Αθηναικο Πρακτορείο Ειδήσεων, 23/04/2009
Ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Δημόσιων Έργων, Γιάννης Μαγκριώτης σχετικά με τις σημερινές εξαγγελίες του Γιώργου Σουφλιά, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Η Θεσσαλονίκη πράγματι άκουσε πολλά λόγια, για πολλά χρόνια και από πολλούς. Σίγουρα όμως, έγιναν και πολλά και σημαντικά στην πόλη μας, όπως και στην ευρύτερη περιοχή. Δεν μπορεί όμως, τα λίγα αυτονόητα βήματα που έγιναν τα τελευταία πέντε χρόνια να παρουσιάζονται ως κολοσσιαία. Περίπου ως θαύματα.
Έχουν περάσει 36 μήνες από τους 79 του χρονοδιαγράμματος κατασκευής της βασικής γραμμής των 9,6 χιλ. από το Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι το Ντεπό. Δηλαδή έχει περάσει το 45% του χρόνου.
Αντί να έχει κατασκευαστεί το 38% του έργου, όπως περιγράφεται στη σύμβαση, έχει κατασκευαστεί μόνο το 8%.
Αντί να έχει εκτελεστεί και να έχει πιστοποιηθεί έργο 280 εκ. ευρώ, αυτό έχει πραγματοποιηθεί μόνο για έργο λιγότερο από το μισό.
Παρατηρούνται μεγάλα προβλήματα στην πόλη, στο κυκλοφοριακό, στην αγορά, στην πρόσθετη ρύπανση.
Χαρακτηριστικό είναι, ότι στην περιοχή της Βενιζέλου και Εγνατίας, όπως και Αγίας Σοφία και Εγνατίας ένα στα τρία μαγαζιά έχει κλείσει.
Από τα 250 εκ. ευρώ του Γ΄ ΚΠΣ για το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης τα 100 εκ. ευρώ έχουν χαθεί. Εάν μάλιστα δεν έπαιρνε παράταση από την Ε.Ε. κατά ένα χρόνο το Γ ΚΠΣ, λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών, το καλοκαίρι του 2007 στην Πελοπόννησο, οι απώλειες θα ήταν πολύ μεγαλύτερες.
Από τους 13 σταθμούς κύριες εργασίες γίνονται μόνο στους έξι. Στους άλλους 7 απλώς έγινε η περίφραξη. Υπάρχουν μερικοί σταθμοί που δεν έχουν γίνει για τους οποίους δεν έχουν γίνει ακόμη απαλλοτριώσεις, ενώ μερικοί δεν έχουν ακόμη χωροθετηθεί.
Σήμερα ως θαύμα, ξεκίνησε ο «Γιωρίκας» με αρχικό όνομα «Φίλιππος» και με καθυστέρηση 17 μηνών. Πριν τρεις μήνες είχε ξεκινήσει ο «Κωστίκας» με αρχικό όνομα «Μέγας Αλέξανδρος», και με καθυστέρηση 14 μηνών.
Από το 1 δις ευρώ περίπου, που λέει η κυβέρνηση ότι έχει δεσμεύσει για την βασική γραμμή των 9,6 χιλιομέτρων, τα 632 εκ. ευρώ δεν είναι διασφαλισμένα. Η κυβέρνηση λέει ότι θα το καλύψει με μελλοντικό δάνειο.
Αυτά, μπορεί να τα λέει για κάθε έργο που τάζει, για κάθε νοσηλευτή ή δάσκαλο που θα προσλάβει.
Η ουσία είναι, ότι δεν υπάρχουν στο πρόγραμμα της κυβέρνησης (εθνικοί και κοινοτικοί πόροι) μέχρι το 2015.
Μέχρι σήμερα, έχουν χαθεί τουλάχιστον δύο χρόνια. Αντί τα 9,6 χιλ. να έχουν ολοκληρωθεί το 2012, εάν συνεχιστεί η κατασκευή τους με τους σημερινούς ρυθμούς θα ξεπεράσουν το 2015.
Η επέκταση του ΜΕΤΡΟ προς την Καλαμαριά, απαιτεί, όπως και η ίδια η κυβέρνηση δηλώνει, τουλάχιστον 460 εκ. ευρώ. Η αλήθεια είναι πως το κόστος ανέρχεται σε 650 εκ. ευρώ. Μόνο για τις απαλλοτριώσεις στην Πόντου θα χρειαστούν τουλάχιστον 40 εκ. ευρώ. Το έργο δεν έχει μελετητική ωριμότητα και δεν θα έχει πριν το καλοκαίρι του 2010. Ο κ. Σουφλιάς είπε, πως σε 10 μέρες θα δημοπρατήσει το έργο και πως η κατασκευή του, εάν δεν υπάρχουν προσφυγές, θα αρχίσει το Καλοκαίρι του 2010. Περιμένουμε να δούμε αυτό το θαύμα, τι είδους δημοπράτηση θα κάνει ο κ. Σουφλιάς. Περιμένουμε να δούμε πολλά θαύματα αυτόν τον Μάιο.
Από την αρχή του χρόνου ο κ. Σουφλιάς έχει ανακοινώσει σε όλη την Ελλάδα πως αυτόν τον Μάιο θα δημοπρατήσει τα πάντα. Όλοι ξέρουν πως είναι λόγια χωρίς αντίκρισμα. Όλοι ξέρουν πως αυτός ο Μάιος είναι προεκλογικός μήνας.
Όλοι ξέρουν πως, πολύ πιθανά, αυτός ο Μάιος θα είναι ο τελευταίος της Ν.Δ. στην εξουσία.
Συνεπώς όσα λέγονται είναι στον αέρα, απλές υποσχέσεις χωρίς κανένα αντίκρισμα.
