Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2015

Ένας ακόμη κρίκος στις χαμένες ευκαιρίες της πόλης

karfitsa.gr,03/010/2015

Του Πάρη Μπίλλια*

Το Μετρό Θεσσαλονίκης κινδυνεύει δυστυχώς να εξελιχθεί σε έναν ακόμη κρίκο της αλυσίδας των χαμένων ευκαιριών για την πόλη, μαζί με την πλατεία Διοικητηρίου αλλά και την υποθαλάσσια αρτηρία, η οποία παρότι ποτέ δεν έγινε στοίχισε πολύ ακριβά. Πλέον, το Μετρό δεν αποκλείεται να μπει κι αυτό στη λίστα. Και μάλιστα όχι επειδή δεν υπάρχουν λύσεις…


Δεν είναι βέβαια το μοναδικό προβληματικό έργο στην Ελλάδα και η πορεία του δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στη γενικότερη εικόνα της χώρας προς τα έξω. Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε πρόσφατα ήρθε κλιμάκιο ευρωβουλευτών για να ενημερωθεί για την πορεία του (όπως κι άλλων έξι έργων). Ήδη οι πληροφορίες που προκύπτουν σχετικά με τον έλεγχο δεν είναι αισιόδοξες για την τύχη του έργου. Ο κίνδυνος απένταξης ίσως είναι προ των πυλών.
Ποια είναι όμως τα προβλήματα του έργου; Το πρώτο είναι ότι η κατασκευή της βασικής γραμμής από τον σιδηροδρομικό σταθμό ως το αμαξοστάσιο (περιοχή Makro) έχει διακοπεί λόγω απαιτήσεων του αναδόχου. Σε αυτό περιμένουμε να δοθεί επιτέλους λύση από την κυβέρνηση.

Το δεύτερο είναι οι αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου. Τι συμβαίνει εκεί; Είναι δυνατόν τα αρχαία να αποσπαστούν προσωρινά χωρίς να καταστραφούν; Τι θα στοιχίσει; Μπορεί να υπάρξει Μετρό χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου (αφού αν “περάσει” η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για παραμονή των αρχαιοτήτων in situ ο σταθμός καταργείται);

Στο ΤΕΕ /ΤΚΜ εξετάσαμε όλες τις πτυχές του θέματος και καταλήξαμε ότι Μετρό χωρίς σταθμό Βενιζέλου δεν γίνεται. Και το εξηγώ: από τον σταθμό Βενιζέλου προβλέπεται να διακινούνται καθημερινά περίπου 6750 επιβάτες την ώρα αιχμής και 85000 ημερησίως το 2030. Ο σταθμός Δημοκρατίας αναμένεται να εξυπηρετεί 7900 επιβάτες και της Αγίας Σοφίας 5615 (ώρα αιχμής). Μάλιστα, τα μεγέθη αυτά θα αυξηθούν με την κατασκευή επεκτάσεων. Οι αποστάσεις του σταθμού Βενιζέλου από την Πλατεία Δημοκρατίας είναι 700 μέτρα και από Αγ. Σοφίας 500. Άρα λοιπόν, κατάργησή του σταθμού Βενιζέλου οδηγεί και σε ουσιαστική αδυναμία λειτουργίας των όμορων σταθμών του (Δημοκρατίας και Αγίας Σοφίας), που θα κληθούν να παραλάβουν το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης αυτής χωρίς την απαιτούμενη χωρητικότητα. Επειδή πολλοί υποστηρίζουν ότι οι σταθμοί του Μετρό είναι πολύ πυκνοί στο κέντρο της πόλης θα ήθελα να τονίσω ότι αυτό είναι διεθνής πρακτική (πυκνά στο κέντρο και αραιότερα τοποθετημένοι στα προάστια).

Αφού συνομιλήσαμε με επιστήμονες και αρμόδιους υπαλλήλους της αρχαιολογικής υπηρεσίας καταλήξαμε σε πρόταση για προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στη θέση όπου βρέθηκαν σε ποσοστό περίπου 85%. Είναι κάτι εφικτό. Υπάρχει ελληνική και διεθνής εμπειρία.
Έτσι, οι αρχαιότητες μπορούν να είναι επισκέψιμες και αποδίδεται χώρος στον άνθρωπο να τις “βιώσει”. Όχι να τις θαυμάσει από μακριά όπως γίνεται συνήθως ή να πρέπει να διαβεί μια «είσοδο». Παράλληλα, ο περιβάλλων χώρος επανασχεδιάζεται (Χαμζά Μπέη Τζαμί, παλιό Δημαρχείο, Μπεζεστένι, Αγορά Εμπράρ, αρχιτεκτονικά μέτωπα). Κι όλα αυτά, με κόστος που δεν υπερβαίνει το 0,6%-0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου.

Εν κατακλείδι, ως φορείς της πόλης οφείλουμε να κάνουμε τα πάντα για να ολοκληρωθεί το έργο όσο το δυνατόν πιο γρήγορα κι όχι να δημιουργούμε αναίτια εμπόδια.

*Ο κ. Μπίλιας είναι πρόεδρος ΤΕΕ Θεσσαλονίκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.