Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2015

Πάρις Μπίλιας: Ναι στο Μετρό, Όχι με υποσημειώσεις στο Τραμ

ypodomes.com,26/11/2015


Σημαντική τοποθέτηση για το μετρό, το τραμ και το Ενιαίο Στρατηγικό Σύστημα Υποδομών Μεταφορών 2010-2020, που έμεινε στα... χαρτιά έκανε σήμερα στην ημερίδα του ΣΑΣΘ για τη μετατροπή του σε Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων στη μητροπολιτική περιοχή Θεσσαλονίκης ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας.



Ο κ. Μπίλλιας είπε ότι κορμός των μέσων μαζικής μεταφοράς στο Ενιαίο Στρατηγικό Σύστημα της Θεσσαλονίκης αποτελεί το μετρό, ενώ περιλαμβάνονται και οι προτάσεις για το τραμ και τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία.

Ωστόσο, ο κ. Μπίλλιας τόνισε ότι πρέπει να επικεντρωθεί η προσπάθεια για τα νέα μέσα της Θεσσαλονίκης στο μετρό και για το τραμ μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις να προχωρήσει, αλλιώς η όλη συζήτηση γι' αυτό καθίσταται αποπροσανατολιστική.

Παράλληλα, ο κ. Μπίλλιας δήλωσε ότι είναι αναγκαία η μετατροπή του ΣΑΣΘ σε Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων.

Μετρό Θεσσαλονίκης

Για το μετρό, ο κ. Μπίλλιας επισήμανε ότι «για το ΤΕΕ/ΤΚΜ αποτελεί έργο πρώτης προτεραιότητας για την πόλη. Πώς τα καταφέραμε, πώς τα καταφέρνουμε να πνιγόμαστε σε 9 χιλιόμετρα σήραγγα;».

Τα προβλήματα του έργου, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ είναι:

-Ο άστοχος τρόπος δημοπράτησης, χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες, με όλα τα συμπαρομαρτούντα: προβλήματα στις απαλλοτριώσεις, στις εκτιμήσεις χρόνου και χρήματος για τις αρχαιολογικές ανασκαφές, στις χωροθετήσεις των σταθμών Παπάφειο, Βούλγαρη, Αναλήψεως, Νέα Ελβετία, Πατρίκιος και τα αρχαιολογικά ευρήματα της Βενιζέλου.

-Οι κωλυσιεργίες σε όλα τα ζητήματα δικαστικών διαδικασιών και διαιτησιών.

-Οι χειρισμοί όλων όσων ενεπλάκησαν με τα αρχαιολογικά ευρήματα στο έργο.

-Η τηλεδιοίκηση του έργου από την Αττικό Μετρό.

Ο κ. Μπίλλιας είπε ότι είναι ευχάριστο το γεγονός ότι βρέθηκε συμβιβαστική λύση με τον ανάδοχο, που ξεμπλοκάρει το έργο και μέσα στο Νοέμβριο θα ανακοινωθεί επίσημα «για να δούμε τις λεπτομέρειές της».

«Το τεχνικό έργο έχει να παρουσιάσει μακρά ιστορία διαφωνιών και συγκρούσεων μεταξύ του αναδόχου και του κυρίου του έργου, εξ ου και έχουν βρεθεί και εφαρμοστεί διαδικασίες επίλυσης. Δεν θα ανακαλύψουμε τον τροχό. Ελπίζω αυτή η συμφωνία που θα ανακοινωθεί να περιλαμβάνει:

-Άμεση αντιμετώπιση των τεχνικών ζητημάτων για τα οποία υπάρχουν και έχουν κατατεθεί λύσεις.

-Εξασφάλιση της διοίκησης του έργου από επαρκώς στελεχωμένο και οργανωμένο φορέα με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

-Σύνταξη νέου ολοκληρωμένου και ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος και ενημέρωση των φορέων και των πολιτών, με ταυτόχρονη δημιουργία διαρκούς διαύλου επικοινωνίας, ιδιαίτερα με τους θιγόμενους επαγγελματίες.

-Κατασκευή του σταθμού της Βενιζέλου και παράλληλη ανάδειξη των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο χώρο του σταθμού. Η κατασκευή του σταθμού της Βενιζέλου αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του έργου την εξυπηρέτηση των πολιτών, των επιχειρήσεων και την απομάκρυνση των λεωφορείων από την οδό Εγνατία.

Αυτά πρέπει να προχωρήσουν και να προχωρήσουν άμεσα. Διαφορετικά εμείς, ως πλέον ειδικοί και αρμόδιοι και οι ταγοί της πόλης και οι συμπολίτες μας, θα αντιδράσουμε δυναμικά, θα σταματήσουμε να ανεχόμαστε απαθείς τη δύσκολη καθημερινότητά μας», τόνισε ο κ. Μπίλλιας.

