Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2003

2003

17/12 Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον διαγωνισμό που αφορά την «μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης», εστάλη σήμερα προς δημοσίευση στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Ο διεθνής διαγωνισμός πραγματοποιείται με το σύστημα της κλειστής διαδικασίας, όπου σε πρώτη φάση και έως τις 8 Μαρτίου 2004, καλούνται οι εταιρείες να υποβάλουν εκδήλωση ενδιαφέροντος για προεπιλογή. Σε δεύτερη φάση, όσες από αυτές προεπιλεγούν, μπορούν να υποβάλουν τεχνική και οικονομική προσφορά για την ανάδειξη του αναδόχου. Ασφαλώς και η καθυστέρηση με την οποία δημοσιεύεται η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, θα επηρεάσει το αρχικό χρονοδιάγραμμα .
14/12 Σε έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Γ' ΚΠΣ στην Ελλάδα αναφέρεται ρητά ότι από την ανακατανομή των αδιάθετων πόρων, σημαντικό μέρος αυτών πρέπει να διατεθεί για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Ποιο συγκεκριμένα την Τετάρτη 17/12 συνεδριάζει στη Θεσσαλονίκη η επιτροπή παρακολούθησης του Γ' ΚΠΣ. Εκεί θα συζητηθεί αναλυτικά η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στο κείμενο της έκθεσης αυτής γίνεται ειδική αναφορά στην ενδιάμεση αξιολόγηση του ΚΠΣ και την κατανομή πόρων ύψους 2 δισ. ευρώ από τα αποθεματικά επίδοσης και προγραμματισμού. Η κατανομή, έπειτα από συμφωνία των ελληνικών αρχών με την Επιτροπή θα οδηγεί μεταξύ άλλων στη σοβαρή ενίσχυση του επιχειρησιακού προγράμματος των «οδικών αξόνων» και τη διοχέτευση των πρόσθετων πόρων στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης και της Εγνατίας Οδού. Η τελική πρόταση για την ενδιάμεση αναθεώρηση του Γ' ΚΠΣ θα υποβληθεί στις Βρυξέλλες έως τις 31.12.2004 και η Επιτροπή θα εγκρίνει τις τροποποιήσεις έως τον Ιούνιο του 2004.
14/12 Νέα στοιχεία είδαν το φως της δημοσιότητας για το "νέο" Μετρό της Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένα το βάθος των σηράγγων θα κατέβει στα 14 μέτρα για να αποφύγουν τα αρχαία, το αμαξοστάσιο από την περιοχή του Βότση θα μετακινηθεί στο σιδηροδρομικό σταθμό διότι η προηγούμενη θέση του εμπόδιζε τις μελλοντικές προοπτικές επέκτασης του συστήματος. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα την πιθανή αλλαγή της χάραξης της διαδρομής από την ανατολική πλευρά. Οι επεκτάσεις του συστήματος όπως είναι γνωστό θα είναι επιφανειακές, είτε με τραμ είτε με επιφανειακό Μετρό. Λαμβάνοντας υπ' όψιν τη δεύτερη παράμετρό, οι συρμοί που θα παραγγείλουν θα έχουν τα απαραίτητα τεχνικά χαρακτηριστικά για να κινηθούν επιφανειακά με ασφάλεια. Οι πρώτες συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ξεκίνησαν. Σκοπός είναι η εξεύρεση επιπρόσθετων πόρων. Το σύνολο του κόστους του έργου υπολογίζεται στο 1 δις. Ευρώ
28/11 Στα πλαίσια του διεθνούς συνεδρίου για τα μεγάλα έργα η υπουργός ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. δήλωσε αναφορικά για το Μετρό Θεσσαλονίκης: " Προχωρούμε άμεσα στην έναρξη των διαδικασιών για την κατασκευή του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης ως δημόσιο έργο. Είναι ένα πολύπαθο έργο, αλλά έχουμε πάρει απόφαση και εντός των ημερών θα προχωρήσουμε στην προκήρυξη που είναι έτοιμη. Χθες νομίζω πέρασε από τη Βουλή μια τροπολογία που περιμέναμε προκειμένου να προχωρήσουμε στην προκήρυξη."
