Μακεδονία, 19/06/2011
Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για το σχέδιο υποδομών της Θεσσαλονίκης...
Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για το σχέδιο υποδομών της Θεσσαλονίκης...
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Η ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης και των επεκτάσεών του, η κατασκευή σταθμών αυτοκινήτων και οι ολοκλήρωση του εσωτερικού δακτυλίου με την παράκαμψη του ιστορικού κέντρου από την πλευρά της θάλασσας πρέπει να είναι οι προτεραιότητες στα έργα υποδομών για την πόλη. Προτεραιότητα πρέπει να έχει επίσης η μελέτη και η κατασκευή του τμήματος της εξωτερικής περιφερειακής οδού από τον κόμβο της Ευκαρπίας μέχρι την Αγία Παρασκευή, καθώς εξυπηρετεί το κεντρικό τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν από το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ/ΤΚΜ) στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών Θεσσαλονίκης (ΕΣΣΥΜΘ), που κατήρτισε το υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων για τη δεκαετία 2010 - 2020. Το Σχέδιο παρουσιάστηκε από τον πρώην υπουργό Υποδομών και σήμερα υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Δημήτρη Ρέππα και τον υφυπουργό Γιάννη Μαγκριώτη τον Σεπτέμβριο του 2010. Στο ΤΕΕ/ΤΚΜ ανατέθηκε η διενέργεια της δημόσιας διαβούλευσης επί του Σχεδίου, η οποία διήρκεσε ένα εξάμηνο και η συγκέντρωση προτάσεων από τους φορείς και τους πολίτες. Αφού έγινε επεξεργασία των προτάσεων, πριν από λίγες ημέρες στάλθηκαν στο υπουργείο Υποδομών.
Στη διαβούλευση συμμετείχαν 28 φορείς, 2 ενώσεις πολιτών και 8 πολίτες, ενώ μεγάλος αριθμός φορέων που κλήθηκαν να γνωμοδοτήσουν δεν συμμετείχαν στη διαδικασία. Από τους 38 φορείς και τους πολίτες, 22 διατύπωσαν γενικές απόψεις για τις δημόσιες συγκοινωνίες, 24 για τις οδικές μεταφορές, 13 για τους χώρους στάθμευσης και 3 εξέφρασαν απόψεις για γενικά θέματα. Όσον αφορά την εκτίμησή τους, 10 φορείς ασκούν αρνητική κριτική στο Σχέδιο και 15 δεν εκφράζουν άποψη. Στις περισσότερες αρνητικές κριτικές επισημαίνεται ότι το Σχέδιο επικεντρώνεται στις οδικές μετακινήσεις, ενισχύοντας τη χρήση του Ι.Χ.
Οι προτάσεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ
Το Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο προβλέπει δύο οδικούς δακτυλίους, τον εσωτερικό και τον εξωτερικό, οι οποίοι θα επικοινωνούν μαζί τους με επτά ακτινικές συνδέσεις. Το επιμελητήριο επισημαίνει ότι πρέπει να προωθηθεί άμεσα η κατασκευή των συνδέσεων. Θετικά κρίνει το έργο της αναβάθμισης της εσωτερικής περιφερειακής από τον κόμβο Λαχαναγοράς μέχρι τον κόμβο αερογέφυρας Σταυρούπολης, αλλά τονίζεται ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών δεν θα πρέπει να προκληθούν μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα. Στις απόψεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρείται αναγκαία η παράκαμψη του ιστορικού κέντρου από την πλευρά της θάλασσας. Οι προτεινόμενες στο Σχέδιο διαπλατύνσεις στον δρόμο Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών κατά μία λωρίδα ανά κατεύθυνση υποστηρίζει το επιμελητήριο ότι είναι δυσχερής σ’ ένα μεγάλο τμήμα, λόγω τεχνικών προβλημάτων και δεσμεύσεων γης που υπάρχουν και λόγω περιορισμένου πλάτους της ζώνης απαλλοτρίωσης. Για το μετρό προτείνεται να αναληφθούν νομοθετικές και διοικητικές πρωτοβουλίες με σκοπό την υπέρβαση δεσμεύσεων που ισχύουν και επιτρέπουν συνεχείς προσφυγές στα δικαστήρια που προκαλούν καθυστερήσεις.
