Τρίτη, 1 Νοεμβρίου 2016

Σύσκεψη στο υπουργείο Πολιτισμού για το Μετρό Θεσσαλονίκης, χωρίς μελέτες

liberal.gr, 01/11/2016
Θα μπορούσε να είναι μια συνάντηση to know us better, στην πραγματικότητα όμως η σύσκεψη στο υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για τις εργασίες του Μετρό Θεσσαλονίκης έκρυβε πολλά...
Και πρώτα απ’ όλα, παρότι ακροθιγώς τέθηκε το ζήτημα, την γνωστή υπόθεση των αρχαιοτήτων που έχουν εντοπισθεί στον σταθμό Βενιζέλου, το οποίο μπορεί και να αποδειχθεί μέγα πρόβλημα για τους εμπνευστές του.

Στη σύσκεψη για την πορεία των εργασιών στο Μετρό, συμμετείχαν όπως μας πληροφορεί επίσημο δελτίο Τύπου, «ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για το συντονισμό του κυβερνητικού έργου, κ. Αλέκος Φλαμπουράρης, ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Αριστείδης Μπαλτάς, ο Υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιων Επενδύσεων ΕΣΠΑ κ. Παναγιώτης Κορκολής, η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Μαρία Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη, ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό ΑΕ» κ. Γιάννης Μυλόπουλος, ο Διευθύνων Σύμβουλος της «Αττικό Μετρό Α.Ε.» κ. Θεόδωρος Παπαδόπουλος, η Διευθύντρια Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων κ. Έλενα Κουντούρη, η υπεύθυνη του έργου Μετρό στο Τμήμα Συντονισμού και παρακολούθησης Αρχαιολογικών Ερευνών και Εργασιών στο πλαίσιο Μεγάλων Δημοσίων Έργων κ. Εύα Γιατρουδάκη και ο Διευθυντής Έργων Μετρό Θεσσαλονίκης κ. Γιώργος Κωνσταντινίδης.

Συζητήθηκαν τρόποι επιτάχυνσης και λήψης άμεσων μέτρων εκ μέρους των εμπλεκόμενων Υπουργείων και φορέων, με στόχο την ολοκλήρωση του σημαντικού αυτού έργου, χωρίς γραφειοκρατικές καθυστερήσεις».

Στην πραγματικότητα, τέθηκε το θέμα των αρχαιολογικών ανασκαφών που συνεχίζονται σε πολλούς σταθμούς του μετρό, με διαφαινόμενη τάση να πιεστεί ακόμα μια φορά η Αρχαιολογική Υπηρεσία να κάνει γρήγορα. Αυτό έχει παρουσιαστεί πολλές φορές ως μοχλός πίεσης, παρότι το υπουργείο Πολιτισμού μέχρι πριν από δύο χρόνια, οπότε και το έργο είχε στην ουσία σταματήσει, δεν δεχόταν τις αιτιάσεις. Οι ανασκαφές διεξάγονταν κανονικά, και σύμφωνα με τα όσα τα ίδια τα αρχαία απαιτούσαν και η καθυστέρηση σημειωνόταν στον σταθμό Βενιζέλου, στον οποίο όμως και πάλι η Αρχαιολογική Υπηρεσία έκανε ταχέως τη δουλειά της.

Το ζήτημα στράβωσε κανονικά, όταν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ σήκωσαν το θέμα παραμονής των αρχαιοτήτων κατά χώραν και κατάφεραν να υιοθετήσει τις θέσεις τους και ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Έκτοτε πέρασαν χρόνια άκαρπα, με πολλές συνεδριάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Σήμερα το ΚΑΣ έχει δεχτεί την πρόταση να μείνουν κατά χώραν τα τμήματα από το Βυζαντινό σταυροδρόμι που αποκαλύφθηκαν, να μην σηκωθούν δηλαδή για να φίνει ο σταθμός και να τοποθετηθούν ξανά πίσω. Εκκρεμούν ακόμα μελέτες για την  ανάδειξη των αρχαιοτήτων, αλλά βασικά εκκρεμεί η σημαντικότερη μελέτη. Πώς η Αττικό Μετρό θα σκάψει κάτω από τα αρχαία και θα κατασκευάσει τον σταθμό σε μεγαλύτερο βάθος.

Η τωρινή διοίκηση της Αττικό Μετρό δέχεται πως κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει, χωρίς πρόβλημα για τις πολυκατοικίες που υπάρχουν γύρω και ακριβώς επάνω από το μελλοντικό σκάμμα. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να συζητηθεί η μελέτη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, αλλά αυτό δεν έχει γίνει. Ούτε και κατά τη σύσκεψη τέθηκε άλλωστε κάποιο χρονοδιάγραμμα. Απλώς αναφέρθηκε ότι υπάρχει λύση- η οποία δεν παρουσιάστηκε.

Η επιτροπή του υπουργείου,  του Μετρό και του δήμου Θεσσαλονίκης που έχει συσταθεί δεν έχει προς το παρόν να επιδείξει κάποια μελέτη έτοιμη, παρά το άγχος της κυβέρνησης, η οποία εισπράττει τώρα τα επίχειρα των δικών της αντιδράσεων.

Η σύσκεψη τέλειωσε κάπως σύντομα πάντως, διότι ο κ. Μπαλτάς είχε προγραμματίσει να τιμήσει τον πρόεδρο του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού στην Οδησσό και μάλλον θεώρησε την τελετή σημαντικότερη.

Αντιγόνη Καρατάσου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.