21/11Τις τελευταίες εβδομάδες έκαναν την εμφάνισή τους ύποπτα δημοσιεύματα που ανέγειραν την υπόθεση του Τραμ ως κύριου μέσου μεταφοράς. Μάλιστα γινόταν μνεία ότι το Μετρό θα κινείται κάτω από την Εγνατία ενώ το Τραμ επιφανειακά στην Βασιλίσσης Όλγας. Συμπληρωματικά γινόταν αναφορά πως η αττικό μετρό ανέθεσε τη μελέτη σχεδίασης του Τραμ στη Θεσσαλονίκη σε μια γαλλική εταιρεία. Μήπως τώρα που δεν προλαβαίνουν και δεν μπορούν και δεν θέλουν να υλοποιήσουν την δέσμευση που δώσανε τέλη Αυγούστου, προσπαθούν να παρουσιάσουν το Τραμ ως τη βέλτιστη λύση;
21/11 Το Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. πέρασε στη βουλή τροπολογία σύμφωνα με την οποία η αττικό μετρό μπορεί να σχεδιάσει και να κατασκευάσει αστικό σιδηρόδρομο (Μετρό ή Τραμ) και στη Θεσσαλονίκη. Η κ.Παπανδρέου είχε υποσχεθεί ότι η αττικό μετρό θα επικαιροποιούσε τη μελέτη αφού διαθέτει την τεχνογνωσία και η Εγνατία Οδός θα κατασκεύαζε το έργο. Με την τροπολογία αυτή ανοίγει ο δρόμος στην αττικό μετρό να κατασκευάσει αυτή το έργο. Ασφαλώς και όλοι αναρωτιούνται πως είναι δυνατόν να αποκλείεται από το εγχείρημα η Εγνατία Οδός που είναι εταιρεία της Βορείου Ελλάδος, που είναι στελεχωμένη από καταρτισμένους επιστήμονες οι οποίοι γνωρίζουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης και αδιαμφισβήτητα έχουν εμπειρία στη διάνοιξη σηράγγων. Η ανάθεση της κατασκευής στην αττικό μετρό το μόνο που έχει να προσθέσει είναι καθυστέρηση. Η ανάθεση στην Εγνατία Οδό μεγάλων έργων - εάν αυτά κάποτε γίνουν- όπως αυτό του Μετρό Θεσσαλονίκης, θα απορροφήσει εργατικό δυναμικό από την ευρύτερη Βόρεια Ελλάδα ενώ παράλληλα θα αξιοποιηθεί το επιστημονικό προσωπικό της πόλης. Το γεγονός αυτό θα επιφέρει αφενός ανάπτυξη λόγω συμπίεσης της ανεργίας και αφετέρου ταχύτητα στην εκτέλεση του έργου λόγω αμεσότητας και τοπικού ενδιαφέροντος. Περισσότερα από την ανακοίνωση του ΤΕΕ.

21/10 Ξεκίνησε η επικαιροποίηση της Γενικής οριστικής μελέτης. Τη διαδικασία ανέλαβε η αττικό μετρό α.ε. Η μελέτη αυτή προβλέπει τη διάνοιξη της σήραγγας με διάτρηση στην περιοχή της Εγνατίας και στη συνέχεια το υπόλοιπο της διαδρομής με ανοιχτό όρυγμα ( cut and cover ). Μετά το πέρας της διαδικασίας θα προβλέπεται διάτρηση σε όλο το μήκος της διαδρομής με χρήση μετροπόντικα. Το βάθος των σηράγγων θα είναι μεγαλύτερο ( 12 μέτρα ) έτσι ώστε να προστατευθούν οι αρχαιότητες ενώ ειδική προσοχή θα δοθεί στην επεκτασιμότητα του συστήματος προς τη δυτική και ανατολική Θεσσαλονίκη. Η δημοσίευση της πρόσκλησης ενδιαφέροντος αναμένεται έως τα τέλη του Οκτωβρίου.

29/8 Ακυρώθηκε η σύμβαση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Οι συνομιλίες με την Ε.Τ.Επ. λήξαν άδοξα αφού η εταιρεία Bombardier που συμμετείχε στην κοινοπραξία αρνήθηκε την πλήρη χρηματοδότηση του έργου με όρους αγοράς από τις εμπορικές τράπεζες. Η εταιρεία αξίωνε επιδότηση των δανείων από το κράτος. Η κ.Παπανδρέου ανακοίνωσε την κατασκευή ενός νέου Μετρό βασισμένο στην επικαιροποιημένη μελέτη της Bouygues. Το χρονοδιάγραμμα των δράσεων ορίζει ότι στο τέλος του 2004 θα επιλεγεί ο ανάδοχος και ότι έως το 2008 το έργο θα είναι έτοιμο. Σοβαρές επιφυλάξεις εκφράστηκαν από τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, τον Νομάρχη και τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ.
