Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2010

Αρχαιολογικό… Μουσείο το Μετρό Θεσσαλονίκης

voria, 05/10/2010

Μέχρι στιγμής έχουν δαπανηθεί κονδύλια 25 εκ. ευρώ

Σε ένα από τα μεγαλύτερα αρχαιολογικά έργα της Ελλάδας, εξελίσσεται το μετρό της Θεσσαλονίκης. Ήδη στο διανυθέν διάστημα από την έναρξη των εργασιών κατασκευής του μεγάλου συγκοινωνιακού έργου της πόλης έχουν δαπανηθεί για αρχαιολογικές ανασκαφές, κατά μήκος της βασικής γραμμής, κονδύλια συνολικού ύψους 25 εκ. ευρώ. Και είναι μόνο μέρος από το συνολικό ποσό που προβλέπεται να απορροφηθεί τελικά...

Σύμφωνα με υπολογισμούς που έχουν γίνει από τις αρμόδιες υπηρεσίες, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν πόροι της τάξεως των περίπου 60 εκ. ευρώ, μέχρι την ολοκλήρωση όλων των εργασιών ανάδειξης και προστασίας των αρχαιολογικών ευρημάτων, που κρύβει το υπέδαφος της πόλης.

«Η Θεσσαλονίκη σε αυτό τον τομέα είναι πολλή τυχερή και πλούσια. Σκεφτείτε ότι στο σταθμό Αγίας Σοφίας, οι αρχαιολόγοι δουλεύουν σε πέντε επίπεδα, ενώ στο μετρό της Αθήνας δεν ξεπέρασαν ποτέ τα 2,5 επίπεδα», επισήμανε ο υφυπουργός Υποδομών και Δικτύων εξηγώντας ότι η διαφορά έχει να κάνει με το γεγονός ότι η μακραίωνη ιστορία της Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει την αρχαιοελληνική εποχή, τη ρωμαϊκή, τη βυζαντινή, την οθωμανική και τη σύγχρονη ιστορική περίοδο.

Μιλώντας στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης που οργανώθηκε χθες στα γραφεία της Εγνατία Οδός ΑΕ, προκειμένου να παρουσιαστεί στον υποψήφιο περιφερειάρχη Κ. Μακεδονίας, Μάρκο Μπόλαρη, το master plan για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης την επόμενη 10ετία, ο Γιάννης Μαγκριώτης υπενθύμισε πως οι αρχαιολογικές υπηρεσίες έχουν δώσει ως χρόνο αποπεράτωσης των εργασιών που πραγματοποιούν το 2013. «Κατά συνέπεια ο προγραμματισμός της προηγούμενης κυβέρνησης που έλεγε ότι θα παραδοθεί το μετρό σε χρήση τον Οκτώβριο του 2012, δεν είχε καμία ρεαλιστική βάση», είπε ο υφυπουργός και αποκάλυψε πως έχει συμφωνηθεί με τη γ. γ. του υπουργείου Πολιτισμού και τον εργολάβο του μετρό, ότι εφεξής όλα τα θέματα που έχουν να κάνουν με αρχαιολογικά ευρήματα στο μετρό Θεσσαλονίκης «θα είναι στην κορυφή της ατζέντας του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου», ώστε να λύνονται τάχιστα. Ο κ. Μαγκριώτης ανέφερε, επίσης, ότι η ανάδοχος εταιρεία προσέλαβε περισσότερους αρχαιολόγους, σε μια προσπάθεια να επιταχυνθεί το έργο τους, μέσα από τη συγκρότηση επιπλέον βάρδιας εργασίας.

