αρχαιοτήτων, ούτε η απόσπαση και επανατοποθέτηση. Είναι μόνον η απομάκρυνσή τους...
Κι αυτός δεν είναι ο μόνος κίνδυνος. Εφόσον δεν δοθεί εγκαίρως η εντολή κατασκευής, τότε με τους χρόνους που απαιτούνται απειλείται το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί ούτε τον Απρίλιο του 2025, με τραγικά βεβαίως αποτελέσματα όχι μόνο για το ίδιο το έργο, αλλά για όλη τη χώρα, η οποία θα κινδυνεύσει να επιστρέψει τους ευρωπαϊκούς πόρους που δαπανήθηκαν για το μετρό.
Από τη δημοσιοποίηση της τελευταίας επιστολής της κοινοπραξίας άρχισε ακόμη ένας γύρος άγονων αντιπαραθέσεων σχετικά με το ποιος έχει δίκιο για το μετρό. Η αντιπαράθεση είναι πολιτική, όμως η όποια λύση προέχει να αποκτήσει τεχνικό χαρακτήρα και επιστημονική τεκμηρίωση.
Με λίγα λόγια αντί να ψάχνουμε ποιος έχει δίκιο, το σωστότερο θα ήταν να ψάξουμε εδώ που φτάσαμε τι είναι εφικτό και τι όχι. Διότι όλοι υποτίθεται ότι θέλουν δύο πράγματα: Πρώτον να ολοκληρωθεί το ταχύτερο και φυσικά εντός χρονοδιαγράμματος το έργο και δεύτερον να προστατευτούν και να αναδειχτούν οι σπουδαίες αρχαιότητες της Βενιζέλου.
«Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εφικτό να παραδοθεί τον Απρίλιο του 2023, εφόσον όμως βιαστούν οι αρμόδιοι, βάλουν μια τάξη στο χάος των μελετών ειδικά για τον σταθμό Βενιζέλου και δώσουν επιτέλους εντολή κατασκευής».
Αυτό τονίζουν στελέχη της αναδόχου κοινοπραξίας AIASA στη Voria.gr, η οποία στην τελευταία επιστολή της στην «Αττικό Μετρό ΑΕ» με ημερομηνία 8 Οκτωβρίου υποστηρίζει ότι με τη λύση της κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου με παραμονή των αρχαιοτήτων η ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου μετατίθεται για τις 14 Μαρτίου του 2025, ήτοι κατά 1.567 ημερολογιακές ημέρες.
Κανείς δεν μπορεί σήμερα να ισχυριστεί ότι το μετρό έχει μπει σε σειρά και ότι κατασκευάζεται με σοβαρούς ρυθμούς. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η ανάδοχος κοινοπραξία με τα σημερινά δεδομένα και όσο δεν γίνονται οι απαραίτητες κινήσεις, θα βρεθεί στο τέλος του 2020 προ αδιεξόδου, με άδηλο το μέλλον του έργου.
Το αδιέξοδο, όπως τονίζουν στελέχη της εταιρίας, συνίσταται στο γεγονός ότι ή θα πρέπει να σταματήσουν τις εργασίες ή θα πρέπει να προχωρήσουν στο σταθμό Βενιζέλου, στη βάση της συμβατικής λύσης. Κι αυτή δεν είναι ούτε η κατά χώραν ανάδειξη των αρχαιοτήτων, ούτε η απόσπαση και επανατοποθέτηση. Είναι μόνον η απομάκρυνσή τους...
Κι αυτός δεν είναι ο μόνος κίνδυνος. Εφόσον δεν δοθεί εγκαίρως η εντολή κατασκευής, τότε με τους χρόνους που απαιτούνται απειλείται το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί ούτε τον Απρίλιο του 2025, με τραγικά βεβαίως αποτελέσματα όχι μόνο για το ίδιο το έργο, αλλά για όλη τη χώρα, η οποία θα κινδυνεύσει να επιστρέψει τους ευρωπαϊκούς πόρους που δαπανήθηκαν για το μετρό.
Από τη δημοσιοποίηση της τελευταίας επιστολής της κοινοπραξίας άρχισε ακόμη ένας γύρος άγονων αντιπαραθέσεων σχετικά με το ποιος έχει δίκιο για το μετρό. Η αντιπαράθεση είναι πολιτική, όμως η όποια λύση προέχει να αποκτήσει τεχνικό χαρακτήρα και επιστημονική τεκμηρίωση.