26/8 Αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις μεταξύ αναδόχου και Ε.Τ.Επ. Όπως φαίνεται δεν υπάρχει περίπτωση το έργο να χρηματοδοτηθεί από την Ε.Τ.Επ. με την παρούσα μορφή της συνχρηματοδότησης. Η κ.Παπανδρέου περιμένει ως το τέλος του μήνα έγγραφο από την ανάδοχο που να την ενημερώνει για το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειας. Το σίγουρο είναι ότι ούτε στο αυριανό συμβούλιο της Ε.Τ.Επ. θα συζητηθεί το θέμα αλλά ούτε έχει εκδοθεί το clearance από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η περίπτωση ακύρωσης του διαγωνισμού είναι περισσότερο από κάθε άλλη φορά ορατή. Οι αποφάσεις για το Μετρό Θεσσαλονίκης θα ανακοινωθούν στην επερχόμενη επίσκεψη της υπουργού στην πόλη. Σκέπτονται να επαναδημοπρατίσουν το έργο ως δημόσιο. Αυτή η εξέλιξη όμως θα οδηγήσει σε νέες πολυετείς καθυστερήσεις μιας και η όλη διαδικασία είναι υπερβολικά χρονοβόρα. Στο μεταξύ μετά από ερώτηση του κ.Τρακατέλη, ο επίτροπος Μπαρνιέ αναφέρει: η επιτροπή δεν έχει λάβει μέχρι σήμερα επίσημη αίτηση των ελληνικών αρχών για επιβεβαίωση του ύψους των ενισχύσεων των διαρθρωτικών ταμείων για το έργο του μετρό. Παράλληλα σημειώνει ότι οι ελληνικές αρχές κοινοποίησαν στις 4 Ιουνίου του 2003 τις δημοσιονομικές ρυθμίσεις για τη σύμβαση παραχώρησης του έργου και προσθέτει ότι αυτή τη στιγμή η Επιτροπή εξετάζει αυτές τις ρυθμίσεις προκειμένου να διαπιστώσει αν είναι σύμφωνες με την κοινοτική νομοθεσία για τις κρατικές ενισχύσεις. Στη συνέχεια, κατά τον κ. Μπαρνιέ, η απόφαση της επιτροπής για κοινοτική χρηματοδότηση του έργου θα εξαρτηθεί από το αποτέλεσμα της εν λόγω εξέτασης.
20/8 Οι εδώ και 2 μήνες σκληρές διαπραγματεύσεις μεταξύ της κοινοπραξίας και της Ε.Τ.Επ. βρίσκονται σε τελικό στάδιο. Συντελείται μεγάλη προσπάθεια ούτως ώστε να βρεθεί η βέλτιστη λύση και να γίνει η συμφωνία χρηματοδότησης. Είναι απαραίτητο να ολοκληρωθούν οι συνομιλίες πριν τις 27/8 ημερομηνία που συνεδριάζει το συμβούλιο της Ε.Τ.Επ. Έως τις αρχές Σεπτεμβρίου θα εξεταστεί η πρόοδος της όλης προσπάθειας.
29/7 Στις 27/8 συνεδριάζει το συμβούλιο της Ε.Τ.Επ. και το Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. επιθυμεί να συμπεριληφθεί στην ατζέντα των θεμάτων και το Μετρό Θεσσαλονίκης. Για να καταστεί αυτό δυνατό, οφείλουν έως τις 15-20/8 να πάρουν το clearance από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία προς το παρών εξετάζει τα οικονομικά δεδομένα της σύμβασης. Εάν τα παραπάνω δεν υλοποιηθούν, τότε εξετάζεται η περίπτωση επαναδημοπράτησης του έργου και η χρηματοδότηση του από το κράτος. Όλη αυτή η βιασύνη οφείλεται στο ότι θα ανέβει ο πρωθυπουργός στη Δ.Ε.Θ. και πρέπει να υπάρξει ουσιαστική πρόοδος. Επίσης θα εξαγγείλει το Τραμ και τον Προαστιακό σιδηρόδρομο εν όψη της EXPO 2008.