Για το ζήτημα της σύστασης αυτόνομης διοίκησης της Αττικό Μετρό και στη Θεσσαλονίκη ξεκαθάρισε ότι το υπουργείο υποδομών έχει κάνει τη θετική εισήγηση και απομένει πλέον να δοθεί το πράσινο φως από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Θ. Πάγκαλο, για να συσταθεί το νομικό σχήμα. «Η εξ αποστάσεως διοίκηση μας έχει κοστίσει πολύ σε χρόνο και σε χρήμα», είπε ο κ. Μαγκριώτης και γνωστοποίησε ότι το μοντέλο που θα ακολουθηθεί θα είναι ανάλογο με αυτό που θα κάνει η Εγνατία Οδός ΑΕ, δημιουργώντας επιμέρους σχήματα στις περιφέρειες Ανατολικής και Δυτικής Μακεδονίας, Βορείων και Νοτίων Νήσων και Κρήτης, τα οποία θα αναλάβουν project manager σε έργα υποδομής που ετοιμάζονται εκεί.

Ο υφυπουργός υποδομών επισήμανε, επίσης ότι:

•    στόχος είναι μέσα στην επόμενη πενταετία η Θεσσαλονίκη να είναι συνδεδεμένη οδικώς με τους υπόλοιπους νομούς της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, μέσω σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων. Στο πλαίσιο αυτό ετοιμάζεται, μεταξύ άλλων, η δημοπράτηση μέχρι το τέλος του έτους του έργου Μελίσσι – Χαλκηδόνα, στην Πέλλα και μέσα στο 2011 του τμήματος Σκύδρα έως το Μαυροβούνι. Τα δύο κομμάτια έχουν εκτιμώμενο κόστος 245 εκ. ευρώ, αλλά έως τώρα είναι διασφαλισμένα τα 120 εκ. ευρώ, και θα χρησιμοποιηθούν για το τμήμα Μελίσσι - Χαλκηδόνα. Παρεμβάσεις δρομολογούνται, επίσης στη Χαλκιδική (μεταξύ άλλων το τμήμα Θεσσαλονίκη, Γαλάτιστα, Πολύγυρος), στην Πιερία, αλλά και τους υπόλοιπους νομούς της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας,

•    Η ζεύξη Αγγελοχώρι – Καλοχώρι θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, που σημαίνει ότι θα λειτουργήσουν διόδια υπέρ του ιδιώτη παραχωρησιούχου. Στα οφέλη που προσδοκώνται είναι ότι θα φέρει πιο κοντά στο αεροδρόμιο περιοχές όπως η Πιερία και η Ημαθία, ενώ και οι τουρίστες από τη Χαλκιδική θα μπορούν μέσω ημερήσιων εκδρομών να επισκέπτονται αρχαιολογικούς χώρους στο Δίον, στη Βεργίνα κλπ.

•    Μετά την εξυγίανση του ΟΣΕ, και αρχής γενομένης από το 2011 να δοθεί βάρος στην ανάπτυξη του προαστιακού σιδηρόδρομου. Αυτή τη στιγμή το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Λάρισα πάει καλά, αφού βάζει «μέσα» τον ΟΣΕ λιγότερο από κάθε άλλο δρομολόγιο, ενώ υπάρχουν σκέψεις για προαστικό προς Γιαννιτσά και Έδεσσα (όχι άμεσα, όμως, διότι θεωρείται δύσκολο έργο), προς Μουδανιά (επίσης δύσκολο), αλλά και προς Κιλκίς – Σέρρες, για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα 100 εκ. ευρώ.
Αναφορικά, τέλος, με το συνολικό προϋπολογισμό του master plan της Θεσσαλονίκης ο κ. Μαγκριώτης επανάλαβε ότι ανέρχεται στα περίπου 8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 3 δισ. ευρώ είναι ήδη διασφαλισμένα.





1 σχόλιο:

  1. Ανώνυμος7/10/10, 11:12 μ.μ.

    Ο κ. Μαγκριώτης ανέφερε, επίσης, ότι η ανάδοχος εταιρεία προσέλαβε περισσότερους αρχαιολόγους, σε μια προσπάθεια να επιταχυνθεί το έργο τους, μέσα από τη συγκρότηση επιπλέον βάρδιας εργασίας.
    ερώτημα:πόσοι μόνιμοι αρχαιολόγοι του υπποτ επιβλέπουν τις εργασίες του μετρο?
    Πως διασφαλίζετε η μη καταστροφή αρχαιοτήτων από τον ιδιώτη (μετρο)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.