Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2010

Τι άφησε στη Θεσσαλονίκη ο πρώτος χρόνος της διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ

Μακεδονία, 04/10/2010

Πληθωριστικός ως προς τους σχεδιασμούς και τις εξαγγελίες αλλά προς το παρόν ελλειμματικός ως προς το παραχθέν έργο είναι ο απολογισμός του κυβερνητικού έργου στη Θεσσαλονίκη με αφορμή τη συμπλήρωση σήμερα ενός έτους διακυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ...



Του Τάκη Κανελλόπουλου
Τα οριστικά συμπεράσματα θα εξαχθούν βεβαίως στο τέλος της τετραετίας, ωστόσο όσα συνέβησαν κατά τον πρώτο χρόνο προδιαθέτουν και για το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Με τις έως τώρα κινήσεις της η κυβέρνηση φαίνεται να δίνει μεγάλη βαρύτητα στον κρίσιμο τομέα των υποδομών, δεδομένης και της πολυπληθούς παρουσίας Θεσσαλονικέων στο συγκεκριμένο υπουργείο. Σε σειρά όμως άλλων τομέων, όπως η οικονομία, η υγεία και η παιδεία, υπάρχει στασιμότητα.
Μεγάλο έλλειμμα παρατηρείται στον κρίσιμο τομέα της κυβερνητικής λειτουργίας στη Θεσσαλονίκη, είτε αυτό αφορά την κυβερνητική δομή που αντικατέστησε το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης είτε τις διοικήσεις των οργανισμών οι οποίοι ανήκουν ή εποπτεύονται από το κράτος.
Όπως σε όλες τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, έτσι και σε αυτές του Γιώργου Παπανδρέου υπάρχει ισχυρή παρουσία της Θεσσαλονίκης. Εν προκειμένω η πόλη εκπροσωπείται με δύο υπουργούς, τον Ευάγγελο Βενιζέλο και τον Χάρη Καστανίδη, δύο υφυπουργούς, τον Γιάννη Μαγκριώτη και τον Σπύρο Βούγια, αλλά και αρκετά ακόμη στελέχη σε θέσεις γενικών γραμματέων υπουργείων (Γιάννης Οικονομίδης, Χάρης Τσιόκας).

Ακόμη αναλαμβάνουν
Σε αντίθεση πάντως με την παροικία των Θεσσαλονικέων στο κυβερνητικό σχήμα, η κυβερνητική παροικία στην πόλη υπήρξε μέχρι στιγμής προβληματική. Όχι τόσο λόγω των προσώπων όσο λόγω της απροθυμίας κορυφαίων υπουργών να παραχωρήσουν σημαντικές αρμοδιότητες στους δύο εν Θεσσαλονίκη υφυπουργούς, οι οποίοι αντικατέστησαν το άλλοτε ΥΜΑΘ. Ο τέως υφυπουργός Οικονομίας Μάρκος Μπόλαρης, μόλις αποσαφηνίστηκαν οι αρμοδιότητές του, αντικαταστάθηκε, μεταπηδώντας στη θέση του υποψήφιου περιφερειάρχη. Ο διάδοχός του, αναπληρωτής υπουργός αυτός, Σωκράτης Ξυνίδης, αναμένει, όπως και πολλοί συνάδελφοί του, την υπογραφή των προεδρικών διαταγμάτων για τον ακριβή καθορισμό των αρμοδιοτήτων του. Όσο για την υφυπουργό Εσωτερικών Θεοδώρα Τζάκρη, αυτή μπορεί να επέζησε του ανασχηματισμού, είδε όμως τις αρμοδιότητές της, οι οποίες αφορούσαν κυρίως τη μεταναστευτική πολιτική, να περιορίζονται. Επιπλέον η νέα κυβερνητική δομή πασχίζει να επιλύσει και το στεγαστικό πρόβλημά της, αφού το διοικητήριο αδυνατεί να εξυπηρετήσει όλες τις λειτουργίες, όταν τουλάχιστον αυτές θα είναι σε πλήρη λειτουργία. Συμπερασματικά η νέα κυβερνητική δομή στη Θεσσαλονίκη απέχει, αν όχι παρασάγγας, πάντως σημαντικά από τις πρωθυπουργικές προθέσεις και τις αρχικές εξαγγελίες.

