Τρίτη 14 Ιουνίου 2016

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προβλέπει το μνημόνιο συνεργασίας για τα αρχαία στον σταθμό της Βενιζέλου

stokokkino.gr, 14/06/2016
Την Πέμπτη στην Αθήνα αναμένεται να υπογραφεί το μνημόνιο συνεργασίας και συναντίληψης για την μελέτη αποκατάστασης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων που βρίσκονται στο εργοτάξιο της Βενιζέλου του Μετρό της Θεσσαλονίκης...

 Πρόκειται για μία πολύ σημαντική κίνηση, νίκη όλων όσων υποστήριζαν εξαρχής την άποψη "και μετρό και αρχαία" με στόχο να μη χαθεί ο πολιτιστικός πλούτος της Θεσσαλονίκης. Στον αντίποδα διαψεύδονται όλοι όσοι κινδυνολογούσαν πως η παραμονή και ανάδειξη«in situ» των αρχαιολογικών ευρημάτων, σύμφωνα με τις κατεύθυνσεις που δίνει η σύγχρονη επιστήμη, θα οδηγούσε στην κατάργηση του σταθμού της Βενιζέλου.

Το μνημόνιο συνεργασίας και συναντίληψης με στόχο  τη μελέτη αποκατάστασης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων θα υπογραφεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, την Αττικό Μετρό και το Δήμο Θεσσαλονίκης.

Το μνημόνιο, που εγκρίθηκε την Δευτέρα από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δ. Θεσσαλονίκης και την προηγούμενη εβδομάδα από το Δ.Σ. της Αττικό Μετρό, έρχεται σε συνέχεια σχετικής απόφασης που υπέγραψε τον Οκτώβριο του 2015 ο Υπουργός Πολιτισμός Αρ. Μπαλτάς στην οποία προβλέπεται η κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων και η σύνταξη πλήρους αρχιτεκτονικής μελέτης για την ανάδειξη τους.

Η μελέτη για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων θα συνταχθεί από το Δήμο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ και την Αττικό Μετρό, σε συνδυασμό με τα παρακείμενα μνημεία, ενώ η μελέτη για την κατασκευή του σταθμού της Βενιζέλου θα εκπονηθεί με μέριμνα της Αττικό Μετρό.

Ειδικότερα η Αττικό Μετρό θα μεριμνήσει για τη συγκρότηση από το Υπουργείο Πολιτισμού τετραμελούς ομάδας με σκοπό τη σύνταξη μελέτης που θα αφορά στην υλοποίηση του Σταθμού Βενιζέλου, ενώ παράλληλα θα συγκροτηθεί ομάδα εργασίας αποτελούμενη από τους εκπροσώπους του καθενός από τους εμπλεκόμενους φορείς με σκοπό την παρακολούθηση και υποστήριξη της ομάδας μελέτης.

Επιπλέον στο μνημόνιο ορίζεται ότι η Αττικό Μετρό θα παρέχει υποστήριξη στο Δήμο Θεσσαλονίκης για την εκπόνηση της μελέτης ανάδειξης των αρχαιοτήτων, όπως ορίζεται και στην Υπουργική Απόφαση, παρέχοντας του κάθε στοιχείο που είναι τεχνικά και επιστημονικά αναγκαίο καθώς και τη μελέτη που θα εκπονηθεί για την υλοποίηση του Σταθμού.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Αττικό Μετρό το 2020 το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί, απλά χωρίς να σταματά στο σταθμό της Βενιζέλου, ο οποίος αναμένεται να δημιουργηθεί βαθύτερα και να παραδοθεί τουλάχιστον ένα χρόνο αργότερα. Ταυτόχρονα όμως θα αναδειχθούν τα πολύ σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα τα οποία πρόσφατα ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος χαρακτήρισε «ένα brand name για τη πόλη, ένα σύμβολο για τη Θεσσαλονίκη όπως είναι ο Λευκός Πύργος, η Αψίδα του Γαλερίου, η Ροτόντα».

Σύμφωνα με το σχέδιο στόχος είναι ο επιβάτης του Μετρό να περνάει από το Σταθμό και να αντικρύζει την πορεία της πόλης μέσα στο χρόνο και στην ουσία το πως ήταν η Θεσσαλονίκη από το 4ο αιώνα μέχρι σήμερα.

Σχετικά με εκτιμήσεις το κόστος της λύσης δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 2% του συνολικού κόστους του έργου, όταν υπολογίζεται πως οι καθυστερήσεις και η μη τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων κόστισαν επιπλέον 20%. Η ανασκαφή έχει κοστίσει συνολικά μέχρι σήμερα 120 εκατ. ευρώ και έχει ολοκληρωθεί περίπου το 80% των αρχαιολογικών ανασκαφών.

Η πόλη κάτω από τη πόλη

Τα αρχαία που βρέθηκαν στο σταθμό της Βενιζέλου έχουν την ιδιαιτερότητα πως  δεν είναι αποσπασματικά ευρήματα είτε μέρη των κτιρίων, είτε αντικείμενα αλλά μία ολόκληρη πόλη κάτω από τη πόλη. Ο επισκέπτης μπορεί να δει την χωροταξία, τις περιβόλους, τις εισόδους ενός από τους κεντρικότερους δρόμους της πόλης.

Σύμφωνα με την 9η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων εντός του Σταθμού Βενιζέλου αποκαλύπτεται ο κεντρικός οδικός άξονας της βυζαντινής πόλης, στρωμένος όμως με χωμάτινα και χαλικόστρωτα καταστρώματα.  Η Λεωφόρος εντοπίζεται σε ολόκληρο το πλάτος της (5,50μ.) να διασταυρώνεται με δύο κάθετους δρόμους. Γύρω από τους δρόμους εκτείνονται πυκνοδομημένα οικοδομικά τετράγωνα, που συνιστούν γειτονιές της βυζαντινής αγοράς της πόλης.  Καταστήματα και εργαστήρια προσανατολίζονται με ανοιχτούς προς το δρόμο χώρους για την έκθεση των προς πώληση προϊόντων. Πληθώρα μικροαντικειμένων και κοσμημάτων, όπως επιστήθιοι σταυροί, γυάλινα και χάλκινα βραχιόλια, χάλκινα κυρίως και σπανιότερα ασημένια δακτυλίδια, μαρτυρούν τον διαχρονικά εμπορικό χαρακτήρα της περιοχής, με έμφαση κυρίως στον τομέα της αργυροχρυσοχοΐας.


Κατερίνα Μπακιρτζή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.