Σάββατο 10 Μαΐου 2014

Μετρό και Θεσσαλονίκη

liberty-news.gr, 10/05/2014

Η Θεσσαλονίκη είναι μια πολυτραγουδισμένη πολιτεία (μετρώ πάνω από 150 τραγούδια που περιέχουν αναφορές γι αυτήν). Μια πόλη όπου μείζων αναφορά αποτελεί η φτώχεια της «μεγάλη φτωχομάνα» αλλά και η αξιοπρέπειά της μαζί με την έξοχη τοπιογραφία της και τα «μαγικά της βράδια»...

Αυτή η πόλη, πέρασε από τον κοσμοπολιτισμό στον θλιβερό επαρχιωτισμό μέσα σε μια νύχτα και έθαψε, δυστυχώς ανεπαίσθητα, παραδόσεις και αντανακλαστικά αιώνων. Πολλοί οι λόγοι. Εκφεύγουν από τις δυνατότητες του παρόντος κειμένου.

Εδώ και πάνω από 35 χρόνια η πόλη μας, σε κάθε εγκαίνια της Διεθνούς της Εκθέσεως, βιώνει έναν καταιγισμό από σχεδιαζόμενα μελλοντικά έργα που εξαγγέλλονται για να επανεξαγγελθούν, την επόμενη χρονιά, χωρίς καμιά ντροπή, από το διευθυντήριο της χώρας.

Όμως αυτό δεν φτάνει. Η συμπεριφορά των Θεσσαλονικέων που θυμίζει τον Μοντεζούμα όταν ο Κορτές του έπαιρνε το χρυσό, δίνοντας του χάντρες, έχει και την αρχοντοχωριάτικη πλευρά της. Τα όσα κάποιοι κύκλοι διεκδικούν και δείχνει να γίνονται τελικώς (έστω και μετά από πολλά χρόνια), αποδεκτά από την κεντρική διοίκηση (όπως είναι το Μετρό, η επέκταση του αεροδρομίου, η κατασκευή της περιφερειακής, η πώληση-αξιοποίηση του λιμανιού, η υποθαλάσσια αρτηρία κλπ) βρίσκουν αντιστάσεις από μια ομάδα πολιτών που είτε υποστηρίζονται από έκτοπα κέντρα, είτε διαθέτουν πείσμονα ιδεολογία, είτε επικαλούνται πολιτιστικούς λόγους, είτε, τέλος, υπακούουν σε μικροιδιοτέλειες (αρνούμαι να δεχθώ σοβαρές ιδιοτέλειες ως αφορμές).

Την τελευταία 10ετία βιώνουμε ο αποκαλούμενο «δράμα του Μετρό». Έργο που εκβιαστικά επιχείρησε, πριν περίπου 30 χρόνια, να το προωθήσει μια παρελθούσα διοίκηση του δήμου δεν αγκαλιάστηκε από τους Θεσσαλονικείς και ακούστηκαν φωνές αντίθετες με αυτή την ιδέα όπως «της Σαλονίκης της πάει το καράβι» και το «εμείς με τραμ πηγαίνουμε». Αποτέλεσμα απώλεια χρόνου σημαντική και πρακτικά καθήλωση οικονομική της πόλης.

Τώρα πια, και ενώ το έργο αποφασίστηκε και πραγματοποιείται, υψηλόβαθμοι ταγοί της πόλης το πολεμούν επισήμως (ασχέτως αν δεν το ομολογούν). Πέρα από τις παράλληλες προτάσεις που πέφτουν στο τραπέζι, όπως «θαλάσσια συγκοινωνία», «τραμ», «τελεφερίκ», και οι οποίες αποπροσανατολίζουν λαό και διοίκηση (και που μέσα στην οικονομική κατάρρευση, πολύ δύσκολα μπορεί να χρηματοδοτήσει το έργο), επιβάλλουν, με νομικά – στο όνομα του πολιτισμού – τεχνάσματα (προσφυγή στο συμβούλιο της επικρατείας) αλλά και με διάφορες άλλες κωλυσιεργίες, αναστολή των εργασιών .

Συμπεριφορές που, κατά την άποψή μου, απολύτως απάδουν σε υποψήφιους δημάρχους και που, αντί αυτών, θα έπρεπε να προχωρούν σε συλλαλητήρια για την επίσπευση (αντί της αναστολής) των εργασιών του Μετρό που έχει ήδη οδηγήσει, με τις καθυστερήσεις του, σοβαρούς επαγγελματίες στην καταστροφή.

Μια πόλη, λοιπόν, και ένας λαός όπου χωρίς γνώση, χωρίς λογική ανάλυση παρά μόνο με συναισθηματικές προσεγγίσεις επιχειρούν να διεκπεραιωθούν στον 21ο αιώνα.



ΤΟΥ ΛΕΑΝΔΡΟΥ ΒΑΤΑΚΑ vatakas@perfectvision.gr

FRCOphth Ινστιτούτο «Ophthalmica» Θεσσαλονίκη http://www.ophthalmica.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.