ΥΠΟΔΟΜΕΣ Μεγάλο στοίχημα το master plan
Ο τομέας των υποδομών, που είχε εξελιχθεί σε αχίλλειο πτέρνα για τις παλαιότερες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, αυτή τη χρονιά κινήθηκε με ταχείς ρυθμούς. Τόσο ως προς την προώθηση των εν εξελίξει έργων όσο και ως προς την εκπόνηση ενός συνολικού σχεδίου που θα αφορά τις υποδομές της πόλης αλλά και της Κεντρικής Μακεδονίας. Το ενιαίο σχέδιο παρουσίασαν περίπου προ μηνός οι Δημήτρης Ρέππας και Γιάννης Μαγκριώτης. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά φιλόδοξο master plan με δεκαετή ορίζοντα υλοποίησης και συνολικό κόστος περί τα 8,5 δισ. ευρώ. Εξ αυτών διασφαλισμένα είναι γύρω στα 3 δισ. και τα υπόλοιπα θα αντληθούν από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, την αναμόρφωση του ΕΣΠΑ, το Ε’ ΚΠΣ, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αλλά και από ιδιωτικά κεφάλαια μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Η υλοποίηση του master plan αποτελεί μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση, από την τύχη του οποίου θα κριθεί εν πολλοίς και η συνολική αξιολόγηση του κυβερνητικού έργου στο τέλος της τετραετίας.
Στη διάρκεια του χρόνου ξεκόλλησε και το έργο του μετρό, το οποίο είχε παγιδευτεί τους τελευταίους μήνες πριν από τις εκλογές, με αποτέλεσμα να παρατηρείται καθυστέρηση σχεδόν δυόμισι χρόνων σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, βάσει του οποίου το έργο θα ολοκληρωνόταν στις 4 Οκτωβρίου του 2012.

ΔΕΘ, HELEXPO, ΕΥΑΘ, ΟΛΘ Η πιο κρίσιμη τετραετία
Γύρω από τις τέσσερις σημαντικότερες κρατικές κατά βάση εταιρείες, οι οποίες δίνουν τον τόνο στην τοπική οικονομία, παρατηρήθηκε κινητικότητα τη χρονιά που πέρασε, όμως όλα θα κριθούν από το είδος των τελικών αποφάσεων και κυρίως την ταχύτητα με την οποία θα υλοποιηθούν.
Για τη ΔΕΘ Α.Ε. και τη HELEXPO Α.Ε., αν και με σημαντική καθυστέρηση, η Λούκα Κατσέλη παρουσίασε τελικώς τον Αύγουστο τις κυβερνητικές προτάσεις. Σε αυτές περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η κατασκευή νέου εκθεσιακού κέντρου στη Σίνδο αλλά και η είσοδος στρατηγικού εταίρου στη HELEXPO Α.Ε. Οι σχεδιασμοί αυτοί παραμένει άγνωστο εάν και κατά πόσο θα διαφοροποιηθούν μετά τον ανασχηματισμό, όμως από την ταχύτητα της υλοποίησής τους θα κριθεί εν πολλοίς και το μέλλον του εθνικού εκθεσιακού φορέα.
Για το θέμα της ΕΥΑΘ Α.Ε. ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε δεσμευτεί προεκλογικά ότι δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί. Ωστόσο στην κυβέρνηση εξετάζουν σενάρια αύξησης της ιδιωτικής συμμετοχής, άγνωστο έως ποιο ποσοστό. Επιπλέον παρά τις περί του αντιθέτου δεσμεύσεις υπήρξε αύξηση στα τιμολόγια της εταιρείας. Παράλληλα στασιμότητα παρατηρείται στα θέματα της διαχείρισης της λυματολάσπης και της πλήρους λειτουργίας του βιολογικού σταθμού. Μεγαλύτερη κινητικότητα υπάρχει στον ΟΛΘ Α.Ε. Ήδη έχει ετοιμαστεί η διακήρυξη για τη δημοπράτηση της έκτης προβλήτας, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η διαβούλευση για τη χρηματοδότηση του έργου μέσω δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Με γρήγορους ρυθμούς προωθούνται και τα σχέδια για την κατασκευή των δύο εμπορευματικών σταθμών. Όσον αφορά το ενδεχόμενο παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, σενάριο το οποίο αναζωπυρώθηκε λόγω της επίσκεψης του κινέζου πρωθυπουργού, η κυβέρνηση επιμένει προς το παρόν να το διαψεύδει.

