ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 04/03/2012
Την ουσιαστική αδυναμία συνεννόησης ανάμεσα στις υπηρεσίες του μετρό Θεσσαλονίκης και την ανάδοχο κοινοπραξία του έργου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, καταδεικνύει πόρισμα των Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων...
Την ουσιαστική αδυναμία συνεννόησης ανάμεσα στις υπηρεσίες του μετρό Θεσσαλονίκης και την ανάδοχο κοινοπραξία του έργου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, καταδεικνύει πόρισμα των Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων...
Οι επιθεωρητές εντόπισαν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις -οι οποίες βέβαια «μεταφράζονται» σε χρήμα- επισημαίνοντας ότι οι εξελίξεις στην κατασκευή του έργου προηγούνται ουσιαστικά της διαδικασίας έγκρισής τους! Αφορμή για την έρευνα υπήρξε ανώνυμη καταγγελία μηχανικού, η οποία κατέληξε στον γενικό γραμματέα Δημοσίων Εργων κ. Γιάννη Οικονομίδη. Στις 23 Σεπτεμβρίου 2011, ο κ. Οικονομίδης ανέθεσε τη διερεύνηση της υπόθεσης στον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρο Ρακιντζή και εκείνος έδωσε εντολή για άμεση διενέργεια ελέγχου στο Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων. Οι δύο επιθεωρητές ολοκλήρωσαν το πόρισμά τους στα τέλη του προηγούμενου έτους και το διαβίβασαν στις 2 Ιανουαρίου στο υπουργείο και στην Αττικό Μετρό.
Τι αναφέρει, λοιπόν, το πόρισμα; Οι επιθεωρητές εστιάζουν στις εξελίξεις γύρω από την κατασκευή του σταθμού «Ανάληψη» (όπου λόγω τεχνικών δυσκολιών άλλαξε ο σχεδιασμός, επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό του μετρό κατά 8,3 εκατ. ευρώ). Μεταξύ άλλων, επισημαίνουν:
Το τελικό συμπέρασμα των επιθεωρητών δεν αφήνει αμφιβολίες για την πραγματικότητα του έργου: «οι εξελίξεις κατά την εκτέλεση του έργου προτρέχουν των ενεργειών τόσο του αναδόχου, όσο και της διευθύνουσας υπηρεσίας» σημειώνουν. Με άλλα λόγια, η υποβολή και έγκριση των μελετών για κάποια εξέλιξη στο έργο έπονται της κατασκευής! Μετά τις επισημάνσεις των Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης ζήτησε τη διενέργεια πειθαρχικού ελέγχου στο μετρό Θεσσαλονίκης, προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες.
Από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών εκφράζεται, καταρχήν, η ικανοποίηση ότι το πόρισμα καταρρίπτει τις καταγγελίες περί οικονομικών ατασθαλιών. Οσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης, η «μητρική» εταιρεία Αττικό Μετρό όρισε στις 2 Φεβρουαρίου Επιτροπή Διενέργειας Διοικητικής Εξέτασης και στις 15 Φεβρουαρίου εννέα κλιμάκια ελέγχου και τέσσερις υπο-επιτροπές για την παρακολούθηση επιμέρους εργασιών. Κατά τα λοιπά, οι σημαντικές εξελίξεις στο «μέτωπο» του μετρό Θεσσαλονίκης είναι δύο:
Του Γιωργου Λιαλιου
Τι αναφέρει, λοιπόν, το πόρισμα; Οι επιθεωρητές εστιάζουν στις εξελίξεις γύρω από την κατασκευή του σταθμού «Ανάληψη» (όπου λόγω τεχνικών δυσκολιών άλλαξε ο σχεδιασμός, επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό του μετρό κατά 8,3 εκατ. ευρώ). Μεταξύ άλλων, επισημαίνουν:
- Μέχρι τα τέλη του προηγούμενου έτους το μετρό Θεσσαλονίκης δεν είχε εγκρίνει το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα «παρά το γεγονός ότι είναι ανέφικτη και μη ρεαλιστική η περάτωση του συνολικού έργου μέχρι τη συμβατικά προβλεπόμενη ημερομηνία (2.10.2012)»! Η ολοκλήρωση του έργου το 2012 προβλεπόταν κατά την υπογραφή της σύμβασης το 2006, πριν προκύψουν αρχαιολογικά ευρήματα, τεχνικές δυσκολίες, διοικητικές αδυναμίες και πολλά άλλα δεινά.
- Οι υπηρεσίες του μετρό Θεσσαλονίκης και ο ανάδοχος καθυστέρησαν σημαντικά στην εξεύρεση λύσης για την κατασκευή του σταθμού Ανάληψης.
- Οι καθυστερήσεις από πλευράς μετρό Θεσσαλονίκης κοστίζουν σε χρήμα, καθώς της αφαιρούν τη δυνατότητα να διεκδικήσει αποζημίωση από τον ανάδοχο. Οπως εξηγούν οι επιθεωρητές, «επειδή η καθυστέρηση δεν οφειλόταν σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου, δεν ήταν δυνατόν να επιβληθούν οι προβλεπόμενες από τη νομοθεσία ποινικές ρήτρες».
Το τελικό συμπέρασμα των επιθεωρητών δεν αφήνει αμφιβολίες για την πραγματικότητα του έργου: «οι εξελίξεις κατά την εκτέλεση του έργου προτρέχουν των ενεργειών τόσο του αναδόχου, όσο και της διευθύνουσας υπηρεσίας» σημειώνουν. Με άλλα λόγια, η υποβολή και έγκριση των μελετών για κάποια εξέλιξη στο έργο έπονται της κατασκευής! Μετά τις επισημάνσεις των Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης ζήτησε τη διενέργεια πειθαρχικού ελέγχου στο μετρό Θεσσαλονίκης, προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες.
Από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών εκφράζεται, καταρχήν, η ικανοποίηση ότι το πόρισμα καταρρίπτει τις καταγγελίες περί οικονομικών ατασθαλιών. Οσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης, η «μητρική» εταιρεία Αττικό Μετρό όρισε στις 2 Φεβρουαρίου Επιτροπή Διενέργειας Διοικητικής Εξέτασης και στις 15 Φεβρουαρίου εννέα κλιμάκια ελέγχου και τέσσερις υπο-επιτροπές για την παρακολούθηση επιμέρους εργασιών. Κατά τα λοιπά, οι σημαντικές εξελίξεις στο «μέτωπο» του μετρό Θεσσαλονίκης είναι δύο:
- Προκειμένου να επιταχυνθεί ο ρυθμός κατασκευής του έργου αποφασίστηκε οι δύο μετροπόντικες να βγουν στην επιφάνεια στην Ανάληψη, να μεταφερθούν στο τέρμα της γραμμής (αμαξοστάσιο Νέας Ελβετίας) και να αρχίσουν να τρυπούν αντίστροφα, με κατεύθυνση προς το κέντρο. Είναι άγνωστο ακόμα πόσο η επιλογή αυτή θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του έργου.
- Στο θέμα του Παπαφείου επήλθε συμβιβασμός, μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης. Το ποσό της απαλλοτρίωσης θα κατατεθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και στους δύο διεκδικητές του (υπουργείο Υγείας, Παπάφειο), προκειμένου οι εργασίες να προχωρήσουν.
Του Γιωργου Λιαλιου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.