11/7 Νέες καθυστερήσεις παρατηρούνται παρά τις διαβεβαιώσεις ότι τα εργοτάξια θα τα εγκαθιστούσαν μέσα στον Ιούλιο και οι εργασίες θα ξεκινούσαν το Σεπτέμβριο. Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις ανεπίτρεπτες κρατικές ενισχύσεις ακόμα δεν έχει εκδοθεί γεγονός που καθιστά αδύνατη τη δανειοδότηση του έργου από την Ε.Τ.Επ. Επίσης δεν έχει κατατεθεί στη βουλή η σύμβαση για επανακύρωση μιας και σημαντικά τμήματα της έχουν αλλάξει από την αρχική μορφή της ( βάθος σηράγγων, τρόπος εκσκαφής ). Σύμφωνα με δημοσίευση της Μακεδονίας τα γραφεία της Θεσσαλονίκη Μετρό Α.Ε. υπολειτουργούν ενώ ο υπεύθυνος του έργου είναι στην.... Κούβα όπου και επιβλέπει την κατασκευή ενός αεροδρομίου. Ακόμη υπάρχει φόβος ότι 12 κτίρια πρέπει να κατεδαφιστούν επειδή ο μετροπόντικας θα επηρεάσει τη στατικότητα τους. Τα ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν προτού ξεκινήσει η κατασκευή είναι πολλά και χρονοβόρα ( άδειες, απαλλοτριώσεις ) αλλά ως συνήθως δεν κινείται φύλλο. Παρόλο που το έργο έχει σχεδόν απεμπλακεί από τα γρανάζια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ακόμα μια φορά χωλαίνει στην κωλυσιεργία και την α δ ι α φ ο ρ ί α του ΥΠΕΧΩΔΕ. Με αυτούς τους - εσκεμμένα - αργούς ρυθμούς η έναρξη κατασκευής τοποθετείται ίσως για το επόμενο έτος.... Κατατέθηκε αίτηση στην Ε.Τ.Επ. για τη δανειοδότηση των επεκτάσεων του μετρό της αθήνας.
5/5 Το Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το χρηματοπιστωτικό σχέδιο για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Σύντομα η Επιτροπή θα αποφασίσει εάν υπάρχουν ανεπίτρεπτες κρατικές ενισχύσεις. Εάν όλα έχουν καλώς τότε θα χορηγήσει το περιβόητο clearance που είναι απαραίτητο για να δοθεί το δάνειο στην κοινοπραξία από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Η διαδικασία έκδοσης του δανείου θα διαρκέσει 2 μήνες. Όλες οι πληροφορίες αναλυτικά από το δελτίο τύπου του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. -κλίκ εδώ-
30/4 Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε ότι η Σύμβαση για το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν παραβιάζει τη κοινοτική νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων. Ακόμη ζητά να κατατεθούν όλα τα οικονομικά στοιχεία για να εκδοθεί απόφαση ότι δεν υφίσταται για το έργο ανεπίτρεπτες κρατικές ενισχύσεις. Όλη η απόφαση της Επιτροπής -κλίκ εδώ-
24/4 Στις 30 Απριλίου θα γνωρίζουμε εάν θα υλοποιηθεί τελικά το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Έως τότε θα συνεδριάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα αποφανθεί εάν υπάρχουν ανεπίτρεπτες κρατικές επιδοτήσεις. Οι πληροφορίες είναι θετικές και αναμένεται να δοθεί τελικά το «clearance» για να προχωρήσει στη δανειοδότηση του έργου η ΕΤΕπ.
23/4 Δήλωση για το Μετρό Θεσσαλονίκης του επικεφαλή του τομέα χρηματοδοτήσεων της ETEπ στην Eλλάδα, Θεμιστοκλή Kουβαράκη σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Κέρδος : "Πότε θα ληφθούν οι αποφάσεις σχετικά με τη χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ του μετρό Θεσσαλονίκης;
Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του αναδόχου, των εμπορικών τραπεζών και της ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του έργου δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί. Παράλληλα εκκρεμεί η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το γνωστό «clearance» της κρατικής βοήθειας. Είναι λοιπόν δύο διαδικασίες παράλληλες αλλά θα πρέπει να επισημανθεί ότι η θετική ολοκλήρωση της μίας δεν σημαίνει τυπικά και την αυτόματη ολοκλήρωση της άλλης. Για ευνόητους φυσικά λόγους, οι τελικές αποφάσεις χρηματοδότησης θα πρέπει να βασίζονται και σε ένα θετικό «clearance» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οπως καταλαβαίνετε, λοιπόν, τον έλεγχο του χρονοδιαγράμματος δεν τον έχουν οι τράπεζες, αφού υπάρχει ο επιπρόσθετος παράγοντας της γνωμοδότησης της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής."