ΥΓΕΙΑ Ακόμη πληρώνουμε τον «Άγιο Παύλο»
Οι δομές υγείας στη Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζουν παθογένειες παρόμοιες με αυτές των ανάλογων δομών στην υπόλοιπη Ελλάδα. Οι ελλείψεις σε ιατρικό και κυρίως νοσηλευτικό προσωπικό, καθώς και οι υπέρογκες δαπάνες ταλανίζουν όλα τα νοσοκομεία της πόλης. Η περίπου εξάμηνη καθυστέρηση στην τοποθέτηση νέων διοικητών στα νοσοκομεία προκάλεσε εκτός από διοικητική αποδιοργάνωση και σημαντικές δυσλειτουργίες, ενώ σχετίζεται και με τη διόγκωση των δαπανών των νοσοκομείων.
Ενδεικτικό των αγκυλώσεων που υπάρχουν είναι πως ούτε η παρούσα κυβέρνηση μπόρεσε να ξεφορτωθεί το πρώην νοσοκομείο «Άγιος Παύλος» στην οδό Φράγκων, το οποίο έκλεισε το 1999, όταν οι κλινικές του ΕΣΥ μετακινήθηκαν, για να στελεχώσουν το «Παπαγεωργίου», αλλά έως και σήμερα το ελληνικό δημόσιο εξακολουθεί να νοικιάζει το χώρο, πληρώνοντας μάλιστα το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό του 1,5 εκατ. ευρώ ετησίως! Ο χώρος κρατείται, για να λειτουργήσει εκεί δημόσιο διαγνωστικό κέντρο, το οποίο είχε ενταχθεί μάλιστα στο Γ’ ΚΠΣ αλλά χωρίς αποτέλεσμα.
Άλλα περίπου 150.000 ευρώ πετά το ελληνικό δημόσιο για τη λειτουργία του παραρτήματος του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας (ΕΚΕΠΥ), το οποίο στεγάζεται σε πολυτελή γραφεία 420 τ.μ. Και για τα δύο αυτά θέματα είναι από την πρώτη στιγμή ενήμερη η κυβέρνηση, ωστόσο ακόμη δεν έγινε το παραμικρό.
Άλυτα παραμένουν επίσης ζητήματα όπως η υποστελέχωση του Κέντρου Υγείας Ευόσμου, με αποτέλεσμα να μη λειτουργεί πλήρως σε 24ωρη βάση, οι εκκρεμότητες στη Σχολή Τυφλών, οι ελλείψεις αρκετών νοσοκομείων σε εξοπλισμό (π.χ. ο μαγνητικός τομογράφος στο «ΑΧΕΠΑ» δεν λειτουργεί εδώ και τρία χρόνια) κ.ά.
Στη διάρκεια της χρονιάς υπήρξαν και θετικά βήματα με πιο σημαντικό τη λειτουργία του τμήματος Επειγόντων Περιστατικών στο «Ιπποκράτειο», το οποίο, αν και έτοιμο επί χρόνια, εντούτοις δεν λειτουργούσε λόγω μιας αμελητέας κακοτεχνίας. Το θέμα γνώριζε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ο οποίος το είχε επισκεφθεί, όταν ήταν ακόμη αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Στα θετικά συγκαταλέγεται και η μείωση κατά περίπου 100.000 ευρώ ετησίως του κόστους λειτουργίας των δύο Υγειονομικών Περιφερειών κατόπιν σχετικής πρωτοβουλίας του διοικητή της 4ης ΥΠΕ Άρη Μπουσουλέγκα.