Η κατασκευή του τραμ, υποστηρίζει το ΤΕΕ/ΤΚΜ, μπορεί να συνδυαστεί με σημαντικές πολεοδομικές αναπλάσεις αρκεί να διασφαλιστούν οι πόροι, να γίνει μια αξιόπιστη εκτίμηση της ζήτησης και της βιωσιμότητας ενός τέτοιου μέσου και να εγκριθεί μια πολιτική αστικών συγκοινωνιών με συνδυασμό μετρό, τραμ και λεωφορείων. Για τη θαλάσσια συγκοινωνία επισημαίνεται ότι πρέπει να ελεγχθεί αυστηρά η σκοπιμότητα από οικονομοτεχνική άποψη και να μη δημιουργηθεί ακόμη μια ζημιογόνα επιχείρηση κοινής ωφέλειας. Οι χώροι στάθμευσης θεωρούνται αναγκαίοι.
Οι απόψεις φορέων και πολιτών
Όσον αφορά τις απόψεις των φορέων και των πολιτών που κατατέθηκαν, 9 συμφωνούν με την κατασκευή της εξωτερικής περιφερειακής οδού, 3 αντιδρούν, τονίζοντας ότι η υλοποίησή της θα οδηγήσει σε έκρηξη της αστικής κάλυψης της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης και 23 δεν εκφράζουν άποψη. Σχετικά με την υποθαλάσσια αρτηρία, 29 δεν εκφράζουν άποψη, 4 αντιδρούν για περιβαλλοντικούς και οικονομικούς λόγους και 2 συμφωνούν.
Για τη ζεύξη του Θερμαϊκού Κόλπου, που προβλέπεται στο ΕΣΣΥΜΘ, 26 φορείς και πολίτες δεν εκφράζουν άποψη, 5 αντιδρούν κυρίως για περιβαλλοντικούς και οικονομικούς λόγους, επισημαίνοντας ότι το έργο είναι ατεκμηρίωτο, ιδιαίτερα φιλόδοξο και 4 συμφωνούν. Σχετικά με το τραμ, 23 φορείς δεν εκφράζουν άποψη, 8 συμφωνούν και διατυπώνουν προτάσεις για την καλύτερη λειτουργία του και 4 αντιδρούν, τονίζοντας ότι η λειτουργία του θα προκαλέσει πρόσθετα προβλήματα κυκλοφορίας και στάθμευσης. Για τη θαλάσσια συγκοινωνία 24 δεν εκφράζουν άποψη και 11 συμφωνούν και διατυπώνουν προτάσεις οργάνωσης και λειτουργίας της. Όσον αφορά τους χώρους στάθμευσης, 22 φορείς και πολίτες δεν εκφράζουν άποψη και 13 συμφωνούν, καταθέτοντας προτάσεις για τη χωροθέτησή τους.
Ποιοι συμμετείχαν στη διαβούλευση
fkoutsamparis@makthes.gr
Η ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης και των επεκτάσεών του, η κατασκευή σταθμών αυτοκινήτων και οι ολοκλήρωση του εσωτερικού δακτυλίου με την παράκαμψη του ιστορικού κέντρου από την πλευρά της θάλασσας πρέπει να είναι οι προτεραιότητες στα έργα υποδομών για την πόλη. Προτεραιότητα πρέπει να έχει επίσης η μελέτη και η κατασκευή του τμήματος της εξωτερικής περιφερειακής οδού από τον κόμβο της Ευκαρπίας μέχρι την Αγία Παρασκευή, καθώς εξυπηρετεί το κεντρικό τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν από το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ/ΤΚΜ) στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών Θεσσαλονίκης (ΕΣΣΥΜΘ), που κατήρτισε το υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων για τη δεκαετία 2010 - 2020. Το Σχέδιο παρουσιάστηκε από τον πρώην υπουργό Υποδομών και σήμερα υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Δημήτρη Ρέππα και τον υφυπουργό Γιάννη Μαγκριώτη τον Σεπτέμβριο του 2010. Στο ΤΕΕ/ΤΚΜ ανατέθηκε η διενέργεια της δημόσιας διαβούλευσης επί του Σχεδίου, η οποία διήρκεσε ένα εξάμηνο και η συγκέντρωση προτάσεων από τους φορείς και τους πολίτες. Αφού έγινε επεξεργασία των προτάσεων, πριν από λίγες ημέρες στάλθηκαν στο υπουργείο Υποδομών.
