Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2009

ΜΕΤΡΟ Φουντώνει ο εσωτερικός πόλεμος

Μακεδονία, 20/09/09

Μαίνεται ο εσωτερικός πόλεμος στα υψηλόβαθμα κλιμάκια της εταιρείας Αττικό Μετρό Α.Ε. για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης.

Του Κώστα Καντούρη
kantouris@hotmail.com

Η κόντρα μεταξύ του προέδρου της εταιρείας Γιώργου Γιαννή και του διευθυντή του έργου στη Θεσσαλονίκη Ευάγγελου Γιαλούση παίρνει νέες διαστάσεις, με σκληρή επιστολή του τελευταίου, στην οποία βάλλει εναντίον του προέδρου της εταιρείας. “Το μείζον θέμα είναι ότι τα έργα τρέχουν”, απαντούν οι παράγοντες της Αθήνας, εκφράζοντας την αισιοδοξία τους πως το μετρό θα ολοκληρωθεί μέσα στο χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.
Τα πρώτα δείγματα της εσωτερικής αντιπαράθεσης αποκαλύφτηκαν από τη “ΜτΚ” με το εσωτερικό έγγραφο του κ. Γιαλούση προς την εταιρεία, στο οποίο επισήμανε “προβλήματα συντονισμού” μεταξύ των υπηρεσιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, που είχαν ως συνέπεια την καθυστέρηση των εργασιών του μετρό αλλά και την ποιοτική υστέρησή του. Σε όσα αποκαλυπτικά ανέφερε ο κ. Γιαλούσης απάντησε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, χαρακτηρίζοντάς τα “προσωπικές απόψεις” από άτομο “που δεν έχει εμπειρία σε έργα μετρό”, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε σε επιστολή του.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διευθυντής του μετρό Θεσσαλονίκης επιχείρησε να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργήθηκε, ζητώντας από τον πρόεδρο της εταιρείας να ανακαλέσει εκφράσεις που χρησιμοποίησε στην επιστολή του, τις οποίες θεώρησε προσβλητικές. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν πως ο κ. Γιαλούσης επιχείρησε να έρθει σε τηλεφωνική επαφή με τον κ. Γιαννή, χωρίς αυτό να καταστεί δυνατό, και στη συνέχεια έστειλε προσωπική επιστολή στις αρχές του περασμένου Αυγούστου, θεωρώντας πως η κόντρα είναι πλέον μεταξύ δύο ακαδημαϊκών καθηγητών, έχοντας ξεφύγει από τα στενά υπηρεσιακά όρια. “Οι προσβλητικές εκφράσεις απευθύνονται από ακαδημαϊκό δάσκαλο σε εξέλιξη (επίκουρος καθηγητής) σε ακαδημαϊκό δάσκαλο πρωτοβάθμιο καθηγητή σχεδόν 30 ετών. Η ακαδημαϊκή δεοντολογία δεν κάνει εκπτώσεις”, υποστηρίζει στην επιστολή του προς τη “ΜτΚ” ο κ. Γιαλούσης αναφερόμενος στον πρόεδρο της Αττικό Μετρό.
“Ισχύει πλήρως ό,τι είπε η Αττικό Μετρό. Η θέση έχει εκφραστεί με σαφήνεια και δεν υπάρχει τίποτε προσβλητικό”, ανταπάντησε μιλώντας στη “ΜτΚ” ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιώργος Γιαννής. Κύκλοι της εταιρείας εξηγούσαν επίσης πως “ειδικά στον ακαδημαϊκό χώρο το να μαθαίνεις νέα πράγματα είναι πρόκληση και όχι προσβολή”.
Το θέμα έχει πληροφορηθεί ο υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ο οποίος όμως μέχρι στιγμής δεν έχει παρέμβει. “Δεν μπορεί να κάνει τον διευθυντή ο Σουφλιάς, για να ρυθμίζει πώς θα τακτοποιούνται τα διαδικαστικά ζητήματα του έργου. Ο υπουργός είπε ότι θέλει το μετρό να γίνει στην ώρα του”, εξηγούσαν στελέχη της εταιρείας.

ΔΙΑΦΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑ
Η τελευταία διαφωνία που προέκυψε αφορούσε την ονοματοδοσία των σταθμών του μετρό στη Θεσσαλονίκη. Με έγγραφό του ο διευθυντής Ευάγγελος Γιαλούσης θεωρεί πως πρέπει να αλλάξουν τα ονόματα των σταθμών “Σιντριβάνι”, “Πανεπιστήμιο” και “Πατρικίου” και να μετονομαστούν “Αριστοτέλειο”, “Μακεδονίας” και “Μαρτίου” αντίστοιχα. Στη διοίκηση της εταιρείας έχουν σταλεί έγγραφα των πρυτανικών αρχών, που συνηγορούν στη συγκεκριμένη πρόταση, αλλά απάντηση δεν έχει ακόμη δοθεί.

ΠΡΟΧΩΡΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ
Παράγοντες της εταιρείας τόσο από την Αθήνα όσο και από τη Θεσσαλονίκη επισημαίνουν πως το έργο του μετρό έχει πάρει ταχείς ρυθμούς, σε σημείο που να καλυφτούν οι προηγούμενες καθυστερήσεις. Από τη Θεσσαλονίκη τόνιζαν πως οι επισημάνσεις Γιαλούση είχαν θετικό αντίκτυπο, καθώς αποκαταστάθηκε το πρόβλημα συντονισμού και είναι ενδεικτικό πως συσκέψεις για την εξέλιξη των έργων επαναλαμβάνονται ανά 15ήμερο στην Αθήνα.
Παράγοντες της πρωτεύουσας υπογράμμισαν πως το έργο εξελίσσεται με ιδιαίτερα ικανοποιητικό ρυθμό και πως οι μετροπόντικες μέχρι τις αρχές του 2011 θα έχουν ολοκληρώσει τις σήραγγες, χωρίς όμως να υπολογιστούν επιπλέον καθυστερήσεις που μπορεί να συμβούν και δεν έχουν υπολογιστεί. “Εχει πάρει μπροστά για καλά και, αν έχει επιτάχυνση, τότε θα πάμε πολύ καλά”, έλεγαν.


Η ιστορία του μετρό

Περίοδος 1992-2003: Οι προσπάθειες για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης με τη μέθοδο της παραχώρησης αποτυγχάνουν.
Σεπτέμβριος 2003: Αποφασίζεται να δημοπρατηθεί το έργο ως δημόσιο.
Δεκέμβριος 2003: Ανατίθεται με νομοθετική ρύθμιση στην Αττικό Μετρό Α.Ε. η υλοποίηση του έργου. Τον ίδιο μήνα ξεκινούν οι διαδικασίες προεπιλογής αναδόχων.
Ιούνιος 2004: Ενδιαφέρον εκδηλώνουν πέντε κοινοπραξίες με σημαντικές ελληνικές και ξένες εταιρείες του κλάδου.
Νοέμβριος 2004: Προεπιλέγονται τέσσερις κοινοπραξίες για το δεύτερο στάδιο.
Ιανουάριος 2005: Ολοκληρώνονται η μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης. Προχωρά η δεύτερη φάση δημοπράτησης.
Μάιος 2005: Υποβάλλονται οι τεχνικές και οικονομικές προσφορές.
Αύγουστος 2005: Αναδεικνύεται προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ Impregilo - Ansaldo TSF - Seli - Ansaldobreda.
Απρίλιος 2006: Υπογράφεται η σύμβαση και αρχίζει η κατασκευή του έργου από το εργοτάξιο του σιδηροδρομικού σταθμού.
Ιανουάριος 2009: Αρχίζει η λειτουργία του πρώτου μηχανήματος διάνοιξης σηράγγων.
Απρίλιος 2009: Αρχίζει η λειτουργία του δεύτερου μηχανήματος διάνοιξης σηράγγων.
Σεπτέμβριος 2009: Έχουν διανοιχτεί συνολικά 3 χλμ. σήραγγας και από τους δύο μετροπόντικες.
Χρηματοδότηση: Για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης έχουν εξασφαλιστεί 550 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ως εγκεκριμένο δάνειο με ευνοϊκούς όρους, και 250 εκατ. ευρώ από το Γ΄ ΚΠΣ. Ο συνολικός προϋπολογισμός του βασικού έργου ανέρχεται στο 1,1 δισ. ευρώ και η κυβέρνηση πρέπει να εξασφαλίζει τα υπόλοιπα 300 εκατ. που απαιτούνται.
Καθυστερήσεις: Στην κατασκευή του έργου έχουν σημειωθεί ήδη καθυστερήσεις δύο ετών, που οφείλονται κυρίως στα οικονομικά προβλήματα μιας εκ των εταιρειών που συμμετέχουν στην κατασκευαστική κοινοπραξία, στη δυσκολία μετατόπισης των δικτύων κοινής ωφέλειας, στις αρχαιολογικές ανασκαφές και στην απουσία συντονισμού μεταξύ της Αττικό Μετρό Α.Ε. και της τοπικής Μετρό Θεσσαλονίκης Α.Ε., που επιβλέπουν το έργο. Καθυστέρηση σημειώθηκε και στην έναρξη λειτουργίας των μηχανημάτων ολομέτωπης διάνοιξης, που έπρεπε να γίνει στο τέλος του 2007, αλλά ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2009.
Οι καθυστερήσεις υπολογίζεται ότι μεταθέτουν την ολοκλήρωση του έργου στο 2014, ενώ το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε παράδοση στο τέλος του 2012.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.