Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2015

Το ΕΣΠΑ ξαναβάζει στις ράγες το μετρό Θεσσαλονίκης

efsyn.gr,07/10/2015

Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα

Ενας ευρωπαϊκός κανονισμός αλλά και το ξεκλείδωμα του ΕΣΠΑ καθιστούν εφικτό τον στόχο της εξεύρεσης βιώσιμης λύσης για το πολύπαθο μετρό της Θεσσαλονίκηςώς το τέλος Οκτωβρίου.

Το έργο ξεκίνησε το 2006 και έχει ήδη ενταχθεί σε δύο προγραμματικές περιόδους, το Γ΄ ΚΠΣ και το ΕΣΠΑ, επομένως με βάση την κοινοτική νομοθεσία δεν μπορεί να συνεχίσει ως «γέφυρα» στο ΣΕΣ, που είναι το νέο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020.



Αυτό σημαίνει ότι ώς το τέλος του χρόνου πρέπει να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες με τους εργολάβους, που διεκδικούν πρόσθετα κονδύλια 560 εκατ. ευρώ και μέσω της διαιτησίας έχουν κερδίσει ορισμένες προσφυγές που συνοδεύονται από αποζημιώσεις 80 εκατ. ευρώ.

Η χθεσινή, καθοριστική για την Ελλάδα, απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επιτρέπει να απελευθερωθούν ώς το τέλος του χρόνου σημαντικοί κοινοτικοί πόροι, από τους οποίους το υπουργείο Υποδομών θα διαχειριστεί περίπου 750 εκατ. ευρώ, που καλύπτουν το σύνολο των έργων.

Εκτιμάται ότι το μετρό Θεσσαλονίκης, που έχει υλοποιηθεί μόνον κατά 28%, θα μπορέσει να ξαναμπεί στις ράγες με κονδύλια 130 εκατ. ευρώ.

Το μετρό Θεσσαλονίκης ήταν το βασικό θέμα στη χθεσινή συνάντηση της επιτρόπου Περιφερειακής Πολιτικής με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. «Χρειάζεται να ληφθούν πολιτικές αποφάσεις σύντομα», δήλωσε στους δημοσιογράφους η Κορίνα Κρέτσου και προανήγγειλε νέα συνάντηση σε 15 ημέρες.

Ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης εξήγησε στους δημοσιογράφους ότι οι συζητήσεις με τους εργολάβους θα συνεχιστούν με εντατικότερους ρυθμούς για να υπάρξει συμφωνία. Δεν απέκλεισε πάντως να οδηγηθούν σε αδιέξοδο, που σημαίνει ότι θα ακυρωθεί η εργολαβία και θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός.

Με πιθανότερο το πρώτο ενδεχόμενο, δεν αποκλείεται το έργο να ολοκληρωθεί μέσω της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Οι δύο μετροπόντικες έχουν αποσυρθεί και βρίσκονται εδώ και 2,5 χρόνια σε χώρο στη Νέα Ελβετία, από όπου μπορούν να επιστρέψουν στα εργοτάξια, άλλα ήδη η πρώτη «μετακόμιση» κόστισε στο Δημόσιο 2,5 εκατ. ευρώ. Από τη σήραγγα των 7,6 χλμ. στο κυρίως έργο απομένουν να κατασκευαστούν περίπου 1,95 χλμ. μετά τον σταθμό της Ανάληψης.

Ο Χρήστος Σπίρτζης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσουν τα έργα χωρίς τον σταθμό της Βενιζέλου, όπου έχουν βρεθεί σημαντικές αρχαιότητες.

Για την κατασκευή του έχουν ήδη διατεθεί 20 εκατ. ευρώ, από τα οποία 16 εκατ. αφορούν τις ανασκαφές, που για να ολοκληρωθούν υπολογίζεται ότι θα απαιτήσουν άλλα 25 εκατ. ευρώ.

Η ενημέρωση των δημοσιογράφων επεκτάθηκε και στους αυτοκινητόδρομους. Ουπουργός Υποδομών είπε ότι θα καταθέσει στη Βουλή συμπληρωματική σύμβαση για τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, που βρίσκεται στο 93%, ώστε να ολοκληρωθούν τα έργα ώς το τέλος του χρόνου.

Με διάφορα «τρικ» θα προσπαθήσει να αποπληρώσει έργα στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους (Κόρινθος-Πάτρα, Ιόνια οδός, Μαλιακός-Κλειδί και Ε-65), με δεδομένο ότι το νέο ΕΣΠΑ προβλέπει μόνον 4,2 δισ. ευρώ, όταν την περίοδο 2007-2013 ξεπερνούσαν τα 20 δισ. ευρώ.

Ο Χρήστος Σπίρτζης ήταν ιδιαίτερα επικριτικός για τη συμφωνία με τους εργολάβους που έγινε τον Δεκέμβριο του 2013 και επικυρώθηκε από τη Βουλή.

«Προέβλεπε ολοκλήρωση των έργων τον Δεκέμβριο του 2015. Δεν στηριζόταν όμως στην πραγματική εικόνα, αλλά στο χρονοδιάγραμμα απορρόφησης των κονδυλίων του ΕΣΠΑ», παρατήρησε ο υπουργός Υποδομών, που δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να δοθούν σύντομα στην κυκλοφορία ορισμένα τμήματα στην Αιτωλοακαρνανία και στην Κορίνθου-Πατρών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.