Για τις επεκτάσεις προς την Δυτική Θεσσαλονίκη επικρατεί απόλυτο σκοτάδι. Δεν έχουν γίνει ούτε οι προκαταρκτικές μελέτες, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη από την κυβέρνηση για την χρηματοδότηση ούτε μετά το 2015. Υπάρχει επιπλέον η δέσμευση από την σύμβαση της υποθαλάσσιας, που απαγορεύει να ξεκινήσει η κατασκευή αυτής της επέκτασης πριν το 2015.
Αυτή είναι σήμερα η εικόνα του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, και ακόμη χειρότερη θα είναι η πραγματικότητα του αύριο, αν η κυβέρνηση δεν δώσει άμεσα λύσεις στα τρία βασικά προβλήματα, που ανέφερα.
Τρεις είναι ο βασικοί λόγοι των μεγάλων καθυστερήσεων.
α) Όπως όλα τα δημόσια έργα σε όλη την Ελλάδα και το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης υποχρηματοδοτείται. Αυτό είναι απόρροια της κυβερνητικής πολιτικής, η οποία κάθε χρόνο μειώνει το ΠΔΕ, από το οποίο χρηματοδοτούνται τα δημόσια έργα.
β) Ο τρόπος διοίκησης.
Δεν μπορεί η διαχείριση και η εποπτεία του ΜΕΤΡΟ να γίνεται από την Αθήνα. Αυτό δημιουργεί μεγάλες καθυστερήσεις και μεγάλες συγχύσεις. Έπρεπε η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ να δημιουργήσει μια θυγατρική εταιρεία στη Θεσσαλονίκη, με πλήρη στελέχωση και αυτοδύναμη λειτουργία.
γ) Υπήρχε και υπάρχει έλλειψη συνεργασίας Υπουργείων και δημόσιων υπηρεσιών.
Αυτό δημιουργεί μεγάλες καθυστερήσεις, ειδικά με το Υπουργείο Πολιτισμού. Επειδή οι καθυστερήσεις είναι πολύ μεγάλες και δεν δικαιολογούνται από το μέγεθος των προβλημάτων, φοβάμαι πως γίνονται και σκόπιμα για να καλύπτεται το τρίτο πρόβλημα. Δηλαδή η υποχρηματοδότηση του έργου.
Η κατασκευή του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης, όπως και της Αττικής, αλλά και τα έργα κυκλοφοριακής ανακούφισης σε όλα τα αστικά κέντρα είναι άμεση προτεραιότητα του ΠΑΣΟΚ.
Για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η έναρξη κατασκευής της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας στη Θεσσαλονίκη, επισημαίνουμε ότι παρ’ ότι το έργο είχε σημαντική μελετητική ωριμότητα το 2004, ο κ. Σουφλιάς καθυστέρησε τρία χρόνια την δημοπράτησή του, με το επιχείρημα πως έπρεπε να ολοκληρώσει τις μελέτες. Όπως όμως του επισημάναμε και στη Βουλή, κατά τη συζήτηση της «Σύμβασης Παραχώρησης», οι μελέτες είχαν μεγάλα προβλήματα. Αυτά σήμερα τείνουν να οδηγήσουν σε αδιέξοδο το έργο.
Επειδή σήμερα ανακοίνωσε πως έστειλε την αναθεωρημένη σύμβαση για έγκριση στις Βρυξέλλες, θέλω να του θυμίσω πως η εν λόγω σύμβαση είναι νόμος του ελληνικού κράτους.
Για τις εξαγγελίες των νέων εγκαταστάσεων της ΔΕΘ, σήμερα μάθαμε από τον κ. Σουφλιά, ότι έχει στα χέρια του 10 προτάσεις για τον χώρο ανέγερσης του νέου εκθεσιακού κέντρου. Μας είπε ότι, θα κάνει επιτροπή και ότι ο πρωθυπουργός στα εγκαίνια της έκθεσης θα ανακοινώσει την τελική επιλογή.
Μια λαϊκή παροιμία λέει πως όποιος δεν θέλει να ζυμώσει, δέκα μέρες κοσκινίζει.
Όσον αφορά την ΔΕΘ οι δέκα μέρες έγιναν πέντε χρόνια.
Θυμίζω στον κ. Σουφλιά πως υπάρχει ολοκληρωμένη μελέτη και αποφάσεις όλων των αρμοδίων οργάνων της πολιτείας, που προσδιορίζουν τον χώρο, όπου πρέπει να κατασκευαστεί το νέο εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο της ΔΕΘ.
Ο χώρος αυτός είναι δημόσιος, δίπλα στο ΤΕΙ της Σίνδου. Η μελέτη ανέφερε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, που έχει ο χώρος αυτός, έναντι όλων των άλλων προτάσεων. Η πρόταση αυτή μάλιστα είχε ενταχθεί και στον φάκελο διεκδίκησης της EXPO 2008.
Θυμίζω ακόμη, ότι ο κ. Καραμανλής τον Σεπτέμβρη του 2004, μιλώντας στα εγκαίνια της ΔΕΘ δεσμεύτηκε πως: «Ακόμα και εάν δεν κερδίσουμε σε λίγους μήνες την ψηφοφορία για την EXPO 2008, οι εγκαταστάσεις που περιέχονται στον φάκελο θα κατασκευαστούν κανονικά».
Για πέντε χρόνια τα είχαν ξεχάσει όλα.
Φοβάμαι ότι ο κ. Σουφλιάς, θα βάλει την πόλη σε μια αδιέξοδη συζήτηση και φυσικά ζημιωμένη θα βγει η ΔΕΘ και η πόλη.
Του θυμίζω, πως τα πέντε τελευταία χρόνια έχουν κατασκευαστεί πέντε υπερσύγχρονα εκθεσιακά κέντρα στην Αττική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.