Τραμ Θεσσαλονίκης

Για το τραμ επισήμανε ότι «μπορεί υπό προϋποθέσεις να μειώσει τους χρόνους διαδρομών. Και εφόσον η κατασκευή των δικτύων τραμ συνδυαστεί με κυκλοφοριακές παρεμβάσεις και αστικές αναπλάσεις, δύνανται να αναβαθμιστούν θεαματικά οι περιοχές που εξυπηρετεί. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ πιστεύει ότι το τραμ είναι ένα μέσο οικολογικό, το οποίο υπό προϋποθέσεις μπορεί να βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες και να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Όμως οι σημερινές δυσμενείς δημοσιονομικές συνθήκες της χώρας και με τις δυσκολίες που παρουσιάστηκαν στο υπό κατασκευή έργο του μετρό, καθιστούν ιδιαίτερα προβληματική τη διάθεση πόρων για τη μελέτη και κατασκευή συμπληρωματικού δικτύου τραμ με βάση την συγκεκριμένη πρόταση».

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ σημείωσε μάλιστα ότι «η εγκατάσταση και λειτουργία σε μια πόλη δύο μεταφορικών μέσων σε σταθερή τροχιά, με διαφορετικά οχήματα και ανεξάρτητα αμαξοστάσια, που απαιτούν μεγάλους χώρους και υψηλές δαπάνες εγκαταστάσεων, αποτελεί ιδιαίτερα δαπανηρή λύση, που μπορεί να τεκμηριωθεί μόνον εφόσον υπάρχει σημαντική ζήτηση, που να τα καθιστά βιώσιμα. Τα ελάχιστα -έστω- χρήματα για τις αβέβαιες αυτές διερευνήσεις θα μπορούσαν να διατεθούν για τις (ούτως ή άλλως απαραίτητες για το Π.Σ.Θ.) πλήρεις κυκλοφοριακές μελέτες, για μελέτες του ενός μέσου που ήδη αναπτύσσεται (δηλ του μετρό) ή για βελτίωση του συστήματος των λεωφορείων ή, ακόμα, άλλων ρεαλιστικά υλοποιήσιμων και σχετικά μικρού κόστους συγκοινωνιακών έργων.



Αν μάλιστα συνυπολογιστούν οι εξελίξεις στον τομέα των κινητήρων των λεωφορείων, που εξασφαλίζουν πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων, πρέπει πολύ σοβαρά να εξετασθεί η περίπτωση βελτίωσης του συστήματος των λεωφορείων (π.χ. με κατάργηση του μονοπωλίου που ισχύει σήμερα, εφαρμογή λεωφορειόδρομων, προστασία λεωφορειολωρίδων, πύκνωση δρομολογίων, κλπ). Άλλωστε, η κατασκευή δικτύου γραμμών τραμ στη Θεσσαλονίκη είναι έργο δυσχερές, με πολύ μακρύ χρονικό ορίζοντα υλοποίησης, που δεν μπορεί -υπό τις παρούσες συνθήκες- να έχει προτεραιότητα ιεράρχησης. Επιπλέον με την πρόταση του σχετικού ερευνητικού προγράμματος που συμμετείχε το ΣΑΣΘ και εκπονήθηκε από ομάδα συναδέλφων με επικεφαλής των καθηγητή Πυργίδη δεν καλύπτονται σχεδόν καθόλου μεγάλες περιοχές στις Δυτικές συνοικίες του Π.Σ.Θ. με μεγάλους πληθυσμούς. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί ότι δεν είναι αποδεκτό να εκπονούνται τόσες πολλές μελέτες που αφορούν στο Π.Σ.Θ., οι οποίες είτε βασίζονται σε ελλιπή δεδομένα, ή αλληλοαναιρούνται».

Εφόσον όμως, σημειώνει ο κ. Μπίλλιας:

-μπορέσουν να διασφαλιστούν πόροι, πέραν αυτών που απαιτούνται για τις κρίσιμες ανάγκες της χώρας,
-γίνει μια πραγματικά αξιόπιστη εκτίμηση της ζήτησης και της βιωσιμότητας ενός τέτοιου μέσου,
-συνεκτιμηθούν άλλες προτάσεις βελτίωσης του συστήματος των ΔΜΜΜ και του ευρύτερου κυκλοφοριακού δικτύου και
-αποφασιστεί, εγκριθεί και καλυφθεί νομικά και διαδικαστικά μια πολιτική αστικών συγκοινωνιών (συνοδευόμενη από κατάλληλες πολεοδομικές ρυθμίσεις) με συνδυασμό μετρό, τραμ και λεωφορείων, όλοι θα χαιρέτιζαν αυτήν την προοπτική.
«Εάν, όμως, δεν υπάρχουν αυτές οι προϋποθέσεις, τότε η συζήτηση γύρω από αυτό το έργο έχει απλώς αποπροσανατολιστικό χαρακτήρα και αναλώνει τους ελάχιστους διαθέσιμους πόρους, τόνισε στην εισήγησή του», συμπλήρωσε.

Πηγή: http://www.voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.