ΠΑΙΔΕΙΑ Σχολική στέγη και μεταφορά μαθητών
Το μεγάλο «αγκάθι» της παιδείας στη Θεσσαλονίκη -πέρα από το καθολικό πρόβλημα της υποχρηματοδότησης- είναι οι τεράστιες ελλείψεις σε σχολικά κτίρια. Το ποσοστό διπλοβάρδιας βρίσκεται κοντά στο 40% στο δήμο Θεσσαλονίκης και στο 12% περιφερειακά. Κρατικοί πόροι για την ανέγερση νέων διδακτηρίων δεν υπάρχουν, ενώ και τα κονδύλια του ΕΣΠΑ ξεπάγωσαν μόλις προ ολίγων μηνών. Η κατάσταση επιδεινώνεται από το γεγονός ότι ελάχιστοι δήμοι και νομαρχίες διαθέτουν ώριμες μελέτες, για να απορροφήσουν τους διαθέσιμους πόρους.
Ολιγωρία υπήρξε και στο θέμα της μεταφοράς των μαθητών, το οποίο λύθηκε μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Έτσι η σχετική ρύθμιση πέρασε την προηγούμενη εβδομάδα από τη Βουλή και θα αρχίσει να υλοποιείται από μεθαύριο Τετάρτη.
Καμία σημαντική εξέλιξη δεν υπήρξε και στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα δύο πανεπιστημιακά ιδρύματα της πόλης και κυρίως στο κτιριακό.
Στα θετικά περιλαμβάνονται η αναβάθμιση στη λειτουργία του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, το οποίο εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και πλέον θα σχεδιάζονται και θα υλοποιούνται από εδώ όλες οι σχετικές δράσεις για την προώθηση της ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό. Προ ολίγων εβδομάδων υπήρξε επίσης μία θετική πρωτοβουλία με στόχο το συμμάζεμα όλων των φορέων οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον τομέα της καινοτομίας.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Αλλαγές μόνο στον Κινηματογράφο
Στον πολιτισμό το στίγμα της νέας κυβέρνησης αποτυπώθηκε ουσιαστικά μόνον στον Κινηματογράφο. Τόσο μέσω της αντικατάστασης της Δέσποινας Μουζάκη (μετά το πέρας της θητείας της) από τον Δημήτρη Εϊπίδη στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου όσο και με την ενσωμάτωση του Μουσείου Κινηματογράφου στο Φεστιβάλ. Σε όλους τους άλλους φορείς οι οποίοι εποπτεύονται από το υπουργείο Πολιτισμού εξακολουθούν να παραμένουν στη θέση τους οι διοικήσεις οι οποίες είχαν διοριστεί από την κυβέρνηση Καραμανλή. Αυτό αποδόθηκε αρχικά σε αβελτηρία του υπουργού Παύλου Γερουλάνου, στη συνέχεια όμως διαφάνηκε ότι ήταν συνειδητή επιλογή, κινούμενη στο πλαίσιο που είχε θέσει ο ίδιος ο κ. Παπανδρέου, ο οποίος είχε πει οι αλλαγές να γίνονται με φειδώ και μόνον σε κρίσιμους οργανισμούς ή εκεί όπου διαπιστώνονται δυσλειτουργίες ή κακοδιαχείριση. Απόδειξη το γεγονός ότι στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ανανεώθηκε η θητεία του καλλιτεχνικού διευθυντή Σωτήρη Χατζάκη, ενώ άλλαξε ο πρόεδρος, με τον Μάκη Τρικούκη να παίρνει τη θέση του Δημήτρη Γαρούφα. Επίσης σε όλα τα μουσεία παραμένουν οι ίδιοι επικεφαλής (Πολυξένη Αδάμ-Δελένη στο Αρχαιολογικό, Κατερίνα Κοσκινά και Μαρία Τσαντάνολγου στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Συραγώ Τσιάρα στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, Βαγγέλης Ιωακειμίδης στο Φωτογραφίας, Βασίλης Κεχαγιάς στο Κινηματογράφου κ.ά.). Επίσης παραμένει στην Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης ο Μύρων Μιχαηλίδης, στο Κρατικό Ωδείο ο Γιώργος Κωνσταντινίδης, ενώ ακέραιη παραμένει η διοίκηση και στο Μέγαρο Μουσικής.

ΕΡΤ3 Το θέατρο του παραλόγου
Σε αντίθεση με τα ανωτέρω σκανδαλώδης θεωρείται η διατήρηση της «γαλάζιας» διοίκησης στην ΕΡΤ3. Δεν πρόκειται για συνειδητή επιλογή αλλά για αδυναμία της ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου να επιλέξει τα νέα διευθυντικά στελέχη. Ο ανασχηματισμός πήγε κι άλλο προς τα πίσω την όλη ιστορία, αφού την αρμοδιότητα έχει πλέον ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Τηλέμαχος Χυτήρης. Αποτέλεσμα όμως αυτής της καθυστέρησης είναι σειρά σοβαρών θεμάτων, όπως η πρόσληψη των συμβασιούχων και η κατάρτιση των νέων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων, να βρίσκονται στον αέρα. Το μόνο που έκανε η κυβέρνηση ήταν να μειώσει εδώ και μερικούς μήνες τις σκανδαλώδεις αποδοχές της γενικής διευθύντριας Θάλειας Ιωαννίδου από τις 16.800 ευρώ σε περίπου 5.000 ευρώ, ενώ μισθολογικές περικοπές έγιναν και στον πρόεδρο της ΕΡΤ3, τον πρώην βουλευτή Τάσο Σπηλιόπουλο.

Στρατόπεδα, ΟΑΣΘ
Απολύτως καμία εξέλιξη ή αλλαγή δεν υπήρξε στον τομέα του αθλητισμού. Όλες οι διοικήσεις οι οποίες τοποθετήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση σε στάδια, γυμναστήρια και κολυμβητήρια παραμένουν στη θέση τους, τουλάχιστον ώς το τέλος Δεκεμβρίου, οπότε λήγει σταδιακά η θητεία των περισσοτέρων. Ούτε στον τομέα των αθλητικών υποδομών υπήρξε κάποια εξέλιξη, καθώς τόσο η παρούσα όσο και η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχαν σχεδιάσει ούτε είχαν δεσμευτεί για το παραμικρό.
Περισσότερο περίπλοκα είναι τα πράγματα σε υποθέσεις όπου υπάρχει συναρμοδιότητα πολλών υπουργείων. Άλλες εξ αυτών, όπως για παράδειγμα το θέμα της παραχώρησης των εκτάσεων των πρώην στρατοπέδων, παρέμειναν στάσιμες, άλλες, όπως η επέκταση της ζώνης αστικής συγκοινωνίας σε ολόκληρο το νομό, προχώρησαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.