Στη διαβούλευση συμμετείχαν 28 φορείς, 2 ενώσεις πολιτών και 8 πολίτες, ενώ μεγάλος αριθμός φορέων που κλήθηκαν να γνωμοδοτήσουν δεν συμμετείχαν στη διαδικασία. Από τους 38 φορείς και τους πολίτες, 22 διατύπωσαν γενικές απόψεις για τις δημόσιες συγκοινωνίες, 24 για τις οδικές μεταφορές, 13 για τους χώρους στάθμευσης και 3 εξέφρασαν απόψεις για γενικά θέματα. Όσον αφορά την εκτίμησή τους, 10 φορείς ασκούν αρνητική κριτική στο Σχέδιο και 15 δεν εκφράζουν άποψη. Στις περισσότερες αρνητικές κριτικές επισημαίνεται ότι το Σχέδιο επικεντρώνεται στις οδικές μετακινήσεις, ενισχύοντας τη χρήση του Ι.Χ.
Οι προτάσεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ
Το Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο προβλέπει δύο οδικούς δακτυλίους, τον εσωτερικό και τον εξωτερικό, οι οποίοι θα επικοινωνούν μαζί τους με επτά ακτινικές συνδέσεις. Το επιμελητήριο επισημαίνει ότι πρέπει να προωθηθεί άμεσα η κατασκευή των συνδέσεων. Θετικά κρίνει το έργο της αναβάθμισης της εσωτερικής περιφερειακής από τον κόμβο Λαχαναγοράς μέχρι τον κόμβο αερογέφυρας Σταυρούπολης, αλλά τονίζεται ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών δεν θα πρέπει να προκληθούν μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα. Στις απόψεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρείται αναγκαία η παράκαμψη του ιστορικού κέντρου από την πλευρά της θάλασσας. Οι προτεινόμενες στο Σχέδιο διαπλατύνσεις στον δρόμο Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών κατά μία λωρίδα ανά κατεύθυνση υποστηρίζει το επιμελητήριο ότι είναι δυσχερής σ’ ένα μεγάλο τμήμα, λόγω τεχνικών προβλημάτων και δεσμεύσεων γης που υπάρχουν και λόγω περιορισμένου πλάτους της ζώνης απαλλοτρίωσης. Για το μετρό προτείνεται να αναληφθούν νομοθετικές και διοικητικές πρωτοβουλίες με σκοπό την υπέρβαση δεσμεύσεων που ισχύουν και επιτρέπουν συνεχείς προσφυγές στα δικαστήρια που προκαλούν καθυστερήσεις.
Η κατασκευή του τραμ, υποστηρίζει το ΤΕΕ/ΤΚΜ, μπορεί να συνδυαστεί με σημαντικές πολεοδομικές αναπλάσεις αρκεί να διασφαλιστούν οι πόροι, να γίνει μια αξιόπιστη εκτίμηση της ζήτησης και της βιωσιμότητας ενός τέτοιου μέσου και να εγκριθεί μια πολιτική αστικών συγκοινωνιών με συνδυασμό μετρό, τραμ και λεωφορείων. Για τη θαλάσσια συγκοινωνία επισημαίνεται ότι πρέπει να ελεγχθεί αυστηρά η σκοπιμότητα από οικονομοτεχνική άποψη και να μη δημιουργηθεί ακόμη μια ζημιογόνα επιχείρηση κοινής ωφέλειας. Οι χώροι στάθμευσης θεωρούνται αναγκαίοι.