Με λίγα λόγια αντί να ψάχνουμε ποιος έχει δίκιο, το σωστότερο θα ήταν να ψάξουμε εδώ που φτάσαμε τι είναι εφικτό και τι όχι. Διότι όλοι υποτίθεται ότι θέλουν δύο πράγματα: Πρώτον να ολοκληρωθεί το ταχύτερο και φυσικά εντός χρονοδιαγράμματος το έργο και δεύτερον να προστατευτούν και να αναδειχτούν οι σπουδαίες αρχαιότητες της Βενιζέλου.
«Παραμονές εκλογών η εντολή για την οριστική μελέτη για τη Βενιζέλου»
Η κοινοπραξία θεωρεί ότι επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το μετρό ξεκόλλησε και επί τουλάχιστον τρία χρόνια προχώρησε ταχύτατα και αποδοτικότατα. Το πρόβλημα με την προηγούμενη διοίκηση είναι ότι δεν έδωσε ουσιαστικά λύση στο ζήτημα του σταθμού Βενιζέλου. Ενώ έλυσε έστω με ενάμιση χρόνο καθυστέρηση τα ζητήματα στο σταθμό Αγίας Σοφίας. Αυτό υποστηρίζει η κοινοπραξία. Όπως και ότι σε κάθε περίπτωση το μετρό χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου θα ήταν έτοιμο τον Απρίλιο του 2022 κι όχι νωρίτερα, όπως αναφέρουν στη Voria.gr. Αιτία, όπως εξηγούν τα ίδια στελέχη, είναι οι καθυστερήσεις που υπήρξαν στον σταθμό Αγίας Σοφίας.
«Παραμονές των εκλογών πήραμε την εντολή να προχωρήσουμε σε επίπεδο οριστικής μελέτης και μελέτης εφαρμογής από την προηγούμενη διοίκηση για τον σταθμό Βενιζέλου. Γι' αυτό και είδατε μια από τις απαιτούμενες μελέτες να δημοσιεύεται μέσα στο καλοκαίρι. Χωρίς αυτές τις μελέτες όμως δεν υπάρχει δυνατότητα εντολής κατασκευής του σταθμού. Δεν τόλμησε να δώσει αυτή την εντολή η προηγούμενη διοίκηση. Τους λόγους τους γνωρίζει μόνο η ίδια. Εμείς είχαμε εντολή για την εκπόνηση μιας μελέτης σε τρεις φάσεις, γνωρίζοντας ότι αυτό είναι χρονοβόρο», διευκρίνισαν στελέχη της εταιρίας.
Η κουβέντα για την in situ ανάδειξη των αρχαιοτήτων ή την απόσπαση και επανατοποθέτηση έχουν και οι δύο τα δικά τους ρίσκα. Παρότι άχαρη αυτή η κουβέντα και εντελώς εσωστρεφής, εντούτοις καθορίζει το μέλλον ολόκληρου του έργου.
Τεχνική λύση υπάρχει για κάθε περίπτωση. Το θέμα είναι όμως τι κόστος έχει και πόσο χρόνο χρειάζεται για να υλοποιηθεί.
Σύμφωνα με στελέχη της κοινοπραξίας, το ρίσκο της κατά χώραν ανάδειξης των αρχαιοτήτων είναι κατασκευαστικό. Πρόκειται για μια δύσκολη (σε καμιά περίπτωση ανέφικτη) λύση, διότι απαιτεί την κατασκευή της σήραγγας από όπου θα διέρχεται το μετρό με μόλις τρία μέτρα υπόβαθρο και με οριζόντιο ταβάνι. Το τελευταίο είναι κάτι καινοφανές τουλάχιστον στην Ελλάδα. Σήραγγα με οριζόντιο ταβάνι, πάνω στο οποίο θα πατούν οι αρχαιότητες είναι ένα ζήτημα δύσκολο, όχι όμως ακατόρθωτο. Και κατασκευαστικά, όπως σημειώνουν από την κοινοπραξία κανείς δεν μπορεί να διαβεβαιώσει ότι δεν θα επηρεάζονταν οι αρχαιότητες (προφανώς όχι σε βαθμό καταστροφής). Επίσης, η συγκεκριμένη λύση έχει σαφώς αυξημένο κόστος.
Οχτώ με εννέα μήνες για την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων
Η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων από την άλλη έχει το αρχαιολογικό ρίσκο. Τι θα βρεθεί κάτω από τις αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν κανείς δεν γνωρίζει. Όλοι εικάζουν, αλλά αν δεν γίνει η ανασκαφή υπάρχει προφανώς ζήτημα. Επίσης, η συγκεκριμένη λύση έχει σαφώς ζήτημα χρόνου και... άγνοιας. Η κοινοπραξία εκτιμά ότι «με λίγη καλή θέληση» θα απαιτηθούν οχτώ έως εννέα μήνες για να απομακρυνθούν οι αρχαιότητες της Βενιζέλου και να αρχίσουν εκεί οι εργασίες κατασκευής του σταθμού.
