ΤΗΣ ΝΤΟΝΙΑΣ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Σε... κυκλοφοριακό έμφραγμα οδηγείται η Θεσσαλονίκη. Το μετρό, σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, έχει... θεοποιηθεί και, ακόμη και αν ολοκληρωθεί το 2012, δε θα σώσει την πόλη από την ακινησία αν δε συνοδευτεί από σειρά μικρών, υποστηρικτικών προς αυτό έργων.
Το 2012, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Πέτρο Κρητικό, αποτελεί μια χρονιά - ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη, καθώς τότε υπολογίζεται ότι ο δείκτης ιδιοκτησίας ΙΧ θα φτάσει στα 550 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, απέχοντας λίγο από το σημείο κορεσμού.
Μειώνεται η χωρητικότητα
Οπως εξηγεί ο κ. Κρητικός, το οδικό δίκτυο της πόλης παραμένει αμετάβλητο, εδώ και χρόνια, καθώς δεν προστίθενται νέοι δρόμοι. «Αντίθετα, η χωρητικότητα των δρόμων, για διάφορους λόγους, όπως, για παράδειγμα, η παράνομη στάθμευση ή οι φορτοεκφορτώσεις, μειώνεται. Ετσι, ένας δρόμος ο οποίος έχει κανονικά τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας φτάνει να έχει τρεις ή ακόμη και δύο λωρίδες», σημειώνει ο αντιπρόεδρος του ΣΕΣ και προσθέτει: «Την ίδια ώρα, ο δείκτης ιδιοκτησίας των ΙΧ αυξάνει διαρκώς. Από 170 ΙΧ ανά 1.000 κατοίκους που είχε η Θεσσαλονίκη το 1977, εκτιμούμε ότι το 2012 θα ανέρχεται σε 550 ΙΧ ανά 1.000 κατοίκους. Σήμερα, βρισκόμαστε λίγο κάτω από τα όρια κορεσμού, καθώς ο σχετικός δείκτης είναι 475 Ι.Χ. ανά 1.000 κατοίκους. Αρα, νομοτελιακά οδηγούμαστε σε πλήρη ακινησία».
Ωρες αιχμής
Σύμφωνα με τον κ. Κρητικό, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι σήμερα οι ώρες κυκλοφοριακής αιχμής στη Θεσσαλονίκη διαρκούν σχεδόν όλη μέρα. «Από τις 7 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ, δηλαδή για 14 ώρες, οι περισσότεροι κεντρικοί δρόμοι της Θεσσαλονίκης, αλλά και περιφερειακών δήμων, όπως της Καλαμαριάς και της Νεάπολης, είναι μποτιλιαρισμένοι», υπογραμμίζει ο κ. Κρητικός.
Ποιες είναι οι βασικές αρτηρίες που είναι διαρκώς μπλοκαρισμένες; Η Λαγκαδά, η Αλεξάνδρου Παπαναστασίου, η Βασιλίσσης Ολγας, η λεωφόρος Στρατού, η Εγνατία, η Τσιμισκή, η Μητροπόλεως, η λεωφόρος Νίκης, η Μεάνδρου στον Εύοσμο, η Βενιζέλου στη Νεάπολη, η Μοναστηρίου κ.ά.
«Το μετρό από μόνο του δε θα μας σώσει. Κακώς το περιμένουν όλοι για να λυθεί το κυκλοφοριακό. Για να βελτιωθεί η κατάσταση, θα πρέπει να γίνουν και μικρά έργα. Θα πρέπει, για παράδειγμα, να βελτιωθούν οι συνθήκες βαδίσματος γύρω από τους σταθμούς του μετρό, αλλά και να δημιουργηθούν πολλές λεωφορειολωρίδες, ακόμη και ανάποδης κατεύθυνσης, ώστε τα λεωφορεία να τροφοδοτούν το μετρό και να μη διασχίζουν το κέντρο της πόλης», καταλήγει ο αντιπρόεδρος του ΣΕΣ.
Το μετρό δεν είναι πανάκεια!
«Το μετρό δεν είναι πανάκεια και για να μπορέσει να βοηθήσει τη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να υποστηριχθεί από μέσα, έργα και πολιτικές», αναφέρει ο πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ), συγκοινωνιολόγος Γιάννης Τόσκας. Ο ίδιος σημειώνει ότι στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν σήμερα μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα περίπου 130.000 μετακινούνται σε καθημερινή βάση στο κέντρο της πόλης. Μάλιστα, τα 50.000 από αυτά, διανύουν λιγότερα από τρία χιλιόμετρα την ημέρα!
«Το μετρό πρέπει να επεκταθεί, όχι μόνο προς την Καλαμαριά και τη Σταυρούπολη, αλλά και προς τον Εύοσμο, το Κορδελιό, την Ανω και Κάτω Τούμπα, το αεροδρόμιο, να συνδυαστεί με προαστιακό σιδηρόδρομο, με αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις, αλλά και με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, που είναι νομοτελειακό ότι θα αναδιαρθρωθούν. Μόνον έτσι θα αποφύγουμε την επερχόμενη, πλήρη ακινησία και οι μετακινήσεις μας θα είναι βιώσιμες», υπογραμμίζει ο κ. Τόσκας. Ο ίδιος εμφανίζεται αισιόδοξος, λέγοντας ότι η αύξηση του αριθμού των λεωφορείων και η διαρκής ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΘ θα σημάνει αύξηση των μετακινουμένων με τα αστικά λεωφορεία και άρα λιγότερη χρήση των ΙΧ».
Σχέση... ερωτική
Σύμφωνα με το συγκοινωνιολόγο του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών, Σάκη Τσιούτρα, η αλυσίδα των μετακινήσεων του σύγχρονου Ελληνα είναι πολύπλοκη και η σχέση του με το ΙΧ σχεδόν… ερωτική. «Μετακινήσεις προς πολλαπλές δουλειές, συναντήσεις, διασκέδαση, ανθρώπινες σχέσεις, συνθέτουν ένα μοτίβο που δύσκολα ικανοποιεί τους μετακινούμενους, ακόμη και με μεγάλα έργα, όπως το μετρό», σημειώνει ο κ. Τσιούτρας.
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι για τη βελτίωση της κατάστασης πρέπει να δοθεί έμφαση σε δύο τομείς: ενημέρωση των πολιτών και δημιουργία υποδομών. «Πύκνωση των δρομολογίων και της συχνότητας των αστικών, περισσότερες λεωφορειολωρίδες, χρήση μίνι μπας, όπου αυτό απαιτείται, κατασκευή ανισόπεδων κόμβων, διαβάσεων και περιφερειακών χώρων στάθμευσης, αποκέντρωση βασικών υπηρεσιών του Δημοσίου, αποτελούν μονόδρομο ώστε να αποφύγουμε τη συμφόρηση», καταλήγει ο κ. Τσιούτρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.