Οι απόψεις φορέων και πολιτών
Όσον αφορά τις απόψεις των φορέων και των πολιτών που κατατέθηκαν, 9 συμφωνούν με την κατασκευή της εξωτερικής περιφερειακής οδού, 3 αντιδρούν, τονίζοντας ότι η υλοποίησή της θα οδηγήσει σε έκρηξη της αστικής κάλυψης της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης και 23 δεν εκφράζουν άποψη. Σχετικά με την υποθαλάσσια αρτηρία, 29 δεν εκφράζουν άποψη, 4 αντιδρούν για περιβαλλοντικούς και οικονομικούς λόγους και 2 συμφωνούν.
Για τη ζεύξη του Θερμαϊκού Κόλπου, που προβλέπεται στο ΕΣΣΥΜΘ, 26 φορείς και πολίτες δεν εκφράζουν άποψη, 5 αντιδρούν κυρίως για περιβαλλοντικούς και οικονομικούς λόγους, επισημαίνοντας ότι το έργο είναι ατεκμηρίωτο, ιδιαίτερα φιλόδοξο και 4 συμφωνούν. Σχετικά με το τραμ, 23 φορείς δεν εκφράζουν άποψη, 8 συμφωνούν και διατυπώνουν προτάσεις για την καλύτερη λειτουργία του και 4 αντιδρούν, τονίζοντας ότι η λειτουργία του θα προκαλέσει πρόσθετα προβλήματα κυκλοφορίας και στάθμευσης. Για τη θαλάσσια συγκοινωνία 24 δεν εκφράζουν άποψη και 11 συμφωνούν και διατυπώνουν προτάσεις οργάνωσης και λειτουργίας της. Όσον αφορά τους χώρους στάθμευσης, 22 φορείς και πολίτες δεν εκφράζουν άποψη και 13 συμφωνούν, καταθέτοντας προτάσεις για τη χωροθέτησή τους.
Ποιοι συμμετείχαν στη διαβούλευση
- Δήμοι: Καλαμαριάς, Μηχανιώνας, Σταυρούπολης, Πυλαίας, Θερμαϊκού, Μυγδονίας, Καλλιθέας, Θεσσαλονίκης, Εχεδώρου, Θέρμης.
- Δημόσιοι φορείς: Διεύθυνση Τροχαίας, Πυροσβεστική Υπηρεσία, ΕΥΔΕ Αεροδρομίων Βόρειας Ελλάδας, Γενικό Νοσοκομείο “Παπανικολάου”, ΑΠΘ.
- Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου: ΟΑΣΘ, Φορέας Διαχείρισης Δέλτα Αξιού, ΕΚΕΤΑ, ΤΕΔΚ ν. Θεσσαλονίκης.
- Ημικυβερνητικοί φορείς: ΕΤΒΑ - ΒΙΠΕ, Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.
- Επαγγελματικοί σύλλογοι: Σύλλογος Εργαζομένων ΕΡΓΟΣΕ, ΣΕΜΠΧΠΑ - ΠΤΒΕ, ΣΔΑΤΜΒΕ, ΣΠΜΘ
- Κόμματα - βουλευτές: Άγγελος Κολοκοτρώνης (ΛΑΟΣ), Οικολόγοι Πράσινοι
- Ενώσεις πολιτών: Ένωση για τα δικαιώματα των Πεζών, Πολίτες κατά της Υποθαλάσσιας
- Μεμονωμένοι πολίτες: Χάρις Χριστοδούλου, Ιωάννης Γαλαράς, Θεόδωρος Βρακάς, Ευαγγελία Κατσάκου, Ιωάννης Κάσης, Χρύσα Λασκαρίδου, Γεώργιος Χρίστογλου, Γιάννης Αγγελίδης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.