Μια παράμετρος που πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος σχετικά με τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου είναι ότι σήμερα τσακώνονται οι υποστηρικτές των δυο λύσεων για τα 60 μέτρα των αρχαιοτήτων, τα οποία όμως είναι συνολικά 80. Πού πήγαν τα άλλα 20; Και γιατί κανείς δεν μιλά γι' αυτά;
Τα 20 μέτρα (δέκα ανατολικά και δέκα δυτικά) αποσπάστηκαν ήδη για να γίνουν τα δυο φρεάτια, το ανατολικό και το δυτικό και μάλιστα επειδή τα φρεάτια έγιναν είναι προφανές ότι έγινε και η σχετική ανασκαφή. Πού πήγαν οι αρχαιότητες των δέκα συν δέκα μέτρων; Όλες μεταφέρθηκαν στο Καλοχώρι. Και σύμφωνα με την κοινοπραξία ο προγραμματισμός είναι για τις μεν αρχαιότητες του δυτικού φρεατίου να επανέλθουν στη θέση τους (επανατοποθέτηση) όταν ολοκληρωθεί ο σταθμός, για τις δε αρχαιότητες των δέκα μέτρων του ανατολικού φρεατίου να μην επιστρέψουν!
Όταν λοιπόν σήμερα μιλούν όλοι για in situ ανάδειξη των αρχαιοτήτων, μιλούν για τα 60 από τα 80 μέτρα τους...
Σε κάθε περίπτωση σήμερα ο ανάδοχος δεν έχει εντολή κατασκευής παρά μόνο μελέτης του σταθμού. Και βεβαίως δεν υπάρχει συμπληρωματική σύμβαση για οποιαδήποτε λύση. Συνεπώς, η κοινοπραξία υποστηρίζει ότι στο τέλος του 2020 θα πρέπει είτε να σταματήσει τις εργασίες της στη Βενιζέλου, είτε να πάει στη συμβατική λύση της απόσπασης χωρίς καν επανατοποθέτηση. Επειδή για την απόσπαση δεν υπάρχει κάποιο ζήτημα, αλλά για την επανατοποθέτηση θα πρέπει να γίνει μελέτη.
Σήμερα η κοινοπραξία εκτιμά ότι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου όπως το ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, για τον Απρίλιο του 2023 είναι εφικτό, αρκεί γρήγορα να ληφθούν οι αναγκαίες αποφάσεις για να προχωρήσουν οι εργασίες.
Η κοινοπραξία θεωρεί ότι επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το μετρό ξεκόλλησε και επί τουλάχιστον τρία χρόνια προχώρησε ταχύτατα και αποδοτικότατα. Το πρόβλημα με την προηγούμενη διοίκηση είναι ότι δεν έδωσε ουσιαστικά λύση στο ζήτημα του σταθμού Βενιζέλου. Ενώ έλυσε έστω με ενάμιση χρόνο καθυστέρηση τα ζητήματα στο σταθμό Αγίας Σοφίας. Αυτό υποστηρίζει η κοινοπραξία. Όπως και ότι σε κάθε περίπτωση το μετρό χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου θα ήταν έτοιμο τον Απρίλιο του 2022 κι όχι νωρίτερα, όπως αναφέρουν στη Voria.gr. Αιτία, όπως εξηγούν τα ίδια στελέχη, είναι οι καθυστερήσεις που υπήρξαν στον σταθμό Αγίας Σοφίας.
«Παραμονές των εκλογών πήραμε την εντολή να προχωρήσουμε σε επίπεδο οριστικής μελέτης και μελέτης εφαρμογής από την προηγούμενη διοίκηση για τον σταθμό Βενιζέλου. Γι' αυτό και είδατε μια από τις απαιτούμενες μελέτες να δημοσιεύεται μέσα στο καλοκαίρι. Χωρίς αυτές τις μελέτες όμως δεν υπάρχει δυνατότητα εντολής κατασκευής του σταθμού. Δεν τόλμησε να δώσει αυτή την εντολή η προηγούμενη διοίκηση. Τους λόγους τους γνωρίζει μόνο η ίδια. Εμείς είχαμε εντολή για την εκπόνηση μιας μελέτης σε τρεις φάσεις, γνωρίζοντας ότι αυτό είναι χρονοβόρο», διευκρίνισαν στελέχη της εταιρίας.
Η κουβέντα για την in situ ανάδειξη των αρχαιοτήτων ή την απόσπαση και επανατοποθέτηση έχουν και οι δύο τα δικά τους ρίσκα. Παρότι άχαρη αυτή η κουβέντα και εντελώς εσωστρεφής, εντούτοις καθορίζει το μέλλον ολόκληρου του έργου.