1/4 Νέα παράταση δόθηκε στην κοινοπραξία για την εξασφάλιση του δανείου. Συγκεκριμένα δεν δόθηκε το clearance από την ευρωπαϊκή επιτροπή ( δίχως αυτό είναι αδύνατο να προχωρήσει η Ε.Τ.ΕΠ. στη δανειοδότηση ), γεγονός που υπολογίζουν να συμβεί μέσα στον Απρίλιο. Εφόσον όλα πάνε καλά απομένει η σύναψη των δανείων, η επανακύρωση της σύμβασης από τη βουλή και ασφαλώς η ... φιέστα στην Δ.Ε.Θ. το Σεπτέμβριο. Η εταιρία Μακεδονικό Μετρό υπέβαλε και άλλη ένσταση η οποία αναμένεται να απορριφθεί. Το χρονοδιάγραμμα του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. που ανέφερε ότι το καλοκαίρι ξεκινούσαν οι εργασίες έχει πάει τουλάχιστον 3 μήνες πίσω. Το Μετρό και η υποθαλάσσια δεν προλαβαίνουν την EXPO του 2008 ανέφερε ο κ.Πασχαλίδης στην ημερίδα του ΤΕΕ ΤΚΜ για την υποθαλάσσια αρτηρία. Τα 2 αυτά έργα δεν συμπεριλαμβάνονται στο φάκελο διεκδίκησης.
25/1 Στην καθιερωμένη συνέντευξη τύπου ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης τόνισε ότι έως τις 15/2 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποφασίσει για τις ανεπίτρεπτες κρατικές ενισχύσεις. Οι δηλώσεις Βάσως Παπανδρέου-Βασίλη Παπαγεωργόπουλου για το Μετρό Θεσσαλονίκης που έγιναν στις 7/1/2003 - κλικ εδώ -
25/1 EYPΩΠAΪKO ΔIKAΣTHPIO: Σύμφωνα με ευρωαπόφαση, ένας εθνικός νόμος μπορεί να απαγορεύσει τη μεταβολή της σύνθεσης μιας κοινοπραξίας μετά την υποβολή των προσφορών για δημόσια έργα, όπως έγινε για το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Η διεξοδική ανάλυση του θέματος από την εφημερίδα " Έθνος " -κλικ εδώ-
24/1 Η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ μιλώντας στην εκδήλωση της Ν.Ε Θεσσαλονίκης του ΠΑΣΟΚ για τις γυναίκες της τοπικής αυτοδιοίκησης, που έγινε στο ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς», δήλωσε συγκρατημένα αισιόδοξη ότι το θέμα του «ταλαίπωρου», όπως είπε, μετρό της Θεσσαλονίκης θα έχει αίσια έκβαση. Εξέφρασε την πεποίθηση ότι σε ένα μήνα θα ξεκαθαρίσει το τοπίο και θα τελειώσουν οι αναβολές.
7/1 Τη γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δανειοδότηση του Μετρό περιμένουν στο Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Όλα τα θέματα με την Ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων έχουν λυθεί εκτός από την απόφαση της Ε. Επιτροπής για την ύπαρξη απαράδεχτων κρατικών ενισχύσεων. Εξάλλου μέσα σε ένα μήνα η επιτροπή θα κλείσει τις καταγγελίες της Μακεδονικό Μετρό για παράβαση των κανόνων δημοσίων συμβάσεων που υπάρχουν από το 1999.
1/1 Την Τρίτη 7/1 θα συναντηθούν ο Δήμαρχος κ.Παπαγεωργόπουλος και η Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. κ. Παπανδρέου. Η υπουργός θα ενημερώσει τον κ.Παπαγεωργόπουλο για την κατάσταση και τα δεδομένα που επικρατούν σε ότι αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης. Κατά πάσα πιθανότητα θα ανακοινωθεί νέα παράταση της σύμβασης με την ανάδοχο κοινοπραξία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.