Κάτω από το Χαμζά Μπέη Τζαμί ή Αλκαζάρ, όπως είναι ευρέως γνωστό, υπήρχε χριστιανικός ναός. Η αρχαιολόγος Ευτέρπη Μαρκή παρουσίασε στην 21η Αρχαιολογική Συνάντηση για τα έργα σε Μακεδονία-Θράκη τα αποτελέσματα των ανασκαφών που γίνονται στο πλαίσιο των εργασιών του μετρό.
Όπως επισήμανε, το προγενέστερο του οθωμανικού μνημείου χριστιανικό κτίσμα “αναδύθηκε” με τη βοήθεια σύγχρονων μεθόδων (ραντάρ, γεωτρήσεις), ενώ σημαντικές ενδείξεις αποτελούσαν η κιονοστοιχία και τα κιονόκρανα που χρησιμοποιήθηκαν για τη στέγαση θόλων και στοών στο αίθριο του τεμένους. “Δεκαέξι από τα 22 κιονόκρανα προέρχονται αναμφίβολα από γειτονική παλαιοχριστιανική βασιλική, τα περισσότερα από τα οποία χρονολογούνται στο τέλος του 5ου και 6ου αιώνα”, εξήγησε η κ. Μαρκή και τόνισε ότι πρόκειται μάλλον για μία μικρή μονή των Σαράντα Μαρτύρων. Το 1467 στη θέση της αυλής της ερειπωμένης βυζαντινής μονής χτίστηκε από τη Χαφσά Χατούν -κόρη του Χαμζά Μπέη- το τέμενος ως ο πρώτος οθωμανικός χώρος προσευχής που ίδρυσαν οι Οθωμανοί, όταν απέκτησαν πλήρη κυριαρχία στην πόλη. Το 1478 αναμορφώθηκε όλη η γύρω περιοχή, ενώ την ίδια περίοδο κατασκευάστηκε το Καραβάν Σεράι και αργότερα επεκτάθηκε το τέμενος (1592) με πρόσθετους χώρους και μιναρέ. Το οικοδομικό τετράγωνο, όπως ανέφερε η κ. Μαρκή, “ήταν ένα δείγμα εκσυγχρονισμού της πόλης, που αναδείκνυε την οθωμανική λειτουργία, καθώς περιελάμβανε το θρησκευτικό κέντρο, την αγορά και το χάνι”. Σήμερα το Αλκαζάρ αναστηλώνεται, για να στεγάσει τα αρχαιολογικά ευρήματα του μετρό.
ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ ΚΑΙ ΑΓΑΛΜΑΤΑ
Στα αρχαία Καλίνδοια -55 χιλιόμετρα ανατολικά της Θεσσαλονίκης, κοντά στο χωριό Καλαμωτό- η ομάδα του Κώστα Σισμανίδη βρήκε έναν πεσσίσκο. Σε αυτόν ο δούλος Αγρίππας (1ος αιώνας μ.Χ.) χάραξε την επιγραφή “Τύχην/Πόλεως/Αγρίππας/Τοις Κυ/ρίοις”, προκειμένου να ευχαριστήσει τους κυρίους του. Σύμφωνα με τον κ. Σισμανίδη ο πεσσίσκος “αποτελούσε κατά πάσα πιθανότητα τραπεζοφόρο (μονοπόδιο) μιας τετράπλευρης μαρμάρινης τράπεζας, αρκετά θραύσματα της οποίας βρέθηκαν στην ίδια περιοχή”.
Τα περισσότερα ευρήματα της ανασκαφής εντοπίστηκαν στο “οικοδομικό συγκρότημα του Σεβαστείου”. Ανάμεσά τους και δύο, σχεδόν όμοια, ακέφαλα μικρά αγάλματα ορθίων ιματιοφόρων ανδρικών μορφών, που πιθανότατα “αποδίδουν πνευματικούς ανθρώπους, όπως φιλόσοφους, ρήτορες ή ποιητές”, αλλά και το πάνω μέρος μιας μεγάλης μαρμάρινης επιγραφής, “ένα Τιμητικό Ψήφισμα των Εφήβων των Καλινδοίων στον Γυμνασίαρχό τους, όμοιο με τέσσερα ακόμη παλιότερα από την ίδια θέση που βρίσκονται στο Μουσείο Θεσσαλονίκης”, κατέληξε ο αρχαιολόγος, εκτιμώντας ότι κάπου εκεί κοντά βρίσκεται και το γυμνάσιο της πόλης.
Η 21η συνάντηση ολοκληρώνεται σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Αρχίζει στις 9 μ.μ. το πρωί και πλαισιώνεται με ανακοινώσεις που αφορούν ανασκαφές σε Χαλκιδική, Σέρρες, Κιλκίς, Καβάλα, Δράμα, Έβρο, Δίον κ.ά. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Ε.Σ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.