Τεχνική λύση υπάρχει για κάθε περίπτωση. Το θέμα είναι όμως τι κόστος έχει και πόσο χρόνο χρειάζεται για να υλοποιηθεί.
Σύμφωνα με στελέχη της κοινοπραξίας, το ρίσκο της κατά χώραν ανάδειξης των αρχαιοτήτων είναι κατασκευαστικό. Πρόκειται για μια δύσκολη (σε καμιά περίπτωση ανέφικτη) λύση, διότι απαιτεί την κατασκευή της σήραγγας από όπου θα διέρχεται το μετρό με μόλις τρία μέτρα υπόβαθρο και με οριζόντιο ταβάνι. Το τελευταίο είναι κάτι καινοφανές τουλάχιστον στην Ελλάδα. Σήραγγα με οριζόντιο ταβάνι, πάνω στο οποίο θα πατούν οι αρχαιότητες είναι ένα ζήτημα δύσκολο, όχι όμως ακατόρθωτο. Και κατασκευαστικά, όπως σημειώνουν από την κοινοπραξία κανείς δεν μπορεί να διαβεβαιώσει ότι δεν θα επηρεάζονταν οι αρχαιότητες (προφανώς όχι σε βαθμό καταστροφής). Επίσης, η συγκεκριμένη λύση έχει σαφώς αυξημένο κόστος.
Οχτώ με εννέα μήνες για την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων
Η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων από την άλλη έχει το αρχαιολογικό ρίσκο. Τι θα βρεθεί κάτω από τις αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν κανείς δεν γνωρίζει. Όλοι εικάζουν, αλλά αν δεν γίνει η ανασκαφή υπάρχει προφανώς ζήτημα. Επίσης, η συγκεκριμένη λύση έχει σαφώς ζήτημα χρόνου και... άγνοιας. Η κοινοπραξία εκτιμά ότι «με λίγη καλή θέληση» θα απαιτηθούν οχτώ έως εννέα μήνες για να απομακρυνθούν οι αρχαιότητες της Βενιζέλου και να αρχίσουν εκεί οι εργασίες κατασκευής του σταθμού.
Μια παράμετρος που πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος σχετικά με τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου είναι ότι σήμερα τσακώνονται οι υποστηρικτές των δυο λύσεων για τα 60 μέτρα των αρχαιοτήτων, τα οποία όμως είναι συνολικά 80. Πού πήγαν τα άλλα 20; Και γιατί κανείς δεν μιλά γι' αυτά;
Τα 20 μέτρα (δέκα ανατολικά και δέκα δυτικά) αποσπάστηκαν ήδη για να γίνουν τα δυο φρεάτια, το ανατολικό και το δυτικό και μάλιστα επειδή τα φρεάτια έγιναν είναι προφανές ότι έγινε και η σχετική ανασκαφή. Πού πήγαν οι αρχαιότητες των δέκα συν δέκα μέτρων; Όλες μεταφέρθηκαν στο Καλοχώρι. Και σύμφωνα με την κοινοπραξία ο προγραμματισμός είναι για τις μεν αρχαιότητες του δυτικού φρεατίου να επανέλθουν στη θέση τους (επανατοποθέτηση) όταν ολοκληρωθεί ο σταθμός, για τις δε αρχαιότητες των δέκα μέτρων του ανατολικού φρεατίου να μην επιστρέψουν!
Όταν λοιπόν σήμερα μιλούν όλοι για in situ ανάδειξη των αρχαιοτήτων, μιλούν για τα 60 από τα 80 μέτρα τους...
Σε κάθε περίπτωση σήμερα ο ανάδοχος δεν έχει εντολή κατασκευής παρά μόνο μελέτης του σταθμού. Και βεβαίως δεν υπάρχει συμπληρωματική σύμβαση για οποιαδήποτε λύση. Συνεπώς, η κοινοπραξία υποστηρίζει ότι στο τέλος του 2020 θα πρέπει είτε να σταματήσει τις εργασίες της στη Βενιζέλου, είτε να πάει στη συμβατική λύση της απόσπασης χωρίς καν επανατοποθέτηση. Επειδή για την απόσπαση δεν υπάρχει κάποιο ζήτημα, αλλά για την επανατοποθέτηση θα πρέπει να γίνει μελέτη.
Σήμερα η κοινοπραξία εκτιμά ότι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου όπως το ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, για τον Απρίλιο του 2023 είναι εφικτό, αρκεί γρήγορα να ληφθούν οι αναγκαίες αποφάσεις για να προχωρήσουν οι εργασίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.