Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου 2010

Δώστε μια ευκαιρία στην ανάπτυξη!

Αγγελιοφόρος, 12/09/2010

Τις τελευταίες τέσσερις ημέρες ο πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου, και σχεδόν το σύνολο των υπουργών και των υφυπουργών της κυβέρνησης βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη...



Είναι η πρώτη φορά τις τελευταίες δεκαετίες που η κορυφή της εκτελεστικής εξουσίας της χώρας «εγκαθίσταται» για τόσες μέρες και συναντάται με φορείς και παράγοντες της Θεσσαλονίκης, κάτι που υπό προϋποθέσεις μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο και παραγωγικό. Θα αντιληφθούν επιτέλους αυτοί που κρατούν τα κλειδιά της χώρας τι ακριβώς συμβαίνει στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλονίκης; Θα καταλάβουν την αγωνία επιχειρήσεων και εργαζομένων; Θα αποφασίσουν να κινηθούν γρήγορα και αποδοτικά ή θα εξακολουθήσουν να προσεγγίζουν την πόλη λίγο τουριστικά, λίγο από συνήθεια και λίγο από υποχρέωση; Θα πιστέψουν σε αυτό που επαγγέλλονται ή τα λόγια θα παραμείνουν κούφια;

Απογοήτευση
«Ο κόμπος έφτασε στο χτένι», είπαν στον πρωθυπουργό οι εκπρόσωποι των παραγωγικών και κοινωνικών φορέων, που τον συνάντησαν το απόγευμα της περασμένης Πέμπτης και δεν έκρυψαν την απογοήτευσή τους. Κι αυτό διότι το αναπτυξιακό έλλειμμα της Κεντρικής Μακεδονίας είναι τόσο σημαντικό που η προσπάθεια κάλυψής του θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ταχύτερη, αν και δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι η Θεσσαλονίκη έχει χάσει το τρένο διαπαντός.
Καμία σημασία δεν έχει ποιο υπουργείο θα έχει ποια αρμοδιότητα και ποιος υπουργός συνεργάζεται με ποιον και στο πλαίσιο ποιας επιτροπής. Το μόνο που «μετράει» είναι το αποτέλεσμα. Σε μια πιο αισιόδοξη προσέγγιση οι παράγοντες της πόλης εκτιμούν πως αν η Θεσσαλονίκη δεν είναι έτοιμη να αξιοποιήσει τον επόμενο ανοδικό κύκλο της οικονομίας, τότε η στασιμότητα και η υπανάπτυξη θα εγκατασταθούν μόνιμα δίπλα στο Θερμαϊκό.

Τα δεδομένα
Ποια είναι τα αδιαμφισβήτητα δεδομένα:

* ΠΡΩΤΟΝ, το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας τις τελευταίες δεκαετίες αρχικά βασίστηκε και εν συνεχεία ευνόησε το συγκεντρωτισμό και τη δημιουργία ενός απόλυτα αθηνοκεντρικού κράτους. Από την εποχή των διάφορων «σχεδίων» στις δεκαετίες του 1950 και του 1960 και των διάφορων «πακέτων» στις δεκαετίες του 1980 και του 1990, μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, τα πάντα στην οικονομία «δούλεψαν» υπέρ του κέντρου.

* ΔΕΥΤΕΡΟΝ, η Θεσσαλονίκη υπήρξε επί δεκαετίες περίκλειστη πόλη. Λίγα χιλιόμετρα προς Βορράν βρισκόταν το «σιδηρούν παραπέτασμα», ενώ προς Νότον ορθωνόταν το τείχος του συγκεντρωτισμού και μιας γραφειοκρατικής εξουσίας απόλυτα προσηλωμένης στην απομύζηση του δημόσιου κορβανά και τη στήριξη των επιχειρηματιών που βρίσκονταν κοντά στην πολιτική εξουσία και μεταγενέστερα χαρακτηρίστηκαν διαπλεκόμενοι.

* ΤΡΙΤΟΝ, όταν από το 1990 η παγκόσμια Ιστορία γύρισε σελίδα, τα πάντα για τη Θεσσαλονίκη άλλαξαν. Σήμερα αποδεικνύεται ότι η περιοχή «πληρώνει» το τίμημα της παγκοσμιοποίησης χωρίς να καρπώνεται τα οφέλη της. Οι επιχειρήσεις των παραδοσιακών κλάδων κλείνουν ή μετακομίζουν εκτός των συνόρων, χωρίς άλλες οικονομικές δομές και δραστηριότητες να καλύπτουν το κενό.

Ατζέντα του... 1980
Εδώ και χρόνια η Θεσσαλονίκη έχει απολέσει την ελκυστικότητά της, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον παράγοντα business. Καταρχήν, σε επίπεδο υποδομών παραμένει ακόμη ανοιχτή η ατζέντα της δεκαετίας του 1980!
Σημειώστε:
* Η επέκταση της 6ης προβλήτας του λιμανιού δημοπρατείται τώρα, έπειτα από 15 έτη παλινωδιών.
* Η επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης - απογείωσης του αεροδρομίου «Μακεδονία» εξαγγέλλεται επί 10 χρόνια, χωρίς τίποτα να γίνεται.
* Η κατασκευή του μετρό μόνο δεινά έχει επιφέρει στην πόλη, ενώ η πολυετής καθυστέρηση έχει πολλαπλασιάσει τις επιπτώσεις που όλοι υπολόγιζαν εξαρχής ότι θα υπάρξουν. Οσο για τις επεκτάσεις του ανατολικά και δυτικά πιθανότερος χρόνος υλοποίησής τους είναι οι «ελληνικές καλένδες».
* Η συζήτηση για την κατασκευή νέου εκθεσιακού κέντρου και την ταυτόχρονη αξιοποίηση του υφιστάμενου γίνεται εδώ και πολλά χρόνια. Η Σίνδος έχει θεωρητικά επιλεγεί, αλλά οι ρυθμοί είναι βασανιστικά αργοί. Αν, μάλιστα, υπολογίσει κανείς ότι στο συνολικό σχέδιο προστίθεται τώρα κι ένα νέο συνεδριακό κέντρο - μαμούθ κοντά στο αεροδρόμιο, στην ανατολική πλευρά της πόλης, που θα συμπληρώσει τις υποδομές, τότε αντιλαμβάνεται ότι θα χρειαστούν πολλά χρόνια. Και πολύ χρήμα, που δεν υπάρχει.
* Η «Ζώνη Καινοτομίας», που θα αναδείκνυε τη Θεσσαλονίκη σε τεχνολογικό επίκεντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, έχει καταντήσει ανέκδοτο, αφού επί χρόνια δεν λαμβάνονται αποφάσεις, που -σημειωτέον- δεν έχουν κανένα δημοσιονομικό κόστος. Ενα κακόγουστο σίριαλ, στα τελευταία επεισόδια του οποίου βλέπουμε έναν «εμφύλιο κορυφής», με αφορμή την προσπάθεια κάποιων να… μετεξελίξουν τη Ζώνη σε ένα ακόμη φορέα διαχείρισης κοινοτικών κονδυλίων, που απλώς θα… μοιράσει τα λεφτά!
* Οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας βρίσκονται σε φάση μελέτης.
* Η εξωτερική περιφερειακή οδός βρίσκεται επίσης στα χαρτιά.

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΗΤΡΑΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.